رئیس میراث فرهنگی نهاوند گفت: در گمانه زنی‌ها به سرپرستی پروفسور رهبر غار دست ساز انسانی به عمق ۵۰متر کشف گردید.
کد خبر: ۱۲۱۱۷۹۸
کشف غار دست ساز انسانی در محله تاریخی پای قلعه نهاوند + عکس

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، محسن جانجان رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی نهاوند در محل این غار دست ساز اظهار داشت: نزدیک به دو هفته است فصل ۴کاوش معبد لائودیسه در شهرستان نهاوند به سرپرستی پروفسور رهبر باستان شناس ارشد کشور آغاز شده است و در جدیدترین کاوش غاری دست ساز به قطر ۱مترو نیم دهنه و فعلا ۵۰متر عمق کشف شده است.

وی گفت: در حال حاضر ۴نفر مخصوص کاوش در این غار دست ساز انسانی که قدمت تاریخی دارد هستند و با کندن خاک‌های دستی در حال پیشروی به عمق آن هستند.

جانجان افزود: هنوز در مراحل اولیه کاوش در این غار هستیم که جنس اطراف آن از سنگ‌های بسیار سخت و به اصلاح محلی کمر یا سنگ سخت است.

وی بیان کرد: آنچه که در این کاوش حائز اهمیت است که انسان‌های قدیم با چه وسیله‌ای این غار را در این منطقه سنگ لاخی و با چه وسیله‌ای حفر کرده اند.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی نهاوندگفت: در بالای این غار که در بافت تاریخی و قدیمی نهاوند قرار دارد چندین منزل قدیمی وجود دارد که احتمال می‌رود گریز یا پناهگاهی باشد.

همچنین پروفسور رهبر سرپرست کاوش معبد لائودیسه در نهاوند بیان کرد: این غار دستکند حدود ۵۰ متر است.

مهدی رهبر اظهار داشت: در خصوص قدمت و طول نهایی این دست کند و اینکه به کجا ختم می‌شود کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی هستند.

این باستان شناس گفت: بعد از اظهار نظر کارشناسان و جمع بندی در خصوص این دست کند اظهار نظر قطعی و نهایی اعلام خواهد شد.
وی گفت: هدف از حفر دست کند در گذشته برای نجات از دست دشمنان و مخفی شدن در آن بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها