جشنواره قلم زرین به کار خود پایان داد

دشمنی با حداد مخالفت با فارسی

آخر هفته‌ای که گذشت در آستانه روز قلم، هفدهمین جشنواره قلم زرین، در مراسمی با حضور شاعران، نویسندگان و اهالی قلم و فرهنگ عصر در پردیس سینمایی باغ کتاب به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۲۱۵۷۶۳

آن‌طور که ایبنا گزارش داده، آیین اختتام هفدهمین جشنواره قلم زرین که از طرف انجمن قلم و با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شد، با بزرگداشت غلامعلی حدادعادل به عنوان چهره پیشکسوت فرهنگی و عضو انجمن قلم و همچنین اعلام برگزیدگان و شایستگان تقدیر این دوره از جشنواره همراه بود.
محسن پرویز، رئیس انجمن قلم ایران، به عنوان اولین سخنران این مراسم عنوان کرد: انتخاب و تقدیر از برگزیده ادبی سال، به عهده حوزه هنری است و انجمن قلم در حقیقت از پیشکسوتان حوزه قلم که عضو انجمن هستند، تقدیر می‌کند. این ماجرا با تجلیل از حمید سبزواری شروع شد و در سال‌های گذشته در این بخش، از نصرا... مردانی و محمد سرشار و...تقدیر شده است.
در ادامه این برنامه پس از قرائت بیانیه آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره قلم زرین توسط رحیم مخدومی (دبیر این دوره از جشنواره) با حضور نیکنام‌حسینی‌پور (مدیر عامل موسسه خانه کتاب)، محمدرضا سرشار (مدیر مسؤول انتشارات انجمن قلم) و راضیه تجار، (دبیر انجمن قلم)، ناشران برگزیده، نویسندگان و شاعران برگزیده و شایسته تقدیر در پنج بخش داستان و شعر بزرگسال، داستان و شعر کودک و نوجوان و پژوهش و نقد ادبی در این دوره اعلام و تقدیر شدند.
ادامه برنامه که به تقدیر از حدادعادل به عنوان پیشکسوت حوزه قلم و عضو انجمن قلم اختصاص داشت، با پخش نماآهنگی برای پاسداشت وی همراه بود و پس از آن فتح‌ا... مجتبایی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ایراد سخنرانی پرداخت.
مجتبایی ضمن بیان این‌که قلم و کتاب و کلام برای ما قداست تنزیلی دارد، ابراز امیدواری کرد که انجمن قلم بتواند این قداست تنزیلی را حفظ کند و به کمال برساند.
حداد: ذوق شعری را از پدرم دارم
آخرین سخنران این مراسم غلامعلی حدادعادل بود، ضمن بیان این‌که قلبا به برگزاری این بزرگداشت رضایت نداشته، از انجمن قلم ایران به خاطر این برنامه ، از معلمان و استادان و خانواده خود تشکر کرد و گفت: من ذوق و قریحه شعری‌ام را از پدرم دارم. پدر من تحصیلات دانشگاهی و حتی دبیرستانی نداشت، شغل او هم به غایت دور از ادبیات بود، اما از انوری، فردوسی، سعدی و سنایی شعر حفظ داشت، تا پروین اعتصامی و شاعران معاصر.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کار اصلی من فلسفه است. من هیچ‌گاه در دانشگاه معلم رسمی زبان و ادبیات فارسی نبوده‌ام، اما در زندگی عشق من زبان فارسی است. من معتقدم ما علاوه بر زیست‌بوم طبیعی،یک زیست‌بوم فرهنگی هم داریم که باید حفظ شود، این زیست بوم فرهنگی یکی دین است و دیگری زبان فارسی که زبان فارسی، زبان دوم عالم اسلام است.
رئیس بنیاد سعدی ضمن تاکید بر این‌که وظیفه ماست چراغ زبان و ادب فارسی را روشن نگه داریم، اضافه کرد: باورم این است که زبان فارسی از حیث ساختار، واژگان، دستور زبان و توانایی‌ها، هیچ کمتر از زبان انگلیسی نیست، به شرط این‌که به آن دل ببندیم و امکانات این زبان را از قوه به فعل برسانیم.
این برنامه با تقدیر از غلامعلی حدادعادل از طرف نهادهای مختلف دولتی و فرهنگی و امضای تصویر یادبود این بزرگداشت
به پایان رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها