سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین؛ ماجرای نیمروز اولین حضور محمدحسین مهدویان بعد از فیلم متفاوت ایستاده در غبار بود که در سکوت خبری کار خود را آغاز کرد اما از همان ابتدای کار که مربوط به دریافت مجوز ساخت میشد حاشیههایی دامنگیرش شد. فیلم به دلیل سوژه حساسی که داشت مورد بحث بود و فشارهایی که هنوز هم معلوم نیست از سوی کدام ارگان بوده، کار را برای عوامل تولید فیلم سخت میکرد.
مهدویان بعد از ساخت فیلم جنجالی لاتاری و موضوع خاصی که داشت در جشنواره فیلم فجر و رسانهها مورد بیمهری برخی جریانهای سیاسی قرار گرفت. این فیلم از نظر طرفداران بیچون و چرای رابطه باغرب، ویترین زشتی از فضای دیپلماتیک کشور بود چرا که که غیرت و دفاع از وطن را بر هر مصلحت دیگری ارجح میدانست. حاشیههای لاتاری این تصور را ایجاد کرده بود که مهدویان مدتی را به استراحت خواهد پرداخت یا لااقل برای فیلم بعدی، سوژه بیحاشیهتری انتخاب خواهد کرد؛ اما خبر ساخت قسمت دوم ماجرای نیمروز همه تحلیلها را به حاشیه برد.
موضوع فشارهای بیرونی روی پروژه ساخت ماجرای نیمروز وقتی علنی شد که سیدمحمود رضوی، تهیه کننده فیلمهای مهدویان در حاشیه اختتامیه پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: «در ابتدا تصمیم برساخت سهگانهای با عنوان ماجرای نیمروز داشتیم اما مشکلات و موانعی که برای ساخت این دو قسمت پیش آمد، منصرفمان کرد و ماجرای نیمروز سری سوم نخواهد داشت. سختی هایی در این روزها برای ساخت سری دوم ماجرای نیمروز بر ما وارد شد که قصد ساخت «ماجرای نیمروز ۳» تبدیل شد به یک رویا. »
بعد از آن هم روزهای جشنواره فجر، اوقات سختی را برای عوامل این فیلم رقم زد تا جایی که با کم لطفی داوران جشنواره در روز اختتامیه و نادیده گرفتن چند بارهی مهدویان این اوقات سخت به اوج خودش رسید. عوامل اما باز هم بدون شلوغ کاری در انتظار اکرانی نشستند که از همان روزهای فیلمبرداری باز هم بنا به همان فشارهای بیرونی نگرانش بودند.
تکلیف نامعلوم اکران
بعد از گذشت 6 ماه از جشنواره فجر، همچنان تکلیف اکران رد خون در هالهای از ابهام است. مهدویان در ماههای اول بعد از اکران نوروزی پاسخ پیگیریهای مردمی را اینطور میداد که به دلیل استقبال زیاد تهیه کنندهها این ایام اوضاع اکران شلوغ است. وضعیت نامعلوم اکران اما همچنان ادامه پیدا کرد، تا جایی که صدای اعتراض کارگردان فیلم به ممیزی بلند شد. مهدویان در صفحه شخصی اینستاگرامش کنایه آمیز نوشت: خیلی از شما میپرسید که چرا رد خون اکران نمیشود، عزیزانم هر فیلم برای اکران باید اول پروانه نمایش بگیرد، تا فیلم بخواهد پروانه نمایش آن هم بدون تغییر بگیرد، ما میرویم فیلم جدیدمان را بسازیم.
روز بعد شورای پروانه نمایش در خبری اعلام کرد پروانه نمایش رد خون صادر شده است، در این خبر به موضوع اصلاحات فیلم هیچ اشارهای نشده و این در حالی بود که سید محمود رضوی در توئیتی دریافت پروانه نمایش را تکذیب کرد. تهیه کننده رد خون نوشت: «ما هنوز پروانه نمایش «ماجرای نیمروز: ردخون» را ندیدیم اما دیروز در جلسهای آقای ابراهیم داروغهزاده گفتند اگر اصلاحات مدنظر شورا انجام بشود پروانه صادر میشود. فعلاً هم آقای مهدویان سفر است، اصلاحات باید بماند تا ایشان بیاید و ببینیم چه میشود. فعلاً هم ما پروانه نداریم.»
ساعتی بعد مهدویان هم ضمن تایید محتوای منتشر شده توسط رضوی، نوشت: «اول اینکه فقط جهت توضیح عرض کنم که پروانه نمایش نام یک مجوز رسمی است که به تهیهکننده میدن تا بتواند فیلماش رو اکران کنه و باز تا جایی که من میدونم با خبر صدور پروانه نمیشه فیلم رو اکران کرد. خودشو باید بدن. دوم هم اینکه اون مواردی که فرمودن، دیگه اسماش اصلاحات نیست. استحاله است»
واکنش مهدویان به اصلاحات درخواست شده و دلخوری تهیه کننده رد خون که از روزهای تولید تا امروز ادامه داشته، حکایت از فشارها برای فیلمی است که قسمت اولش هم با بیمهریهای زیادی مواجه شد و این شائبه را ایجاد کرد که داوران جشنواره فجر به دلیل دو تابعیتی بودن جرات دیدن زحمات کاگردانی جوان درباره جنایات منافقین را ندارند.
بعد از این واکنشهای کارگردان و تهیه کننده مهر، محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفهای بهعنوان مسئول شورای صدور پروانه نمایش فیلمها در گفتوگویی با خبرگزاری مهر اعلام کرد: خوشبختانه جناب آقای رضوی، تهیهکننده این فیلم سینمایی کاملاً به روند عملکرد شورای بازبینی فیلمها آشنایی دارد، روال کار به این صورت است که تهیهکننده و یا کارگردان نسخهای از فیلم را ارائه میدهد و شورای صدور پروانه نمایش، نسخه موردنظر را بازبینی میکند و رای لازم درباره پروانه نمایش فیلم صادر میشود. درباره این فیلم تنها یک مورد اصلاحیه کوچک به فیلم وارد شد که به تهیه کننده فیلم هم اعلام شده است.
تناقضات آشکار ادعای وزارت ارشاد درباره اصلاحات فیلم
حالا این موضوع مطرح شده که سانسورها از سوی نهادهای امنیتی به فیلم تحمیل شده است؛ اما وزارت اطلاعات تنها دقایقی بعد از آنکه بهروز افخمی این موضوع را روی آنتن زنده تلویزیون اعلام کرد، با تماس تلفنی که با برنامه گرفت به طور رسمی هرگونه دخالت در مورد «رد خون» را تکذیب کرد.
حالا با توجه به اظهارات تولیدکنندگان فیلم و فرجی با تناقض آشکاری در واکنشهای طرفین مواجهیم. از یک سو، مهدویان و رضوی که به عنوان تولیدکنندگان فیلم تنها منفعتشان در گرو حل مشکل اکران است با استفاده از عبارت استحاله در مورد اصلاحات درخواست شده از سوی وزارت ارشاد به نحوی اعلام کرده حاضر به اعمال این اصلاحات نیست و از سوی دیگر هم با ادعای مقام مسئول وزارت ارشاد مواجهیم که بعد از چندین ماه حاشیهای که برای این فیلم ایجاد شده اعلام میکند اصلاحات درخواست شده تنها یک مورد کوچک است. جامجم آنلاین برای پیگیری این تناقض و بعد از آنکه نهادهای امنیتی هم دخالت خود را تکذیب کردند به دنبال گفتوگو با محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفهای بود تا بالاخره روشن شود دلیل این تناقضها چیست اما متاسفانه بعد از پیگیریهای مکرر نتوانستیم با مسئول شورای صدور پروانه نمایش گفتگو کنیم و حالا باید منتظر بمانیم تا یکی از طرفین این دعوا به طور شفاف درباره اصلاحات درخواست شده و علت تاخیر در اکران عمومی رد خون صحبت کنند.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد