jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۱۲۲۴۴۹۶ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸  |  ۰۰:۰۱

مقایسه وضعیت اکران فیلم‌ها در تابستان 98 نسبت به مدت مشابه در سال 97 از کاهش محسوس فروش فیلم‌های سینمایی خبر می‌دهد.

آن‌طور که ایلنا گزارش داده، بعد از دو نوبت اکران موفق فیلم‌ها در عید نوروز و عید سعید فطر تصور می‌شد این فروش در تابستان نیز ادامه پیدا کند، اما نه تنها این امر محقق نشد، بلکه کاهش فروش فیلم‌ها در تابستان، شگفتی پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان را به دنبال داشت و بسیاری از آنها بر این نکته اذعان داشتند که فروش به‌شدت کاهش یافته است.
نگاهی به آمار فروش تیر و مرداد 98 و مقایسه آن با همین مدت زمان در سال 97 گفته‌های سینماداران را تایید می‌کند. در تیر 98 تا امروز حدود دو میلیون و 699 هزار نفر به سینما رفتند و حدود 29 میلیارد و 491 میلیون تومان درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها بوده است. درحالی‌که در همین مدت در سال 97،
دو میلیون و 360 هزار نفر به سینما رفتند و
21 میلیارد و 648 میلیون تومان درآمد حاصل از بلیت‌فروشی سینماها بوده است.
در مرداد 98 نیز تا امروز یک میلیون و 960هزار نفر به سینماها رفتند و حدود 21میلیارد و 567 میلیون تومان بلیت‌فروشی شده، اما در مرداد 97 تعداد سه میلیون و 221هزار نفر به سینما رفته بودند و 28 میلیارد و 161هزار تومان درآمد کسب شده است.این آمار نشان می‌دهد به‌جز در مواقعی که افزایش قیمت بلیت باعث افزایش درآمد شده، در سایر موارد به خصوص با مقایسه مردادماه دو سال 97 و 98، مشاهده می‌کنیم که با افت محسوس فروش و مخاطبان سینما روبه‌رو هستیم و درصد این افت به 30 درصد نیز رسیده است.محمد قاصد اشرفی (رئیس انجمن سینماداران) با تایید کاهش محسوس فروش فیلم‌ها در تابستان 98 نسبت به تابستان 97 گفت: متاسفانه وضعیت فروش فیلم‌ها نه‌تنها خوب نیست، بلکه همین‌طور رو به کاهش است و هیچ‌کدام از فیلم‌های اکران شده در تابستان 98 تا امروز نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید مخاطبان را به سینماها بکشانند.
اشرفی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی این مساله، چیدمان غلط فیلم‌ها در دو نوبت گذشته اکران در عید نوروز و عید سعید فطر بود. در این دو نوبت همه فیلم‌هایی که پیش‌بینی می‌شد جذاب باشند و مخاطب زیادی را به سینما بیاورند در کنار هم و به صورت همزمان اکران شدند که نه‌تنها در بعضی موارد به فروش خود ضربه زدند، بلکه در فروش سایر فیلم‌ها نیز اثر گذاشتند.
او ادامه داد: اگر چینش فیلم‌ها به شکلی بود که تعدادی از فیلم‌هایی که در تابستان اکران شدند در عید نوروز و عید فطر اکران می‌شدند قطعا فروش بهتری داشتند و فیلم‌هایی که به فروش عالی در نوروز یا عید فطر نرسیدند، می‌توانستند با اکران در تابستان درآمد بیشتری کسب کنند.
اشرفی با اشاره به این‌که وضعیت روند اکران و افت محسوس فروش فیلم‌ها تا پایان شهریور و حتی نیمه‌های مهر ادامه خواهد داشت، گفت: براساس فیلم‌هایی که تا امروز اکران شده و فیلم‌هایی که منتظر اکران هستند نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای تغییر وضعیت اکران مشخص کرد و قطعا تا پایان شهریور این روند نزولی جذب مخاطب به سینماها ادامه خواهد داشت.
او ادامه داد: در شهریور با آغاز ماه محرم اکثر مردم به فعالیت‌های مذهبی بعد از پایان کار و شب‌ها روی می‌آورند و همزمانی این مساله با زمان اکران فیلم‌ها قطعا ریزش مخاطبان را در سینماها به دنبال خواهد داشت. ازسوی دیگر هیچ فیلم مناسبی برای ماه محرم امسال وجود ندارد که آن را بتوان اکران کرد و امیدوار بودیم که کمی از کاهش این رونق کم کنند.
رئیس انجمن سینماداران ادامه داد: قطعا رکود سینماها در بحث فروش تا نیمه مهر ادامه خواهد داشت و شاید بتوان امیدوار بود که از نیمه مهر به بعد با اکران فیلم‌های متفاوت و جدید فروش افزایش پیدا کند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

شورای‌ عالی اقتصادی چه بود و چه شد؟

جلسات شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی قوا در ابتدای کار، امیدواری زیادی برای حل مشکلات اقتصادی ایجاد کرد، زیرا این احساس وجود داشت که یک نهاد بالادستی برای کنترل شرایط اقتصادی ایران و تعیین چشم‌انداز آتی آن ایجاد شده است اما به‌سرعت موانع متعددی در مقابل عملکرد این شورا ایجاد شد.

تدبیر و توکل در تحریم

تدبیر و توکل در تحریم

«دوستانت را نزدیک خودت نگه دار و دشمنانت را نزدیک‌تر»، با این‌که این عبارت را منسوب به چرچیل می‌دانند، ولی خلفای عباسی بیش از هزار سال پیش آن را زندگی کردند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر