هشدار رئیس ارتش الجزایر به مخالفان بوتفلیقه

در حالی که عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهور سالخورده و معلول الجزایر در برابر خواسته‌های مخالفان عقب‌نشینی و اعلام کرد فقط برای یک سال دیگر در قدرت خواهد ماند، اما همچنان اعتراضات در این کشور ادامه دارد. معترضان خواستار کناره‌گیری عبدالعزیز بوتفلیقه از قدرت به طور کامل هستند. با این حال ارتش الجزایر همچنان از بوتفلیقه حمایت می‌کند و احمد قاید، رئیس ستاد ارتش الجزایر گفته است: ارتش به‌دنبال تضمین امنیت کشور خواهد بود و هرگز اجازه نخواهد داد الجزایر به دوره جنگ و خونریزی بازگردد. وی مخالفان بوتفلیقه را به بازگرداندن کشور به زمان جنگ داخلی متهم کرد. یک هفته پیش نیز نخست وزیر الجزایر هشدار داده بود اعتراضات ممکن است این کشور را به سرنوشت سوریه دچار کند.
کد خبر: ۱۱۹۶۱۳۷


به گزارش شبکه المیادین، تظاهرات در الجزایر روز سه‌شنبه از میدان البرید در مرکز پایتخت این کشور آغاز شد و معترضان شعارهایی در محکومیت نامزدی بوتفلیقه سر دادند و نیروهای پلیس نیز به صورت گسترده در خیابان‌ها مستقر شدند. همچنین فراخوانی اعلام شد که از مردم الجزایر خواست روز جمعه آینده در شهرهای مختلف الجزایر تحت عنوان «جمعه کرامت» تظاهرات برگزار کنند. اصحاب رسانه این کشور نیز خواستار برگزاری تظاهرات در روز پنجشنبه (امروز) شدند. تصمیم بوتفلیقه برای نامزدی در دوره جدید انتخابات موج گسترده‌ای از اعتراضات را در پی داشت.
با اوج گرفتن اعتراضات او از طریق پیامی که عبدالغنی زعلان، مدیر کمپین انتخاباتی‌اش آن را قرائت کرد، متعهد شد در صورت پیروزی در این انتخابات، انتخابات زودهنگامی را ظرف یک سال آینده برگزار کند.
از سوی دیگر آمریکا و اتحادیه اروپا از مقامات الجزایری خواسته اند حق برگزاری تظاهرات و «آزادی بیان و تجمعات» را برای مردم محفوظ دارند. به گزارش بی.بی.سی، رابرت بالادینو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ما تحولات الجزایر را تحت نظر داریم و ایالات متحده از ملت الجزایر و حق برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند. مایا کوشیانتسش، سخنگوی کمیساریای اروپا نیز در بروکسل گفت: ما وقتی از تظاهرات صحبت می‌کنیم از آزادی بیان و تجمعات طبق قانون اساسی الجزایر صحبت می‌کنیم. وی همچنین بر پیوند مستحکم اتحادیه اروپا و الجزایر تاکید کرد. روز گذشته پزشکان الجزایری فراخوان برگزاری یک تظاهرات اعتراضی داده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها