وزیر خارجه کشورمان دیروز در ادامه سفرهای دوره‌ای خود با وزیر خارجه روسیه در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۱۲۲۶۵۴۰

محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف، پس از این دیدار که در آستانه گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران برگزار شد، در نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش ایسنا، ظریف در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر روابط ایران و روسیه در بهترین وضعیت در طول دهه‌های گذشته است و دو کشور تلاش دارند تعاملات خود در حوزه‌های مختلف را گسترش دهند.
وی گفت: تا پایان سال حداقل دو بار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس‌های چندجانبه با یکدیگر دیدار می‌کنند و این علاوه ‌بر دیدارهای دوجانبه بین روسای جمهور و وزیران خارجه دو کشور است.
وی با بیان این‌که در مورد مسائل دوجانبه شاهد پیشرفت‌های زیادی بین دو کشور بوده‌ایم، گفت: در این حوزه می‌توان به موضوع انرژی، حمل و نقل، همکاری‌های چندجانبه و تلاش برای ایجاد صلح و امنیت بین‌المللی اشاره کرد.
وزیر خارجه کشورمان همچنین به همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه برجام اشاره کرد و گفت: ایران نقش روسیه و چین را با نقش سایر اعضای برجام یکسان نمی‌بیند و چین از شرکای نزدیک ایران از قبل از برجام بود و در دوران تحریم با ایران همکاری داشت. اکنون نیز روابط تجاری خود با تهران را به‌‌رغم فشارهای غیرقانونی آمریکا ادامه می‌دهد.
وی با بیان این‌که در مورد اقدامات صورت ‌گرفته و مشورت‌های انجام شده بین ایران و اتحادیه اروپا و به‌خصوص دولت فرانسه با لاوروف رایزنی و گفت‌وگو کرده، گفت: گفت‌وگوها و رایزنی‌های ایران با کشورهای اروپایی جهت ایجاد اطمینان از این‌که آنها به تعهدات خود در برجام عمل کنند، صورت می‌گیرد و این گفت‌وگوها ادامه دارد.ظریف همچنین با بیان این‌که هماهنگی‌های خوبی بین ایران و روسیه در مورد مسائل منطقه‌ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: تلاش مشترکمان توانسته قدری به وضعیت در سوریه آرامش بخشد، گرچه به خاطر موانعی که وجود داشت کمیسیون قانون اساسی سوریه که با همکاری ایران، روسیه، ترکیه و طرفین در سوریه ایجاد شده بود سال گذشته نتوانست به نتیجه‌ای برسد و فشارهایی از خارج به این مجموعه وارد شد ولی اکنون پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم و امیدواریم این مکانیزم هرچه زودتر به نتیجه برسد.
وی همچنین با تاکید بر این‌که آزادی کشتیرانی باید برای همه و در همه جا اعمال شود و این شامل امنیت انرژی نیز می‌شود، تاکید کرد: ایران از ابتکار روسیه برای گفت‌وگو جهت تامین امنیت در خلیج فارس استقبال می‌کند و آمادگی داریم از طرح این کشور در کنار پیشنهادات خود از جمله تشکیل مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای و امضای قرارداد عدم تعارض بین کشورهای خلیج فارس حمایت کنیم.
وزیر خارجه کشورمان همچنین به موضوع فلسطین اشاره و ضمن محکوم کردن طرح «معامله قرن» در بخشی دیگر از صحبت‌های خود گفت: در یمن نیز شاهد فاجعه انسانی هستیم و موضوع یمن نیز یکی دیگر از محورهای رایزنی ایران و روسیه است.ظریف همچنین به وضعیت افغانستان و حضور گسترده داعش در این کشور اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها به دنبال سوء‌استفاده از این وضعیت برای تحقق اهداف کوتاه‌مدت خود هستند و این موضوع نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.
لاوروف: وضعیت فعلی برجام نتیجه تصمیم غیرسازنده آمریکاست
وزیر خارجه روسیه گفت‌وگوهای خود را با محمدجواد ظریف مفید توصیف و تاکید کرد: وضعیت کنونی پیرامون برجام نتیجه تصمیم غیرسازنده آمریکا برای خروج از توافق است.
سرگئی لاوروف اظهار کرد: ما رایزنی‌های خوبی با یکدیگر داشتیم و درباره موضوعات متعددی که این روزها در دستور کار ایران و روسیه قرار دارد رایزنی کردیم، از جمله درباره توافقاتی که میان دو کشور در جریان دیدارها در سوچی در ماه فوریه و بیشکک در جولای حاصل شد.
لاوروف ادامه داد: هر دو طرف همچنین بر لزوم تقویت همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف سیاسی، امنیتی، مبارزه با تروریسم و تجارت تاکید داریم. تجارت میان ایران و روسیه رشد 17 درصدی داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها