جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از 5ماه وقفه، با غیبت رئیس‌جمهور و به ریاست رئیس‌مجلس برگزار شد

بازگشت‌ انقلابی «شورای عالی انقلاب فرهنگی»

پنج ماه پس از تعطیلی عالی‌ترین نهاد فرهنگی کشور، دیروز بالاخره قفل در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گشوده شد و این شورا به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد. این در حالی بود که به دنبال وقفه طولانی در برگزاری جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، صبح دیروز اعلام شد این جلسه در مجلس شورای اسلامی و به ریاست علی لاریجانی، رئیس مجلس برگزار می‌شود اما ساعاتی بعد خبرگزاری‌ها در اصلاحیه‌ای از لغو جلسه در مجلس و برگزاری آن در نهاد ریاست‌جمهوری خبر دادند. خبرگزاری ایرنا هم اعلام کرد این جلسه با ریاست حسن روحانی برگزار می‌شود. اما با وجود اعلام این اخبار گرچه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر دیروز در پاستور برگزار شد اما ریاست جلسه را علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس اول شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده داشت. آن‌طور که در خبرها در این چند ماه آمده بودمخالفت رئیس‌جمهور با حضور دو نفر از اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دلیل تعطیلی این شورا در پنج ماه اخیر بود و براساس تصاویر منتشر شده این دو عضو در جلسه دیروز نیز حضور داشتند.
کد خبر: ۱۲۰۸۸۸۸

شورای تعطیل‌ناپذیر
جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حالی پس از حاشیه‌های فراوان، عصر دیروز برگزار شد که جلسه قبلی این شورا در 11 دی سال 97 برگزار شده بود. بر اساس ماده ۵ آیین‌نامه داخلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، جلسات شورای‌عالی حداقل هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود. رهبر انقلاب هم بارها بر اهمیت برگزاری جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرده و جلسات این شورا را تعطیل‌ناپذیر خوانده بودند. ایشان در آذر سال 92 در دیدار رئیس و اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در همین زمینه تاکید کردند: «حضور مستمر، چه حضور اعضا به‌طور استمرار، چه حضور خود شورا، یعنی شورا تعطیل‌بردار نیست. خب، رؤسای کشور طبعا مسافرت دارند، اینجا و آنجا رفت‌وآمد می‌کنند؛ این نباید موجب شود شورا تعطیل بشود، شورا باید استمرار پیدا کند؛ یعنی همین سازوکار مدیریت شورا که پیش‌بینی شده به‌خاطر این است که این شورا هرگز نباید تعطیل بشود.»
با وجود چنین تاکیداتی از سوی رهبر انقلاب و صراحت آیین‌نامه شورا مبنی بر برگزاری دو هفته یک‌بار جلسات این نهاد، سؤال این است که چرا در این پنج ماه جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار نشد.
مشاجره در شورا
بر‌اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شده، مخالفت حسن روحانی با حضور دو نفر از اعضا یعنی حسن رحیم‌پور ازغدی و عزت‌ا... ضرغامی در جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، دلیل تعطیلی جلسات شورا بوده است.
ضرغامی چند روز قبل در جلسه افطار انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان ایتالیا با بیان این‌که جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به دلیل لج و لجبازی برگزار نمی‌شود، گفت: جلسات گاهی یک ماه، دو ماه، سه ماه و حتی چهار ماه تشکیل نمی‌شود و هر چقدر به رئیس جلسه تذکر داده می‌شود که این جلسات مهم است رئیس‌جمهور می‌گوید من به دلیل این‌که از دو نفر (ضرغامی و رحیم‌پور ازغدی) خوشم نمی‌آید و اینها در جلسه تند و صریح صحبت می‌کنند جلسات را تشکیل نمی‌دهم.
رحیم‌پور ازغدی هم پیش از این در جمع دانشجویان دانشگاه تهران در پاسخ به دانشجویانی که از او پرسیده بودند، آخرین خبری که از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دارد، چیست؟ گفت: آخرین خبری که شنیده‌ام این است که رئیس شورا چند نفر را نام برده و گفته اینها دیگر نباید به شورا بیایند.
این عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: آقای روحانی اصلا آدم انتقادپذیری نیست و این خیلی عجیب است. ما در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم به رئیس دولت اصلاحات و هم به آقای احمدی‌نژاد انتقاد می‌کردیم و آنها گوش می‌دادند، اما آقای روحانی وقتی در جلسه صحبت‌ها برخلاف میلشان باشد، عصبانی می‌شود و توهین می‌کند.
بر اساس اخبار غیر رسمی هم که از آخرین جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دیماه سال قبل منتشر شد این جلسه پس از مشاجره میان روحانی و ضرغامی، نیمه‌کاره پایان یافت و روحانی جلسه را ترک کرد.
بر اساس گزارش‌ها ضرغامی در این جلسه از اظهارات رئیس‌جمهور در دیدار وزیر و کارکنان وزارت ارتباطات درباره حجاب و فیلترینگ انتقاد می‌کند و روحانی هم در پاسخ با بیان این‌که نباید به ضرغامی جواب بدهد از او می‌خواهد که جلسه را ترک کند و پس از امتناع ضرغامی، روحانی جلسه را ترک می‌کند و می‌گوید تا زمانی که ضرغامی در جلسات باشد، دیگر در شورا حاضر نخواهد شد.
به‌گفته احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بعد از این درگیری لفظی، پیش‌بینی شد که اعضا هفته بعد نیز در جلسه شرکت کنند اما لغو شد و از آن به بعد جلسه‌ای تشکیل نشد. حتی به تبع این اختلاف، جلسه شورای‌عالی فضای مجازی هم شکل نگرفت و جلسات این دو شورا با وجود گذشت چند هفته از آن مجادله لفظی برگزار نشد.
اواخر فروردین بود که جلسه شورای‌عالی فضای مجازی برگزار و همان موقع اعلام شد که جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم قرار است برگزار شود که متعاقبا خبر لغو جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد. البته در همان مقطع اعلام شده بود از ضرغامی و رحیم‌پور ازغدی برای حضور در این جلسات دعوت نشده است.
امکان برگزاری جلسات با حضور نایب‌رئیس
اما آیا اگر به هر دلیلی رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نتواند جلسه را برگزار کند، می‌توان این جلسه را برگزار کرد؟
پاسخ به این سؤال، در ماده چهار آیین‌نامه داخلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آمده است که می‌گوید جلسات شورای‌عالی با حضور اکثریت مطلق اعضای شورا و رئیس یا یکی از نواب رئیس (رئیس‌مجلس و رئیس قوه قضاییه) رسمیت می‌یابد.
مهدی گلشنی، عضور شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه‌ای گفته مقام معظم رهبری بر تشکیل جلسات شورا با یکی از نواب رئیس (یکی از رؤسای دو قوه دیگر) تأکید کرده‌اند؛ اما متأسفانه این اجرا نشده است.
ضرغامی هم چند روز قبل گفته بود: اخیراً رهبر معظم انقلاب تذکر جدی فرمودند که طبق آئین‌نامه اگر رئیس‌جمهور نخواهد جلسه را تشکیل دهد نایب رئیس باید جلسه را برگزار کند.
به گفته ضرغامی در زمان ریاست جمهوری آیت‌ا... خامنه‌ای، مرحوم‌هاشمی رفسنجانی، آقای خاتمی و آقای احمدی‌نژاد این رویه متداول بود که در غیاب رئیس‌جمهور، جلسات از سوی نایب‌رئیس برگزار شود.
با این حال آ‌ن‌طور که ضرغامی گفته «روحانی یک اخلاقی دارد و تا به حال نشده که یک بار جلسه را بر عهده نایب‌رئیس بگذارد.»
با این وجود برخلاف سنت چند ساله ریاست جمهوری روحانی، عصر دیروز جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست لاریجانی برگزار شد اما همچنان این ابهام وجود دارد که چرا این جلسه برخلاف آنچه ابتدا اعلام شده بود، در مجلس برگزار نشد و محل برگزاری آن در نهاد ریاست جمهوری بود .

مصوبه شورا درباره مناطق سیل‌زده
سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از جلسه دیروز درباره مصوبات این جلسه گفت: ۵ درصد مازاد بر ظرفیت آزمون سراسری به مناطقی که بصورت مستقیم در معرض سیل بودند اختصاص داده شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما وی افزود: همچنین کلیات طرحی با ۱۰ سیاست در خصوص رونق تولید در شرایط تحریم با رویکرد اقتصاد مقاومتی در صحن شورا مطرح و تصویب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها