از غول‎کشی در تورین تا شکوهِ مسی در نیوکمپ

جایی برای معجزه نبود

شب گذشته در دو شهر تورین و بارسلونا تکلیف دو تیم صعود کننده به نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مشخص شد؛ نتیجه یک دیدار تقریبا قابل پیش‎بینی به نظر می‎رسید اما نتیجه یک دیدار دیگر قابل پیش‎بینی نبود. به هرحال بر اساس آنچه که شب گذشته سپری شد دو تیم آژاکس و بارسلونا به نیمه نهایی صعود کردند و حالا باید منتظر حریفان امشب خود بمانند.
کد خبر: ۱۲۰۱۴۰۵
جایی برای معجزه نبود

به گزارش جام‏ جم آنلاین ، امشب پرونده یک چهارم نهایی به صورت کامل بسته می‏شود و دو تیم دیگر صعود کننده به نیمه نهایی مشخص خواهند شد.

اما آنچه که شب گذشته سپری شد بسیار جذاب و هیجان‎انگیز بود. این دو مسابقه را مرور می‎کنیم:

مسی ، مسی باز هم مسی

بارسلونا دیدار رفت یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل منچستریونایتد را با نتیجه یک بر صفر در تئاتر رویاها یعنی اولدترافورد با پیروزی پشت سر گذاشته بود و نسبت به پیروزی در دیدار برگشت هم اطمینان زیادی داشت.

پس از دیدار رفت و شکست شیاطین سرخ فرضیه‎ها مجددا شروع و سوال‏های متعددی مطرح شد. آیا منچستریونایتد می‏تواند به نیمه نهایی صعود کند؟ آیا حماسه بازگشت فوق‏العاده در یک هشتم نهایی مقابل پاری‏سن‏ژرمن تکرار می‏شود و شاگردان سرمربی نروژی می‎توانند رویای صعود به نیمه نهایی را عملی کنند؟

واقعیت این است بیش از آنکه به توانایی‎های فعلی منچستریونایتد توجه شود به اتفاقات گذشته اهمیت داده می‎شد، گذشته‎ای که پیروزی مقابل بایرن مونیخ در فینال 1999 اروپا در وقت‎‏های اضافه و کسب عنوان قهرمانی بخشی از آن است. اما نیوکمپ جایی برای بازگشت‎های فوق‎العاده نبود و قرار هم نیست معجزه‎ای را به ضرر بارسلونا در بطن خود پذیرا باشد. دیشب آنچه اتفاق افتاد که جز آن از بارسلونا و البته مسی انتظار نمی‎رود. در حالی که خوشبین‎ترین هواداران منچستریونایتد به معجزه در نیوکمپ فکر می‎کردند مسی و دوستان سه گل به شاگردان سولشایر زدند و به نیمه نهایی رفتند. در این دیدار سرالکس فرگوسن سرمربی اسطوره‎ای و سابق یونایتد مهمان ویژه نیوکمپ بود و مشاهده کرد که بازیکنان منچستر تا چه اندازه بی‎خطر هستند.

در این دیدار ابتدا یک پنالتی به سود منچستریونایتد اعلام شد اما مرور VAR آن را مردود اعلام کرد. از اینجا به بعد بود که شکوهِ همیشگی لیونل مسی آغاز شد. او ابتدا در دقیقه 16 با یک شوت زیبا تیمش را پیش انداخت سپس در دقیقه 20 با توجه به اشتباه فاحش دیوید دخیا سنگربان اسپانیایی یونایتد مجددا گلزنی کرد.

در نیمه دوم هم کوتینیو در دقیقه 61 گل سوم بارسلونا را به ثمر رساند. کوتینیو همان بازیکنی است که به عنوان گران‎ترین بازیکن تاریخ بارسلونا به این تیم پیوست اما عملکرد ضعیفش او را در آستانه جدایی قرار داد. این مسابقه در نهایت با نتیجه سه بر صفر به سود بارسلونا به پایان رسید، بارسلونایی که در آستانه قهرمانی در لالیگا هم قرار دارد. شاگردان ارنستو والورده نه تنها نتیجه که آمار را هم از حریف انگلیسی خود بردند و در اکثر آمارهای مربوط به این دیدار برتر بودند.

نکته جالب دیگر این مسابقه این است که لیونل مسی پس از سال‎ها موفق شد در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا گلزنی کند. او پنج سال بود که در گلزنی در این مرحله از لیگ قهرمانان با ناکامی مواجه می‎شد اما دیشب طلسم را شکست.

مسی شب گذشته ستاره اول و آخر بارسلونا بود. او این فصل هم می‎تواند تیمش را قهرمان کند؟

غول کشی به وقت تورین

وقتی بازی رفت دو تیم آژاکس و یوونتوس در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در آمستردام هلند با تساوی یک بر یک به پایان رسید بسیاری احتمال دادند که آژاکس همانند مرحله یک هشتم نهایی که موفق به شکست رئال مادرید شده بود شاید باز هم بتواند غول‎کشی کند، فرضیه‎ای که به واقعیت تبدیل شد و حسرت همیشگی بر دل هواداران یوونتوس باقی ماند.

یووه در نهایت ناباوری در خانه خود تن به شکست دو بر یک مقابل تیم آماده و قبراق هلندی داد تا جایی در نیمه نهایی نداشته باشد. نکته بسیار مهم این است که از سال 2015 تاکنون این برای نخستین بار است که کریستیانو رونالدو شانس قهرمانی در لیگ قهرمانان را از دست می‎دهد و حسرت به دل می‎ماند. او که تک گل یووه را به ثمر رساند پس از پایان این مسابقه با چهره‎ای گرفته میدان مسابقه را ترک کرد. به این ترتیب یکی از برنامه‌های باشگاه یووه بابت خرید رونالدو با بن‎بست کامل مواجه شد. آنها امید داشتند با داشتن چنین ستاره‎ای بالاخره قهرمانی در اروپا را تجربه کنند اما آژاکسی‎های آماده چنین اجازه‎ای ندادند و خودشان راهی نیمه نهایی شدند، جایی که امید دارند یک غول دیگر را هم بتوانند شکست بدهند. ابتدا رونالدو در دقیقه 28 با یک ضربه سر یوونتوس را پیش انداخت، اما فن‌دبیک در دقیقه 34 بازی را به تساوی کشاند و گل دوم آژاکس به وسیله دی‌لیخت در دقیقه 67 آب سردی بر پیکر یووه ریخت. تلاش میزبان و رونالدو نتیجه‌ای در پی نداشت و در نهایت ناباوری آژاکس با پیروزی مجموع 3 بر 2 راهی نیمه نهایی شد.

آژاکس هر چند نتیجه این مسابقه را برد و صعودی شیرین به نیمه‎نهایی داشت اما از لحاظ آماری تقریبا با یوونتوس برابر بود. در واقع این مسابقه از لحاظ آماری برنده‎ای نداشت.

برنامه دیدارهای امشب لیگ قهرمانان اروپا

چهارشنبه 28 فروردین 1398

پورتو-لیورپول 23:30

منچسترسیتی-تاتنهام 23:30

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها