به بهانه بازداشت یک چهره شاخص شبکه‎ های اجتماعی؛

عملیات شکستن شاخ اینستاگرام

نگاهی به یک پدیده مذموم در فضای مجازی؛

تجارت بچه‎های ایرانی در شبکه های اجتماعی!

پدیده های اجتماعی را می توان دسته بندی کرد؛ یک دسته خوب و یک دسته بد. شبکه های اجتماعی به عنوان پدیده های اجتماعی چند سال اخیر خود باعث و بانی رقم زدن موج ها و پدیده هایی هستند که اکثرا منفی هستند تا مثبت.
کد خبر: ۱۲۳۱۹۹۹
تجارت بچه‎های ایرانی در شبکه های اجتماعی!

به گزارش جام جم آنلاین ، یکی از پدیده های به شدت منفی و مذموم شده در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام راه اندازی یک صفحه مخصوص برای کودکی است که سن بسیار کمی دارد، شاید در حد و اندازه های یک نوزاد. این پدیده چرا باید منفی و مذموم شده باشد؟ چون بر اساس اصول بدیهی روان شناسانه یک کودک به هیچ عنوان نباید در معرض دید عموم باشد و عکس او به راحتی در اختیار دیگران قرار بگیرد، حداقل از نظر امنیتی این موضوع قابل انکار نیست. از سویی برخی دیگر از جنبه های روان شناسی و البته حقوقی والدین را از راه اندازی صفحات مخصوص کودکان نفی می کند. اما اگر نگاهی به صفحات بی شمار مخصوص به یک کودک در اینستاگرام داشته باشید، متوجه می شوید جمله «حالا کیست که گوش بدهد» یعنی چه.

بچه های لاکچری!

پسرک سه ساله هم نشده است اما در اینستاگرامی که پدر و مادرش آن را مدیریت می کنند بیش از 3 هزار و چهارصد عکس دارد. انبوهی از عکس ها، لحظه به لحظه زندگی این کودک را نشان می دهد، از روزهایی که مادرش او را باردار بود، تا نخستین لحظه های تولدش. از نخستین گام هایی که برمی دارد و از جشن دندان و جشن تولد. از عکس های آتلیه ای متعدد و پرشمار و از عکس هایی که در موقعیت های مختلف گریه ، خنده، شیطنت و نقاشی کردن و هزار شرایط دیگر از او گرفته شده است. فیلم از این پسر بچه کوچک هم تا دلتان بخواهد بارگذاری شده است. جالب این است که هر پستی از این پسربچه باز کنید با هشتگ هایی مثل #پسر_بچه_لاکچری، #مادلینگ و #زیباترین_پسر_دنیا روبرو می‎شوید. مشخص است که والدین این کودک آرزوهای خود و گذشته خود را با عکس ها و هشتگ های صفحه مختص به فرزندشان گره زده اند. در میان انبوه عکس های این کودک هم می توانید پست هایی تبلیغاتی ببینید که بابت بارگذاری آنها قطعا پولی رد و بدل شده است. به همین راحتی یک پدر و یا یک مادر ایرانی چوب حراج بر سر جگر گوشه خود می زنند و تا می توانند از او استفاده ابزاری می کنند. هم برای جلب توجه و هم برای کسب درآمدی که قطعا دائمی نخواهد بود. کار والدینی از این دست به هیچ عنوان قانونی نیست. اینکه یک فرد کم سن و سال است و اختیاری از خود ندارد دلیل بر این نمی شود که همه گونه تصمیم برای او بگیرند از جمله اینکه مدام عکسش در فضای مجازی بارگذاری شود.

دنبال کننده های خطرناک

دخترک 6 سال دارد. در اطلاعات بیوی او در اینستاگرام نوشته:‌ «حرفه: مدل»!

پدر و مادرش از همین سن کم دخترک برای او یک حرفه تعریف کرده اند و در واقع باری بر دوش او گذاشته اند. تعداد دنبال کننده های این مدل 6 ساله بیش از 300 هزار نفر است. او در ویترینی قرار دارد که از هر قشر و هر فرهنگی دیده می شود. از میان خیل دنبال کنندگان صفحه ای که مادرش برای او درست کرده قطعا چند نفری هم پیدا می شوند که ذهنی بیمار دارند و یا اینکه خلافکار هستند. بدیهی‎ترین سوال این است، پدر و مادر این کودک یک لحظه هم به این فکر نمی کنند که ممکن است کودکشان هدف یک آدم ربا و یا فردی با ذهن بیمار شود؟ رعایت حقوق کودکان این مورد را هم قطعا در برمی‏گیرد. اگر شما پدر و مادر یک بچه هستید به صرف والدین بودن حق ندارید او را در دسترس عموم قرار بدهید. همین الان هم بزرگ ترین سلبریتی‎های دنیای هنر، سیاست و ورزش هرگز اجازه نمی دهند عکس فرزندشان به راحتی در رسانه ها منتشر شود. جرج کلونی یکی از بزرگ ترین بازیگران هالیوود محسوب می شود اما چه کسی تا به حال تصویر واضحی از فرزندان دوقلوی او و همسرش امل کلونی دیده است؟ کافی است جستجوی بیشتری در سایت های خبری انجام بدهید. بسیاری از سلبریتی های مشهور دنیا در حالی عکسشان با فرزندشان در رسانه ها منتشر می شود که بنا بر قوانین، عکس آن کودک و یا حتی نوجوان شطرنجی می شود. چون مشهور بودن والدین این کودک باعث نمی شود تا او در معرض دید عموم قرار بگیرد و از همان سن کم فضایی متشنج را تجربه کند. البته حساب سلبریتی هایی مثل آنجلینا جولی، خاندان سلطنتی انگلیس و یا دیوید بکام که مدام فرزندانشان سوژه رسانه ها هستند جداست اما واقعیت این است که اکثر چهره های مشهور هرگز این اجازه را به رسانه ها نمی دهند که عکس فرزندان آنها را منتشر کنند. حالا این وضعیت را مقایسه کنید با پدر و مادرانی که به راحتی از کودکان خود در اینستاگرام به عنوان وسیله ای برای تجارت استفاده می کنند. هر روز در حالات مختلف عکس های آنها را منتشر می کنند و آنقدر سواد و اطلاعات ندارند که بدانند کودکان هم باید حریم خصوصی داشته باشند. شاید اصلا همان کودک بزرگ شد و به والدینش خرده گرفت که به چه حقی تا این اندازه عکس‎های آنها را در به راحتی در دسترس عموم قرار داده اند. البته این شرایط مختص به ایران نیست. در دنیا نیز بسیاری اقدام به راه اندازی صفحه مخصوص برای کودک خود می کنند اما آنچه که اینجا اهمیت دارد این است که این موج در میان کاربران ایرانی اینستاگرام بسیار زیاد شده است.

آموزش فرهنگ به اینستاگرامی ها

اینکه کار کردن با اینستاگرام را یاد بگیرید کافی نیست. یک فرد مطلع باید بداند راه اندازی هر صفحه ای مجاز نیست، از جمله صفحه ای که سوژه آن یک کودک است. اگر هم واقعا قصد راه اندازی یک صفحه را برای فرزندتان دارید بهتر است آن صفحه به صورت خصوصی باشد، طوری که فقط خودتان و جمعی از آشنایان آن را ببینند. اینستاگرام هم فرهنگ مخصوص خودش را باید داشته باشد که البته بسیاری از آن بی اطلاع هستند و بر اساس این بی اطلاعی تن به هر کاری می‎دهند حتی اگر برای پرداخت بهای آن مجبور باشند امنیت کودک خود را به مخاطره بیندازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها