ادراک رئیس‌جمهور از تعامل با ادراک دیگری که در کشور در این زمینه وجود دارد، متفاوت است. دو برداشت از موضوع تعامل وجود دارد، یک برداشت معتقد است که چون با نظام سیاسی بین‌المللی مواجه هستیم که آمریکا آن را ساخته است تا وقتی با این کشور ارتباط نداشته باشیم دیگران علیه ما خواهند بود، اما دیدگاه دیگر معتقد است رابطه با جهان آری و با آمریکا و رژیم‌صهیونیستی خیر.
کد خبر: ۱۲۳۳۵۳۰

این دیدگاه در ارتباط با آمریکا چندان بسته هم عمل نمی‌کند و معتقد است رابطه با آمریکا زیانبار است، یعنی رابطه سلطه و سلطه‌پذیری خواهد بود. از این منظر در داخل کشور با این نوع ارتباط و تعامل مخالفت می‌شود، البته تجربه‌های گذشته از جمله کودتای 28 مرداد و تجارب تلخ بعد از انقلاب نیز بر این دیدگاه تاثیرگذار بوده است.
در جمهوری اسلامی همگان از تعامل می گویند اما منظور بعضی‌ها تعامل با آمریکا و متاثر از این کشور با دیگران است.
چنین رویکردی کلاسیک است و این در حالی است که ما رویکرد ایدئولوژیک نیز داریم که اجازه نمی‌دهد با هر کشوری با هر ماهیتی ارتباط داشته باشیم، به این معنی که اگر رابطه با آمریکا همراه با سلطه پذیری باشد، مجاز نیست.
در هر صورت باید این نکته را در نظر داشته باشیم که چراغ راهنمای تعامل با دنیا منافع ملی است و البته کشوری هستیم که در عرصه بیرونی هم منفعت ملی و هم منفعت ایدئولوژیک داریم.
در ضمن نباید فراموش کرد که تعامل رابطه دو سویه است و نمی توان به طور یکجانبه با دیگران تعامل کرد.

نوذر شفیعی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها