چند سالی است آمارهای ازدواج و طلاق آینده‌ای ناخوشایند را برای خانواده‌های ایرانی ترسیم می‌کند. طی یک دهه گذشته نرخ ازدواج به‌شدت کاهش یافته و نرخ طلاق همواره روند صعودی را طی کرده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران، فراوانی ازدواج‌ها از سال 90 روند کاهشی داشته به‌طوری که با بیش از 300 هزار ریزش، از 874 هزار و 792ازدواج سال 90 به 550 هزار ازدواج رسیده است.
کد خبر: ۱۲۲۹۵۸۱

در همین راستا 13 شهریور 1395 بود که رهبر انقلاب با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام «سیاست‌های کلی خانواده» را ابلاغ کردند. هدف این سیاست‌ها ایجاد جامعه‌ای خانواده‌محور و تقویت و تحکیم خانواده عنوان شده است. 16 بند این سیاست‌ها به جوانب مختلف خانواده و راه‌های تحکیم آن توجه کرده. از جمله مفاد این سیاست‌ها تسهیل ازدواج بهنگام، فراهم کردن شرایط فرهنگی و رسانه‌ای مناسب برای ازدواج، آموزش فراگیر قبل و حین و بعد از ازدواج، اصلاح و تکمیل نظام حقوقی و رویه‌های قضایی، پیشگیری از وقوع طلاق، ایجاد سازوکارهای لازم برای ارتقای سلامت خانواده‌ها به‌ویژه سلامت باروری و افزایش فرزندآوری و... است.
یکی از مهم‌ترین وظایفی که این سیاست‌ها برای دستگاه‌های مختلف کشور تعیین می‌کند، ترویج ازدواج بهنگام است. در بند 4 سیاست‌های کلی خانواده چنین آمده است: «ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران و افراد در سنین مناسب ازدواج و تشکیل خانواده و نفی تجرد در جامعه با وضع سیاست‌های اجرایی و قوانین و مقررات تشویقی و حمایتی و فرهنگ‌سازی و ارزشگذاری به تشکیل خانواده متعالی براساس سنت الهی.»
اما با وجود گذشت سه سال از ابلاغ این سیاست‌ها، اراده خاصی برای اجرایی کردن آن توسط دستگاه‌های مربوط مشاهده نمی‌شود. فراکسیون زنان مجلس، معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و وزارت ورزش و جوانان از جمله نهادهایی است که وظیفه اجرایی کردن این سیاست‌ها را دارد اما در چند سال اخیر شاهد پیگیری مسائل فرعی هستیم.
پیگیری و اجرای این سیاست‌ها مطمئنا در تحکیم بنیان خانواده مؤثر خواهد بود اما ادامه روند فعلی نتیجه‌ای جز تزلزل خانواده ندارد. مغفول ماندن سه ساله سیاست‌های کلی خانواده که با پشتوانه تحقیقی و علمی فراوان ابلاغ شده، ضربه مهلکی بر پیکر خانواده و جامعه ایرانی است.

علیرضا کریم‌خانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها