از فردا با شروع رسمی مدارس و دانشگاه‌ها پیش‌بینی می‌شود مانند سال‌های گذشته با موج جدیدی از عبور‌و‌مرور خودروها در سطح شهر روبه‌رو شویم. در چنین شرایطی بسیاری از مردم از نرم‌افزارهای مسیریاب برای تردد در شهر استفاده می‌کنند. چنین نرم‌افزارهایی قابلیت‌های متعددی از‌جمله کنترل ترافیک را دارند. قطعا یک نقشه بومی به دلیل ارتباط با شهرداری‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر ارگان‌های مرتبط می‌تواند امکانات کاربردی‌تری در اختیار کاربران قرار دهد.
کد خبر: ۱۲۲۹۶۱۷

در چند سال اخیر، چند نقشه و مسیریاب بومی تولید و عرضه شده‌اند که توانسته‌اند این نیازها را تا حدی پاسخ دهند، اما نرم‌افزار نقشه و مسیریاب فارسی «بلد» به‌تازگی به ویژگی‌های جدیدی مجهز شده که جای خالی آنها در نرم‌افزارهای مشابه خارجی به‌شدت حس می‌شد. یکی از این امکانات مهم، ارائه مسیرهای پیشنهادی برای کسانی است که از خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب مسیری ترکیبی شامل پیاده‌روی، خطوط مترو، تاکسی و اتوبوس به کاربران ارائه می‌شود تا راحت‌ترین و سریع‌ترین مسیر را برای حمل‌ونقل عمومی انتخاب کنند.
محمد رازقی، مدیر محصول سرویس حمل‌ونقل عمومی در نقشه و مسیریاب بلد، در نشستی خبری که سه‌شنبه گذشته برگزار شد، درباره نسخه آزمایشی حمل‌ونقل عمومی بلد گفت: «۴۰ درصد مردم در تهران از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که این عدد در سند توسعه شهری باید به ۷۵ درصد برسد. در سال‌های اخیر این عدد تغییر چندانی نکرده که دلایل متعددی داشته است. اتوبوس‌ها در تهران 5000 کیلومتر و تاکسی‌ها در مجموع ۱۲ هزار کیلومتر روزانه طی می‌کنند. این موضوع به ما می‌گوید فقط با استفاده از این دو می‌توانیم مسیریابی مناسبی برای افرادی که از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، انجام دهیم.»
حسام میرآرمندهی، مدیرعامل هولدینگ هزاردستان که بلد یکی از محصولات آنهاست، گفت: «تهران از نظر شاخص جابه‌جایی جزو پنج شهر ضعیف و بغداد بدترین است و هنگ‌کنگ، آمستردام و استکهلم از بهترین وضعیت برخوردارند که با کمک هوش مصنوعی و همکاری پلیس و شهرداری می‌توان زمینه‌ای برای افزایش این شاخص فراهم کرد.» به گفته او این کار بسیار ساده و کم‌هزینه است و نیاز به احداث اتوبان و خیابان جدید نیست.
بلد از روش‌های نوینی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کند، ازجمله دوربین‌های نصب شده روی خودرو که روی سقف و کناره‌های خودرو نصب می‌شوند. میرآرمندهی در این باره گفت: «این خودروها هر روز در مسیر مشخصی حرکت می‌کنند و هر چند میلی ثانیه یک تصویر از کنار و جلو می‌گیرند. تصویرهای جلو، علائم راهنمایی و رانندگی، سرعت‌گیر و خطوط عابر پیاده را برداشت می‌کنند و با دوربین بغل، نقاط پرمراجعه و اماکن عمومی استخراج می‌شود. در تصاویر استخراج شده تاکید زیادی بر امنیت افراد و حریم خصوصی آنها شده و به همین دلیل چهره آنها حذف می‌شود.» به گفته او به کمک این دوربین‌ها،
Street view یا تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای نیز قرار است تهیه شود. نرم‌افزار بلد علاوه بر خودروهای مجهز به دوربین روی مشارکت کاربران نیز حساب باز کرده تا poiها، دقت مسیریابی و ترافیک را افزایش دهد.
از برنامه‌های آینده این مجموعه باید به خرید تصاویر ماهواره‌ای و تصاویر به‌دست آمده از پهپاد، افزودن قابلیت
augmented reality (به‌خصوص در شهرهای مسطح) برای پیدا کردن جهت‌های شمال و جنوب، تبدیل صوت به متن و برعکس، اضافه شدن زبان کردی به زبان فارسی، عربی و ترکی و تلاش برای عرضه نسخه پایدار سیستم‌عامل iOS اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها