jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۱۲۱۹۹۳۹   ۰۶ مرداد ۱۳۹۸  |  ۰۹:۰۰

دو کشتی باربری ایرانی پس از توقف دو ماهه در بندر «پاراناگوا» برزیل به دلیل عدم سوخت‌رسانی از سوی شرکت دولتی «پتروبراس» این کشور، با حکم اخیر دادگاه عالی برزیل سوخت مورد نیاز خود را دریافت کرده و به ایران بازمی گردند.

آخرین اخبار از کشتی‌ های متوقف شده ایرانی در برزیل

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، اواخر تیر ماه رویترز خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه دو کشتی باربری ایرانی چند هفته است که به دلیل تحریم‌ های آمریکا در بندر پاراناگوا برزیل متوقف شده و قادر به سوخت‌گیری و بازگشت به ایران نیستند.

در ادامه این گزارش آمده بوده که این دو کشتی قرار بود محموله‌های «اوره» که در تولید کود شیمیایی کاربرد دارد را به برزیل حمل کرده و با محموله ذرت به ایران برگردند، اما به دلیل تحریم‌های آمریکا موفق به سوخت‌گیری نشده و در آبهای ساحلی ایالت پارانا در برزیل لنگر انداخته‌اند و نمی‌توانند به ایران برگردند.

در پی انتشار این خبر سید علی سقائیان - سفیر ایران در برزیل- به مقامات این کشور اعلام کرد که اگر برزیل اجازه ندهد کشتی‌های ایرانی معطل مانده در آب‌های ساحلی بندر «پاراناگوا» سوخت‌گیری کنند، ایران وارداتش از برزیل را قطع کرده و فروشندگان دیگری برای ذرت، سویا و گوشت مورد نیازش پیدا می‌کند.

وی افزود: برای حل این مشکل، ایران در حال بررسی ارسال سوخت به این کشتی‌ها است که البته این گزینه زمان‌بر و پر هزینه است اما کشورهای بزرگ و مستقلی مانند ایران و برزیل باید بدون مداخله از جانب هیچ کشور ثالثی با یکدیگر همکاری کنند.

پس از آن به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته دیاس توفولی - عالی‌ترین مقام قضایی برزیل- تصمیم شرکت نفت دولتی برزیل «پتروبراس» مبنی بر عدم فروش سوخت به این دو کشتی ایرانی را رد کرد و حکم داد که به این کشتی‌ها سوخت رسانی شود.

در پی دستور دادگاه برزیل، ارنستو آراژو - وزیر امور خارجه این کشور - در مورد سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی به خبرنگاران گفت: باید در این باره به قانون عمل شود و با وجود اینکه احتمالا شرکت پتروبراس در صورت خطی از تحریم‌های آمریکا با خطراتی مواجه خواهد شد، به قانون عمل خواهیم کرد.

همچنین سرگئیو مندس - مدیرکل گروه صادرات کشاورزی Anec - در مصاحبه‌ای تلفنی به بلومبرگ اینگونه توضیح داد که حل این مسئله، خبر خوبی برای ما بود چرا که عمده تولید غلات برزیل به آسیا و خاورمیانه صادر می‌شود و روابط تجاری ارتباطی با سیاست ندارد.

و نهایتا روز گذشته (شنبه) جلیل اسلامی - معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی - درباره آخرین وضعیت دو کشتی باری «باوند» و «ترمه» که به دلیل عدم سوخت‌رسانی از سوی شرکت دولتی «پتروبراس» برزیل در بندر این کشور دچار توقفی دو ماه شده بودند، گفت: در پی پیگیری‌های علمیاتی و دیپلماتیک صورت گرفته از سوی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه، پس از دریافت حکم دادگاه برزیل مبنی بر لزوم ارائه سوخت از سوی این شرکت سوخت‌رسان برزیلی، عملیات سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی فوق از صبح امروز (شنبه) آغاز شده است و پس از پایان عملیات سوخت‌رسانی، این دو کشتی باربری ایرانی بندر برزیل را به مقصد ایران ترک خواهند کرد.

او درباره دلیل عدم ارائه سوخت توسط برزیلی‌ها به کشتی‌های مذکور اعلام کرد که عدم سوخت‌رسانی به علت تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و یکجانبه دولت آمریکا بوده و پیش از این اتفاق، برای کشتی‌های مذکور تردد به صورت معمول انجام می‌شد و مشکلی در این زمینه نبود.

وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با ارائه سوخت به ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در بنادر برزیل پیگیری‌های لازم را صورت خواهد داد تا کشتی‌های تحت پرچم کشورمان در تردد با مشکلی مواجه نشوند.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
پایان احتکار مسکن؟

پایان احتکار مسکن؟

نخستین مصوبه مجلس یازدهم که به‌طور مستقیم به مطالبات مردم اختصاص داشت، مربوط به مالیات بر خانه‌ های خالی (احتکار مسکن) و اصلاح قانون مالیات‌ ها در این زمینه بود.

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

گفتگو

بیشتر
تکمیل مسکن مهر؛ 4 ماه بعد

گفت‌وگو با مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره سرنوشت مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن

تکمیل مسکن مهر؛ 4 ماه بعد

پیشنهاد سردبیر بیشتر