اسرائیل می‌گوید برای هر سناریویی به حالت آماده باش درآمده است

مـــــوج انفجــــــار انتقـــــــــام

پاسخ دندان‌شکن مقاومت به حملات اخیر رژیم صهیونیستی، موجی از شادی و شعف را در بین طرفداران محور مقاومت در سراسر منطقه غرب آسیا برانگیخته است. علاوه بر گروه‌های مختلف که از این بابت به حزب‌ا... لبنان و سید‌نصر‌ا... رهبر این جریان تبریک گفتند، کشورهای مختلفی نیز به حمایت از یکپارچگی و تمامیت لبنان برخاسته و اعلام کردند در کنار این کشور خواهند بود. روز گذشته خبرهای میدانی از آرامش نسبی در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی حکایت داشت. اما هنوز دقیقا معلوم نیست آیا این آرامش دائم خواهد بود یا موقتی؟ آیا حزب‌ا... حملات دیگری را ترتیب خواهد داد یا خیر؟ و آیا صهیونیست‌ها به اندازه کافی از حمله اخیر درس عبرت گرفته‌اند یا خیر؟
کد خبر: ۱۲۲۶۶۰۵

به گزارش اسکای نیوز، ارتش رژیم صهیونیستی در نخستین بیانیه خود بعد از حمله موشکی حزب‌ا... لبنان به پادگان و یک نفربر اسرائیلی اعلام کرد، هرگز پروژه موشک‌های نقطه‌زن حزب‌ا... در خاک لبنان را نمی‌پذیریم. از این رو باید لبنان و یونیفل طرح موشک‌های نقطه‌زن و دقیق حزب‌ا... لبنان را متوقف کنند. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد: به منظور ممانعت از هر سناریویی در حالت آماده باش کامل باقی می‌مانیم. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از سر ترس و وحشت تهدید کرد: لبنان تاوان این حمله را خواهد داد.
آرامش در مرزها
این در حالی است که خبرگزاری‌ها از یک آرامش نسبی پس از حمله روز یکشنبه خبر می‌دهند. فرماندهی منطقه شمالی در ارتش رژیم صهیونیستی هم بازگشت اوضاع به حالت عادی را در تمام مناطق مرزی با لبنان مورد تایید قرار داد. در همین رابطه، کانال ۱۱ رژیم‌صهیونیستی نیز اذعان کرد: اسرائیل تمایلی به جنگ ندارد. شبکه الجزیره نیز گفت حملات رژیم صهیونیستی متوقف شده است. حسن فضل‌ا...، عضو فراکسیون حزب‌ا... لبنان در پارلمان این کشور که به مارون الراس رفته بود، تاکید کرد: وضعیت در روستاهای جنوبی عادی و تحت کنترل است و ساکنان این روستاها به فعالیت‌های عادی خود مشغول هستند. حملات برق آسای حزب‌ا... به نیروهای رژیم صهیونیستی موجی از شادی و شعف را بین طرفداران مقاومت در لبنان برانگیخت. به طوری که شهروندان لبنانی در بنت جبیل با خودروهای خود به خیابان‌ها آمده و شادی‌شان را از واکنش مقاوت نشان دادند.
در حمله موشکی حزب‌ا... لبنان به دو خودروی نظامی اسرائیلی در شهرک مرزی آویویم چند سرباز اسرائیلی مجروح و دو نفر نیز کشته شدند. با این حال رسانه‌های اسرائیلی این خبر را تکذیب کرده و حتی اقدام به سناریو‌سازی کردند تا نشان دهند حمله موشکی حزب‌ا... هیچ تلفاتی در بر نداشته است. به عنوان مثال روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت مدعی شد، ارتش این رژیم در جریان حمله موشکی حزب‌ا... لبنان اقدام به مخفیکاری به منظور فریب دادن عناصر حزب‌ا... کرده است. یعنی ارتش اسرائیل از خون مصنوعی برای گمراه کردن حزب‌ا... استفاده و اقدام به خون مالی کردن بدن‌ سربازان اسرائیلی با خون مصنوعی کرده است ! سناریویی که بیشتر به یک جوک شباهت دارد تا واقعیت. روز یکشنبه برخی رسانه‌ها، ویدئوهایی را نشان دادند که در آن سربازان زخمی اسرائیلی با یک فروند بالگرد نظامی به بیمارستان انتقال داده می‌شدند.
حمایت گروه‌های مقاومت
عملیات حزب‌ا... قوت قلبی برای تمام گروه‌های مقاومت بود. آنها ضمن تبریک عملیات تلافی‌جویانه حزب‌ا... لبنان به فلسطین اشغالی، آن را حقی طبیعی برای جبهه مقاومت دانستند. سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد، مقاومت لبنان به حق طبیعی خود در زمینه دفاع از ملتش عمل می‌کند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نیز ضمن تمجید از پاسخ حزب‌ا... به رژیم صهیونیستی اعلام کرد، پاسخ مقاومت، پیامدهای راهبردی برای مرحله آینده دارد. سازمان جهاد اسلامی نیز ضمن تبریک پاسخ قهرمانانه حزب‌ا... به تجاوزات دشمن صهیونیستی، اظهار کرد این پاسخ قاطع ثابت کرد، مقاومت بهترین و قدرتمندترین گزینه برای بازداشتن دشمن از ادامه جنایاتش است. گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به حزب‌ا... لبنان به خاطر عملیات پیروزمندانه علیه صهیونیست‌ها تبریک گفت. کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین نیز تاکید کرد پاسخ حزب‌ا... به تجاوزات دشمن صهیونیستی، نقطه عطفی مهم در قواعد درگیری با این رژیم بود. سخنگوی انصار‌ا... یمن واکنش حزب‌ا... به تجاوزات رژیم صهیونیستی را اقدامی «قهرمانانه» خواند که «با قدرت نظامی، حق ملت،‌ ارتش و مقاومت لبنان را نهادینه می‌کند.» همچنین انجمن علمای یمن در ارتباط با گزینه‌های باز پاسخ به رژیم صهیونیستی، از ملت لبنان و حزب‌ا... و رهبری آن اعلام حمایت کردند. جبهه کار اسلامی لبنان هم با صدور بیانیه‌ای عملیات نیروهای مقاومت را علیه نظامیان صهیونیست ستود و گفت: این عملیات جسورانه و در نوع خود بی‌نظیر بود. زمان آن‌که دشمن صهیونیستی عربده‌کشی کند و دست به کشتار و ویرانی بزند به پایان رسیده است.
در همین حال ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن خواهان احترام به حاکمیت و امنیت لبنان شد و گفت: ما با نگرانی شدید تحولات لبنان را دنبال می‌کنیم و تاکید داریم باید به حاکمیت و امنیت این کشور احترام گذاشته شود. اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای از لبنان دفاع کرد و گفت در کنار این کشور خواهد ایستاد. آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار حفظ آتش‌بس در مرزهای جنوبی لبنان و تضمین پایبندی کامل به قطعنامه‌های شورای امنیت شد. وزارت خارجه فرانسه هم با صدور بیانیه‌ای نسبت به آنچه «تشدید تنش» در مرز لبنان و فلسطین اشغالی خوانده است، ابراز نگرانی کرد. در مقابل اینها اما آمریکا بار دیگر از رژیم صهیونیستی حمایت کرد. جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا به خاورمیانه با ادعای این‌که ایران در لبنان و غزه نیروهای نیابتی دارد تا به اسرائیل آسیب بزند، گفت: ایالات متحده در کنار اسرائیل می‌ایستد و به طور کامل از حق آن برای دفاع از خود در برابر تمام حملات حمایت می‌کند. از سوی دیگر وزارت خارجه بحرین نیز از اتباع خود خواست هرچه زودتر خاک لبنان را ترک کنند.

دستاوردهای مهم
تجاوز هوایی اسرائیل از طریق پهپادهای نظامی به منطقه جنوبی بیروت مصداق بارز آیه «عَسَی أَن تَکرَهُوا ...» بود. این تجاوز موجب شد پاسخ حزب‌ا... امری مقبول از سوی همه جریانات سیاسی لبنان تلقی شود. حزب‌ا... لبنان در حقیقت با تکیه بر حفظ موازنه رعب و وحشت، سیاستی دفاعی را اتخاذ کرد تا ارتش اسرائیل دچار انفعال شدید شود. حال حزب‌ا... به نخستین تهدید خود عمل کرده است. اسرائیل باید منتظر واکنش به حمله با پهپادها در ضاحیه جنوبی بیروت باقی بماند. تجربه روز یکشنبه نشان داد حزب‌ا... لبنان هرگز اجازه تغییر موازنه رویارویی مسلحانه با اسرائیل را که پس از جنگ 33 روزه ایجاد شده است، نمی‌دهد. رژیم اشغالگر قدس با این عملیات دو راه بیشتر پیش رو نداشت که بهترین آن هم برایش تلخ بود؛ یکی آن که وارد جنگی بزرگ با حزب‌ا... شود که مجوزی از سوی آمریکا برای آن نداشت، زیرا آمریکا به‌خوبی می‌داند ورود به جنگ با حزب‌ا... به معنای به هم ریختن معادلات و موازنه‌ها در کل خاورمیانه است. دیگری سکوت و پاسخی روتین به حمله حزب‌ا... و پایان پاسخ به عملیات حزب‌ا... بود که این نیز ناکامی بیشتری را برای نتانیاهو در انتخابات آینده به همراه خواهد داشت. نتانیاهو اما از سر اجبار راه‌حل دوم را برگزید.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها