مجموعه مستند برگی از دفتر وجود با محوریت سلامت معنوی روی آنتن شبکه سلامت است

اینجا دفتر برگ‌های وجود را ورق بزنید

سلامت معنوی را احساسی درونی و رضایت‌بخش توام با ارتباطات سازنده با خود و دیگران می‌دانند. احساسی که به فرد جهتگیری الهی داده و حالات معنوی ویژه‌ای چون حب به خداوند، دگردوستی، توکل و شرح صدر می‌بخشد.
کد خبر: ۱۲۲۷۱۱۲

ابراهیم جاهد را می‌توان مستندسازی دانست که تلاش دارد، تا این بعد از سلامت را در ساخته‌هایش به تصویر کشد.
این تهیه‌کننده برنامه «برگی از دفتر وجود» را روی آنتن شبکه سلامت سیما دارد و معتقد است؛ عموما انسان‌ها کمتر به جنبه شگفتی‌ها و عجایب آفریده‌های خداوند توجه می‌کنند و سعی دارند به جنبه‌های علمی و تجربی پدیده‌ها و آفریده‌های خداوند فکر کنند، در حالی که درک شگفتی‌های آفرینش در درون یا بیرون از بدن انسان فطرت و روح حقیقت جوی آدمی را سیراب می‌کند.
سلامت معنوی
جاهد همواره در ساخته‌هایش کوشیده تا با بهره‌گیری از نشانه‌های حیات، دیگران را به تفکر در زمینه نظم خلقت وادارد و تاکید می‌کند: همواره خداوند متعال انسان‌ها و بندگان خود را به عبرت گرفتن و تفکر و جست‌وجو در آیات و نشانه‌هایش دعوت کرده است، تا از این طریق روزنه‌ای برای رسیدن انسان به نور حقیقی کشف شود.
همین طرز تفکر این مستندساز را واداشته است تا شگفتی‌های آفرینش بدن انسان و جهان را به تصویر کشد، به همین علت می‌گوید: یکی از راه‌های فهمیدن شگفتی‌های آفرینش بدن انسان درک نعمت‌هایی است که خداوند در بدن انسان قرار داده، نعمت‌هایی که توجه و تفکر در خلقتشان به عنوان پایه اصلی رسیدن به آرامش قلبی است و مهم‌ترین اثر مورد انتظار در بحث سلامت معنوی است. در این مجموعه سعی شده، با ایجاد تحیر و تفکر در بیننده نسبت به شگفتی‌های خلقت به خصوص در زمینه سلامت معنوی و توجه دادن به خالق این شگفتی حیرت‌آور، سطح آگاهی جامعه مخاطبان در خصوص شگفتی‌های خلقت و ترویج فرهنگ خودشناسی منجر به خداشناسی ارتقا پیدا کند.
خودشناسی در کنار خداشناسی
مجموعه مستند «برگی از دفتر وجود» با هدف خودشناسی و آشنایی با اعجاز خداوند در آفرینش انسان به تهیه‌کنندگی ابراهیم جاهد، نویسندگی مهدی امینی و عباس سلطانی تولید شده و به فراخور قسمت‌های مختلف دو کارگردان دیگر یعنی مهدی امینی و عباس عبداللهی، جاهد را همراهی کرده‌اند. به علاوه در طول مستند شاهد حضور متخصصان علم پزشکی کشور هستیم اشخاصی که بدن انسان را نه با هدف اطلاع رسانی پزشکی، بلکه با نگاهی عارفانه کالبدشکافی می‌کند.
حیران شدیم
این تهیه‌کننده از تاثیر ساخت برنامه‌هایی همچون «برگی از دفتر وجود» روی خود چنین می‌گوید: در هر بخش که ورود می‌کردیم و با هر متخصص که همراه می‌شدیم، حیرتمان بیشتر می‌شد. پیچیدگی خلقت چشم را می‌دیدیم و حیران می‌شدیم، از گوش می‌شنیدیم و یاللعجب سر می‌دادیم؛ با قلب هم تپش می‌شدیم و با سینه و ریه نفس در سینه‌مان حبس می‌شد و با دیدن مغز این اندیشه سراغمان می‌آمد که چقدر در برابر بزرگی خلقت خداوند سبحان کوچک و ناچیزیم.
وی تصریح می‌کند: گویا با هرکدام از اعضای بدن که مواجه می‌شدیم رو به آیینه دل می‌ایستادیم و نادانی‌مان را در برابر گستره علم دانای مطلق و یگانه هستی‌بخش تماشا می‌کردیم و شاید این تنها کاری بود که در تمام طول پروژه باید انگشت حیرت به دهان سنجاق می‌کردی و دوربین تنها دلخوشی‌ات بود که بتوانی هزاران چشم دیگر را مهمان دیدن این همه شگفتی کنی و همگی‌مان پس از هر بار تماشا سجده شکر به‌جا آوریم و «فتبارک‌ا...» بگوییم.
نگاه کارشناسی
استفاده از متخصص کارشناس به عنوان راوی از تکنیک‌هایی است که به مجموعه این امکان را داده تا با تقویت نکات علمی و در فضایی مرتبط با مخاطب ارتباطی تنگاتنگ برقرار کند. به عقیده جاهد نگاه اصلی برنامه در کنار تحقیق و پژوهش در بعد محتوایی و مضمونی از اهمیت بالایی برخوردار است و ادامه می‌دهد: در بحث موضوع شناسی از مراکز و کارشناسان مجرب در طول برنامه استفاده شده و نریشن برنامه با توجه به مشخصات آن براساس ویژگی‌های خاص علمی، معرفتی، شاعرانه، تصویری و از همه مهم‌تر آگاهی بخشی نگاشته شده است.
تهیه‌کننده برنامه «برگی از دفتر وجود» با اشاره به مستندهای خارجی مشابه تاکید می‌کند: همواره در برنامه‌های تلویزیونی شاهد مستندهایی درخصوص موضوعات آفرینش بوده‌ایم که تنها به جنبه علمی موضوع و قدرت پیشرفت علمی - فناوری بشر پرداخته‌اند و کمتر سخنی از خالق و آفریننده این همه شگفتی گفته شده است. تمایز این مجموعه از حیث موضوع شناسی و متن نیز به گونه‌ای است که علاوه بر بیان شگفتی‌ها با تلنگرهایی ادبی - معرفتی، فکر و توجه مخاطب را به قدرت لایزال خداوند گره می‌زند.
پزشکان از زاویه‌ای دیگر
از اهداف دیگر این مستند ارائه چهره‌ای مثبت از پزشکان است و تهیه‌کننده آن در این مورد توضیح می‌دهد: در این سری سعی شده تا نگاه مردم نسبت به زحمات پزشکان عزیز در جریان زندگی نشان داده شود، اصولا این قشر مدام در فضای مطب و بیمارستان دیده می‌شوند و صرفا بحث‌های علمی با محوریت انواع توصیه‌ها و روش‌های درمانی را بیان می‌کنند. این بار از زاویه‌ای دیگر به شغل پزشکی نگاه می‌شود و با بیان نعمت‌ها، شگفتی‌ها و عجایب شبنمی از دریای بیکران زیبایی‌ها و محبت خداوند به نمایش درمی‌آید.
وی از طرح‌های جدید خود در زمینه سلامت اجتماعی نیز سخن گفته و ادامه می‌دهد: یکی از طرح‌ها و ایده‌هایی که طی چند سال اخیر، خبر آن در رسانه‌ها مطرح می‌شود مساله اردوهای جهادی است که توانسته الگویی موفق در خدمات رسانی برای مناطق دوردست و محروم کشور باشد، با توجه به ضرورت سلامت و خدمات پزشکی همواره استادان و دانشجویان پزشکی پای ثابت این گروه‌ها و اردوها بوده‌اند، با توجه به اهمیت موضوع سلامت برای همه بخش‌های مدیریتی کشور از طرفی و گستردگی فعالیت اردوهای جهادی پزشکی از طرفی، ضرورت ایجاب می‌کند تا در عرصه معرفی این طرح موفق که نیاز امروز کشور در عرصه سازندگی و خوداتکایی است مجموعه مستندی از فعالیت گروه‌های جهادی پزشکی ساخته شود.
جاهد اضافه می‌کند: در این مجموعه، قصه شکل‌گیری بچه‌های گروه جهادی که در هر قسمت یکی از استادها یا دانشجویان محور داستان و به‌عنوان راوی قصه کلی انجام خدمت گروه جهادی بوده و برنامه‌ها و اقدامات آنها را از دانشگاه تا روستا و یا هر جایی که فعالیت دارند به‌صورت مستند داستانی روایت می‌شود. بنا داریم طی 25 قسمت 25 دقیقه‌ای به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها، مناطق مختلف، اتفاقات تلخ و شیرین، قصه‌های شنیدنی آدم‌های مختلف سراسر این سرزمین بپردازیم.
وی در مورد ایده اصلی طرح چنین می‌گوید: این طرح براساس موضوع پزشکی و استادان و دانشجویان این رشته دنبال می‌شود؛ موضوعی که در بسیاری از سریال‌ها و مستندها، در شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی دنیا، امروزه طولانی‌ترین برنامه‌ها را به خود اختصاص داده، اما در کشور و مهد دانش پزشکی و شخصیت‌های مشهوری مثل بوعلی سینا، دکتر قریب و... شایسته است بیش از این تلاش پزشکی در قاب رسانه دیده شود. به همین منظور با رویکردی اجتماعی و داستانی سراغ موضوع اردوهای جهادی پزشکی رفتیم تا بتوانیم در این حرکت مقدس در بخش رسانه کمک حال عزیزان باشیم .
به گزارش جام‌جم، «برگی از دفتر وجود» هر روز در ساعات بامدادی روی آنتن شبکه سلامت سیما می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها