پیرو انتشار گزارشی با تیتر«آموزش و کمی پرورش» در تاریخ ‌22/02/98 در همین صفحه معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با ارسال این متن اعلام کرد:به هنگام بررسی و اعلام نظر درخصوص فرایند تربیت‌پذیری نسل جوان، شایسته نیست از نقش نهاد خانواده، رسانه، اجتماع، گروه‌های مرجع و همسالان غفلت گردد، به هر حال، واحدهای مختلف وزارت آموزش و پرورش از جمله واحدهای زیر مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی، در حد توان مشغول انجام وظیفه هستند، در عین حال، با تأکید بر این واقعیت که این نوع موسیقی‌های مبتذل و نامتعارف، اساساً چون هنر به حساب نمی‌آیند و با فطرت پاک دانش‌آموزان سازگار نمی‌باشند، پس از مدت کوتاهی مطرود خواهد شد و همچنین تأکید بر لزوم ارتقای عملکرد و هوشیاری مدیران ستادی و اجرایی و مدیران مدارس وزارت آموزش و پرورش و همچنین مسؤولان دیگر نهادهای دولتی و حکومتی که خواسته و یا ناخواسته به شکل مستقیم و غیرمستقیم در فرآیند تربیت‌پذیری و فرهنگ‌پذیری نسل جوان نقش ایفا می‌نمایند، لازم به نظر می‌رسد به ابعاد و مؤلفه‌های گوناگون فرآیند چندوجهی تربیت‌پذیری توجه گردد، که استلزامات ذیل از آن جمله می‌باشد: تبدیل شدن «فرهنگ اسلامی- ایرانی» به یکی از گفتمان دارای اولویت نظام؛ به نحوی که از وزارت آموزش و پرورش فقط «انتظار نداشته باشیم»، بلکه به‌عنوان مثال، جایگاه نظام تعلیم و تربیت و وزارت آموزش و پرورش در قانون‌های پنجساله را نیز ارتقا ببخشیم و همچنین در کشور و در قوه مقننه، وزارت آموزش و پرورش را به عنوان یکی از سازمان‌هایی که بودجه فرهنگی خاص دریافت می‌نمایند، بشناسیم.
کد خبر: ۱۲۰۸۴۴۲

عزم جدی مسؤولان در جهت تقویت هویت اسلامی -ایرانی و انقلابی نسل جوان به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان. توجه بیشتر و تمرکز اصلی به تربیت حقیقی که به ویژه موجب می‌شود در فضاهای غیررسمی، زمینه‌ساز بروز رفتار صحیح آگاهانه و دل‌بخواه، برگرفته از ایمان قلبی و تقوا، به واسطه این که شخص، خدای متعال را حاضر و ناظر می‌داند، می‌گردد.
فاصله گرفتن از اکتفا به ملاک‌های ظاهری در عملکرد برخی واحدهای گزینش و حراست و تمرکز بر مصادیق ایمان و تقوای قلبی و شاخصه‌هایی همچون راستگویی و امانت‌داری و به این شکل پرهیز از سوق دادن ناخواسته و غیر مستقیم برخی از مردم به ریا و نفاق و.... شناسایی فاصله بین شیوه زندگی در فضاهای رسمی و غیررسمی و تلاش در جهت به حداقل رساندن این فاصله. تربیت اثربخش و کارآمد همگام با تحولات فرهنگی ایران و جهان را مد نظر قرار دادن. تلاش در جهت جذب نسل جوان و نه طرد آنها (پرهیز از طرد نمودن جوانانی که ظاهر چندان مناسبی ندارند، اما ایرانی و مسلمان هستند؛ البته مقابله با افراد و جریان‌هایی که مغرضانه قصد آسیب رساندن به فضای فرهنگی و اجتماعی کشور را دارند، کاملا منطقی و لازم به نظر می‌رسد). توجه بیشتر به برگزاری جشن تکلیف و اهمیت تقلید نسل جوان از مرجع تقلید اعلم پس از سن تکلیف و تقید به انجام واجبات و ترک محرمات، عزم جدی مسؤولان مرتبط در جهت تولید و توسعه انواع هنر و موسیقی انقلابی و همچنین بها دادن به فرهنگ و آداب و رسوم محلی و مصادیق آن همچون جشن‌هایی با قومیت‌های متنوع سراسر ایران، به شکلی که غالب نیازهای نسل جوان کشور به شادی و تفریح و نشاط با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در انواع هنرهای ایرانی اسلامی تأمین گردد.
عزم جدی مسؤولان در جهت شناساندن مضرات گرایش به فرهنگ غرب (مادی‌گرایی، لذت‌گرایی، آزادی‌گرایی، فردگرایی و خودمحوری، خشونت طلبی،...) و همچنین مشکلات اجتماعی گوناگون غرب به‌ویژه آمریکا در حوزه مسائل فردی و اجتماعی از جمله بی‌بند و باری‌های اخلاقی و از هم گسیختگی نهاد خانواده. عزم جدی مسؤولان در جهت پیاده‌سازی عدالت اجتماعی. عزم جدی مسؤولان در جهت مبارزه با فساد و مفسدین. عزم جدی مسؤولان در جهت ارتقای سواد رسانه‌ای آحاد مردم ( دانش‌آموزان، اولیا، فرهنگیان و...) به ویژه با رویکرد فرهنگی و تربیتی؛ به نحوی که پخش یک کلیپ مبتذل، موجب تشویش اذهان عمومی نگردد. شناسایی ویژگی‌ها و ذائقه فرهنگی نسل جوان و تلاش همه‌جانبه مسؤولان حکومتی و دولتی در جهت پاسخگویی به نیازهای مشروع نسل جوان به نحو مطلوب و در زمان مناسب، به نحوی که میل و گرایشی به ابتذال پیدا نکند. توسعه و گسترش ورزش در بین نسل جوان و به ویژه دانش‌آموزان. توسعه و گسترش هنر در بین نسل جوان و به ویژه دانش‌آموزان. توسعه و گسترش مهارت‌آموزی در بین نسل جوان و به ویژه دانش‌آموزان. تلاش در جهت اشتغالزایی و حل معضل بیکاری. کمک به رشد و شکوفایی و پرورش فطرت خداجوی نسل جوان. توجه و تمرکز بر لزوم همسویی ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی حاکم بر جامعه با باورهای بنیادین مذهبی. توجه ویژه به نقش محوری گروه‌های مرجع و نخبگان در فرهنگ‌سازی. همچنین می‌توان به موارد ذیل نیز اشاره کرد: 1ـ تیتر و محتوای صفحه موردنظر روزنامه جام‌جم، به برخی خلاهای پرورشی و فرهنگی موجود در مدارس، همچون کمبود مربیان آگاه و مسلط به مسائل پرورشی و فرهنگی، توجه بیشتر مدارس به امور آموزشی و کمبود منابع مالی در مدارس می‌پردازد، مطالبی که فارغ از هرگونه تعصب، ضروری به نظر می‌رسد که نسبت به رفع آنها اقدامات لازم صورت پذیرد.
2ـ آسیب‌شناسی مسائل فرهنگی و رفع آنها نیاز به تلاشی مستمر و همه‌جانبه دارد و اتفاق اخیر نیز حاصل کم‌توجهی به پرورش سلایق و ذائقه موسیقایی این دانش‌آموزان در فضای عمومی و خانوادگی است. این بی‌توجهی سبب شده تربیت سلایق و ذائقه شنیداری برخی از فرزندانمان را ماهواره‌ها و فضای مجازی شکل دهند، اصلاح این ذائقه و سلیقه به همکاری بلندمدت و جدی و چندجانبه میان خانواده و مدرسه، ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه، برنامه‌ریزی هدف‌دار تمام دستگاه‌های فرهنگی اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش‌وپرورش، صداوسیما و... نیاز دارد و البته تأثیر کمبود بودجه وزارت آموزش‌وپرورش را در شکل‌گیری این‌گونه اتفاقات نیز نمی‌توان نادیده انگاشت.
3ـ در یادداشت روزنامه آمده است: « اگر به مسائل تربیتی در مدارس توجه می‌شد، شاهد انتشار این آهنگ‌ها در مدارس نبودیم.» در پاسخ باید گفت: قطعاً به مسائل تربیتی در مدارس توجه شده و می‌شود و باید به این نکته توجه کرد که دانش‌آموزان صرفاً حداکثر شش ساعت رسمی در روز در اختیار مدرسه هستند که با برنامه‌های منسجم آموزشی و پرورشی مشخص و مدیریت‌شده سپری می‌شود، لکن در طول شبانه‌روز دانش‌آموزان به‌عنوان یک شهروند در اختیار خانواده و اجتماع هستند که مسائل گوناگون درست یا غلط پیرامون آنها وجود دارد. پرسش کلیدی اینجاست که مقابله با ماهواره‌ها و فضای مجازی که روزانه ساعت‌ها برنامه‌هایی در این خصوص دارند، وظیفه چه ارگانی است؟
4ـ همچنین لازم به ذکر است وزارت آموزش‌وپرورش قبلاً جهت ساماندهی چنین برنامه‌هایی ازجمله سرود در مدارس، شیوه‌نامه‌های مستند و متقنی را صادر کرده که در صورت رعایت آنها ضمن ایجاد شور و نشاط در مدارس، آسیبی متوجه دانش‌آموزان نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها