در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، دکتر رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری برنامه رادیویی تابستان داغ با محوریت طرحها و برنامههای تابستانه وزارت آموزش و پرورش برای اوقات فراغت دانش آموزان در خصوص وظایف این معاونت گفت: مسئولیت سیاست ها ، برنامه ها و رویکردهای اصلی وزارت آموزش و پرورش در دوره بنیادین تربیتی یعنی پیش دبستانی و دبستان و پرداختن به موضوع عشایر به عنوان نماد عدالت آموزشی و توجه به مناطق محروم بر عهده معاونت ابتدایی است.
وی با بیان اینکه محور تمام برنامه های وزارت آموزش و پرورش تربیت انسان شش ساحتی مد نظر سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: تابستان نیز فرصت خوبی است تا با طرح های هنری، فرهنگی، ورزشی و تربیتی در راستای تقویت مبانی دینی دانش آموزان مقاطع مختلف قدم برداشت.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در همین راستا دانش آموزان عشایر از اقصی نقاط ایران با فرهنگ های مختلف در نیشابور گردهم آمده اند و برنامه های علمی ، فرهنگی ، تربیتی و زیارتی برای آنها در حال اجرا است.
حکیم زاده، در ادامه به برگزاری جشنواره جابربن حیان در راستای استعدادیابی و پرورش خلاقیت کودکان اشاره کرد و گفت : هدف این رویداد به کار بستن آموخته های علمی کلاس درس با مسائل واقعی زندگی است تا فرهنگ تولید و نوآوری که مورد تاکید رهبری و اصل اساسی اقتصاد دانش بنیان است در دوران ابتدایی پایه ریزی شود.
وی در خصوص رویکرد این معاومنت در مواجه با برنامههای خاص مدارس و پیش دبستانیهای خاص و لاکچری گفت: در این مورد قانون تکلیف را مشخص کرده است و مرجع صدور مجوز برای پیش دبستانیها وزارت آموزش و پرورش است و همچنین برنامه و محتوای آموزشی در پیش دبستانیها و مهد کودکها نیز به عهده آموزش و پرورش است. این برنامهها در دفتر پیش دبستانی این معاونت تهیه میشود و شامل بخشهایی مانند آموزش مهارتهای اجتماعی، آمادگی برای مدرسه، تقویت مهارتهای شناختی پایه و تقویت مبانی دینی و اعتقادی میشود. اما چالش از آنجایی شروع میشود که این قانون رعایت نمیشود و پیش دبستانیها برنامههای ابلاغی را اجرا نمیکنند و طبق قانون مسئولیت نظارت بر اجرا نشدن قانون به عهده وزارت آموزش و پرورش نیست و این وزارت خانه مرجع قانونی جلوگیری از فعالیتهای خارج برنامه و مراکز بدون مجوز نیست و قانون گذار در این زمینه باید ورود کند.
وی افزود: ما مخالف برنامههای اینچنینی هستیم و برای گسترش عدالت آموزشی باید به سمتی برویم که تنوع مدارس کم بشود و من بعنوان یکی از متولیان امر آموزش در کشور آرزوی این را دارم که انواع مختلف مراکز آموزشی نداشته باشیم وکودکان از پایگاههای اجتماعی و اقتصادی مختلف در کنار یکدیگر تحصیل بکنند. اما با توجه به شرایطی که وجود دارد در آخرین جلسه کمیسیون آموزش حضور پیدا کردم و در مورد فعالیتهای خارج از چارچوب مدارس بحث شد و تصمیم گرفته شد ماده واحدهای برای الحاق به تبصره 2 مدارس غیر دولتی و یا الحاق به مأموریتها و وظلیف وزارت آموزش و پرورش تقدیم مجلس شود که در آن تاکید شده است ارائه برنامه آموزشی و تربیتی از پیش دبستانی تا دانشگاه بر اساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری یک امر حاکمیتی است و قابل واگذاری به غیر نیست و برنامههای خارج از این سیاستها غیر قانونی و به ضرر دانش آموزان است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد