سال‌ها از آرام گرفتن چمران می‌گذرد. روزهای تکاپو و از پشت صخره‌ای پشت صخره دیگر پریدن و پناه گرفتن و روزهای جنگ‌های سرنوشت‌ساز پایان یافته‌اند و دیگر خبری از مرد جنگ‌های نامنظم، مرد فیزیک پلاسما، مرد گفت‌وگوهای دیپلماتیک، عارف واصل، انقلابی اصیل و... نیست.
کد خبر: ۱۲۱۲۴۵۶

31 خرداد مصادف است با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، مردی که زندگی پر فراز و نشیبی داشته و زندگی‌اش سراسر شیدایی و دلدادگی است.
شهید دکتر مصطفی چمران از جمله چهره‌های درخشانی است که مانند ستاره‌ای دنباله‌دار در آسمان تاریخ ایران ناگهان درخشیدن گرفت و خاموش شد، اما دنباله‌های او همچنان در آسمان تاریخ این کشور به چشم می‌آید؛ با این‌حال این چهره با تمام بزرگی که دارد، ناشناخته مانده و آن‌طور که باید معرفی نشده است.
در خاطرم هست که فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی کیا را در جشنواره فیلم فجر سال 92 دیدم و به شدت از این فیلم لذت بردم. حاتمی‌کیا در این فیلم چهل و هشت ساعت از زندگی شهید چمران در شهر پاوه را روایت کرده، اما سعی کرده طوری روایت کند که به همه ابعاد زندگی آقا مصطفی چمران
پرداخته باشد.
بعد از این فیلم، کتاب «مرد رویاها» اثر سید مهدی شجاعی را خواندم. کتابی که در واقع یک فیلمنامه مربوط به دورانی است که چمران در آمریکا، مصر و لبنان به سر می‌برده است.
خواندن این کتاب و همزمانی آن با تماشای فیلم «چ» حاتمی‌کیا و بازی به یاد ماندنی فریبرز عرب‌نیا در نقش مصطفی چمران موجب شد تمام دیالوگ‌هایی را که در کتاب از زبان چمران بیان شده با صدای عرب‌نیا بخوانم و همین مسأله موجب حک شدن این کتاب در ذهنم شود.
مرد رویاها در کنار یک روایت ساده و روان، تصویری از چمران چریک را در کنار چمران خدا نشان می‌دهد و خواننده را با زوایای شخصیت این مجاهد و مبارز خستگی‌ناپذیر روبه‌رو می‌کند هر چند این کتاب تنها بخشی از خطوط چهره چمران را ترسیم کرده است.
همان‌طور که گفتم چمران آن‌طور که باید شناسانده نشده، ولی حالا که از کتاب مرد رویاهای سیدمهدی شجاعی اسم آورده شده بد نیست کتاب «نیمه پنهان ماه1» را - چمران به روایت همسر شهید که انتشارات روایت فتح منتشر کرده و سَبُک و جمع‌وجور است - نیز از دست ندهید. خاطرات نابی از چمران که همسر لبنانی‌اش بازگو کرده و توانسته این کتاب را جاودانه کند.

حسام آبنوس

دبیر قفسه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها