علی مرادی حائز اکثریت نسبی شده، نه اکثریت مطلق

امکان ابطال مجمع انتخاباتی وزنه‌برداری

یک هفته از مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه‌برداری می‌گذرد و هنوز وزیر ورزش حکم ریاست علی‌مرادی را امضا نکرده است. آیا ایرادی در روند برگزاری انتخابات وجود داشته است؟ براساس شواهد و قرائن باید گفت بله!
کد خبر: ۱۲۱۷۵۳۵

مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه‌برداری با 44 عضو برگزار شد اما به‌دلیل غیبت رئیس هیات وزنه‌برداری آذربایجان شرقی، 43 رای در صندوق انداخته شد. به این ترتیب علی مرادی با 22 رای به‌عنوان رئیس فدراسیون وزنه‌برداری انتخاب شد. اما براساس آنچه در آیین‌نامه شرایط احراز و چگونگی انتخاب رئیس فدراسیون آمده، کسب 22 رای در مجمعی که 44 عضو دارد و 43 رای دهنده، به منزله کسب اکثریت مطلق آرا نیست!
در بند 5 از ماده 10 آیین‌نامه جدید چگونگی انتخاب رؤسای فدراسیون‌ها که 14 شهریور 96 با تأیید مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان ابلاغ شد، آمده است: «رئیس فدراسیون از میان داوطلبین حائز شرایط و با اکثریت مطلق آرا قابل قبول اعضای حاضر در مجمع انتخاب خواهد شد.»
در بند 12 از ماده یک همین آیین‌نامه هم آمده است، اکثریت مطلق یعنی اکثریت با حدنصاب نصف به اضافه یک آرای قابل قبول اعضای حاضر در مجمع.
در قانون انتخابات ریاست جمهوری، همین‌طور در ماده 88 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت و ماده 7 قانون انتخابات مجلس نیز اکثریت مطلق، نصف به‌علاوه یک تعریف شده است. با این حال تعریف دیگری هم برای اکثریت مطلق وجود دارد که قانونگذار در ماده 96 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به آن اشاره دارد و می‌گوید: «اکثریت مطلق وقتی حاصل می‌شود که بیش از نصف نمایندگان حاضر رأی مثبت دهند.»
حال چنانچه تعداد اعضای شورایی یا تعداد حاضر در جلسه‌ای فرد باشد اکثریت مطلق آن با توجه به هر یک از تعاریف مذکور متفاوت خواهد بود و این همان ایراد حقوقی است که می‌تواند به ابطال مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه برداری بینجامد.
ابهام بزرگ درباره صحت برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه برداری، با توجه به دو تعریف مختلف از اکثریت مطلق، همین‌جا بوجود می‌آید؛ البته با توجه به این‌که قانونگذار در آیین‌نامه «شرایط احراز و چگونگی انتخاب رئیس فدراسیون‌های ورزشی»، اکثریت مطلق را برای انتخاب رئیس در نظر گرفته و به‌صراحت از واژه «نصف به اضافه یک» برای این اکثریت استفاده کرده، می‌توان گفت معرفی علی مرادی به‌عنوان رئیس فدراسیون وزنه‌برداری، اشتباه بزرگی بوده که از سوی رئیس مجمع، صورت گرفته است. در واقع براساس تعاریف قانونی، علی مرادی با کسب بیست و دو رای، حائز اکثریت نسبی شده (کسب بیشترین رای در میان نامزدها) و این مغایرت دارد با آنچه در آیین‌نامه «شرایط احراز و چگونگی انتخاب رئیس فدراسیون‌های ورزشی» ذکر شده است!

واکنش اسبقیان و اعتراض نامزدها
موضوع نقض مقررات در مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه‌برداری با واکنش مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان روبه‌رو شد. سیدمحمد شروین اسبقیان، دیروز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری برابر مقررات برگزار شد و اگر ابهامی وجود داشت در مجمع مطرح می‌کردیم. اگر هم برای نامزدها ابهامی هست ما توضیح خواهیم داد. وی درباره تأخیر حکم ریاست فدراسیون علی مرادی نیز افزود: تأخیری در این باره وجود ندارد و حکم وی از سوی وزیر ورزش و جوانان و پس از طی مراحل اداری به‌زودی امضا می‌شود.
با این وجود دیروز سجاد انوشیروانی، کوروش باقری، حسین رضازاده، نصرت‌اله عابدینی و محمدرضا آخوندی، 5 نامزد ریاست فدراسیون با ارسال نامه‌ای به وزارت ورزش، از شخص وزیر تقاضای استیفای حقوق از دست رفته‌شان را داشته و درخواست تجدید مجمع را مطرح کردند. حال باید دید مسعود سلطانی‌فر، در قبال این اتفاق چه موضعی اتخاذ می‌کند. شاید طی روزهای آینده پای دیوان عالی کشور نیز به پرونده مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه‌برداری باز شود.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها