مروری سریع بر سبد عیدانه تلویزیون برای مخاطبان

سفـره رنگـارنـگ

تعطیلات نوروز فرصتی است برای سیما تا خودی نشان دهد و تعطیلات مردم را با برنامه‌های رنگارنگش پر کند. اهمیت برنامه‌سازی در تلویزیون در شروع سال جدید را شاید بتوان مهم تر از مناسبت‌های دیگری چون محرم یا ماه رمضان دانست. این فرصت با این‌که سال‌هاست فرمولش دیگر مشخص شده و دست تلویزیون را برای مخاطبان رو کرده اما خیلی آرام روند رو به رشدی دارد. اولین و مهم ترین اقدام تلویزیون برای نوروز، ویژه برنامه‌های تحویل سال است. البته ویژه برنامه‌های تحویل سال امسال با همان فرمول همیشگی بود و نوآوری خاصی نداشت و شاید همین باعث شد برنامه‌ها در مقایسه با سال‌های چندان قبل تاثیرگذار و خوش ساخت که به نظر نرسند. ویژه برنامه شبکه یک با اجرای علی ضیا را شاید بتوان با ارفاق، قابل قبول ترین ویژه برنامه سال تحویل امسال انتخاب کرد چون ضیا سعی کرده بود در کنار ایده تکراری برنامه‌هایی که خودش در طول سال برای شبکه یک می‌سازد، انتخاب چهره اجتماعی سال را بگنجاند و ایده نسبتا خوبی هم از آب درآمد. برنامه «پل فروردین» شبکه 2 که تنها ویژه برنامه نوروزی بود که تا آخر تعطیلات ادامه پیدا کرد، در گروه ضعیف ترین‌های تلویزیون قرار می گیرد. شبکه3 هم مانند چند سال گذشته برنامه ای با اجرای احسان علیخانی داشت که دیگر مانند سال‌های گذشته خبری از تاثیرگذاری نبود و نتوانست برگ برنده ای رو کند و بازخورد خوبی از مخاطب بگیرد. پدیده ویژه برنامه‌های امسال هم شبکه چهار بود که با دعوت از مشاهیر قرن‌های گذشته ایرانی مانند حافظ و سعدی سعی کرد متفاوت باشد و همین باعث شد در فضای مجازی صحبت‌های زیادی در موردش صورت گیرد. با این شروع، به بررسی منوی تلویزیون برای مخاطبان نوروزی‌اش می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۲۲۰۱۶۲

از مرد عنکبوتی تا لاتاری
برای مخاطبان تلویزیون، عید مساوی است با لذت دیدن سریال با کیفیت و چندسالی است که دیگر این لذت با پخش سریال «پایتخت» به عادت تبدیل شده اما امسال خبر پخش نشدن پایتخت به تنهایی برای مخاطبان این سریال به اندازه کافی ناراحت کننده بود اما برای مخاطب تلویزیون همچنان امیدواری وجود داشت که شاید از بین چند سریالی که قرار است عید پخش شود حداقل یکی بتواند کیفیتی هم تراز سریال‌های خوب تلویزیون مانند «پایتخت» داشته باشد و برند جدیدی را امسال رو‌کند. سریال « نون خ» از شبکه یک، سریال «بر سر دوراهی» شبکه دو، سریال « زوج و فرد» شبکه سه و سریال «شش قهرمان و نصفی» از شبکه پنج سیما سریال‌هایی بودند که به نظر می‌رسد در مجموع نتوانستند جای خالی «پایتخت» را پر کنند. البته تلویزیون در پخش فیلم‌های سینمایی به روز نمره بالایی گرفت. پخش فیلم‌های سینمایی جدید ایرانی مانند لاتاری یا تنگه ابوقریب در کنار فیلم‌های روز خارجی مثل انیمیشن مرد عنکبوتی از کارهای خوب تلویزیون در سال جدید بود.

رگ خواب مردم
برگ برنده امسال تلویزیون برنامه‌های ترکیبی و برندهای تثبیت شده و مهمش بودند که در طول سال هم پخش می‌شوند اما در نوروز نسخه عیدانه خود را به مخاطبان عرضه کردند. تلویزیون که مدت‌هاست دست روی ساخت و تولید برنامه‌های ترکیبی گذاشته در عید هم همین فرمان را ادامه داد و در این بخش توانست بیشترین بازخورد را از بیننده بگیرد. برنامه‌هایی مانند عصر جدید، خندوانه و... که جدید نبودند اما نسخه نوروزی‌شان ساخته و پخش شدند. ساخت برنامه‌هایی که قبلا امتحانش را پس داده و مخاطب داشته و جواب گرفته، برای تلویزیون سرمایه گذاری کم ریسک و بهتری بود. برنامه «برنده باش» و «عصر جدید» دو برنامه شبکه سه که تولید و پخشش آنها از سال قبل شروع شد اما به مناسبت سال جدید شبکه پخش این برنامه‌ها را هرشبی کرد. برنامه استعداد یابی «ستاره ساز» را که مدت‌ها بود شبکه سه تبلیغ آن را شروع کرده بود در عید پخشش را آغاز کرد. «خندوانه»، «شوتبال»،«کودک شو» از شبکه نسیم «ویدیو چک» از شبکه ورزش، «یقه هفت» از شبکه آموزش، و پخش گزیده برنامه‌های «شوکران» از شبکه 4 نشان‌دهنده توجه مردم به این سبک برنامه‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر تلویزیون در این بخش است. البته پخش این همه برنامه جذاب معمولا در ساعات پایانی روز انجام می‌شد که این ماجرا باعث شده بود هم‌پوشانی داشته باشند و مخاطب نتواند همه آنها را با هم ببیند.

خارج از پیش بینی
چندوقتی می شود که تلویزیون سراغ ساخت برنامه‌هایی سخت تر و پر هزینه تر هم رفته برنامه‌هایی مانند مستند_ مسابقه «فرمانده» که پنج سالی است که توسط شبکه افق ساخته می شود و هرسال کیفیت بهتری پیدا می کند. این مستند -مسابقه امسال خیلی خوش ساخت تر از قبل و نزدیک تر به استاندارد‌های خارجی ساخته شد. برنامه «دورت بگردم ایران» تولید شبکه نهال برای کودکان با ایده سفر چند خانواده همراه بچه‌هایشان به دور ایران است که بعد از «فرمانده» و «خانه ما» سومین رئالیتی شو ایرانی است که در تلویزیون ساخته شده اما این اولین بار است که مخاطب کودکان هستند.
تلویزیون اما امسال جز سریال پایتخت غایب‌های دیگری هم داشت. مجموعه دورهمی با این‌که اعلام شده بود قرار است هرشب از شبکه نسیم پخش شود اما به پخش هرشب نرسید و 13 فروردین اولین قسمت از فصل جدیدش پخش شد. مهران مدیری هم اعلام کرد فقط سه قسمت قرار است پخش شود و تا اردیبهشت به دلیل ساخت سریالش، دورهمی ضبط نمی کند.
مجموعه «کلاه قرمزی» که تقریبا دوسالی می‌شود دقیقه نود برخلاف اخبار و انتظار‌ها داخل کنداکتور پخش شبکه دو قرار می گیرد امسال سری جدیدش ساخته و پخش نشد و شبکه با بازپخش قسمت‌هایی از سال‌های گذشته جدول پخش خود را بست. تیم شکرستان هم برای عید
مجموعه جدید خودشان را ساختند اما این بار راوی آن شهاب حسینی بود و همین برای مخاطبان تلویزیون کافی بود امسال استقبال بیشتری از آن نشان دهند.

بهناز سعیدی
خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها