همان‌طور که انتظار می‌رفت مجلس نمایندگان کنگره آمریکا که اکثریتشان را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند، در واکنش به اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرز مکزیک از سوی دونالد ترامپ، رأی‌گیری کرده و با ۲۴۵ رأی موافق در برابر ۱۸۲ رأی مخالف به لغو این فرمان رئیس‌جمهور آمریکا رأی دادند. اکنون این مصوبه باید در مجلس سنا که اکثریت آن با جمهوریخواهان است، به رأی گذاشته شود. گفته می‌شود دموکرات‌ها برای پیروزی نهایی به جلب رأی چند جمهوریخواه نیاز دارند.
کد خبر: ۱۱۹۴۹۴۸

ترامپ گفته است چنین مصوبه‌ای را تحمل نخواهد کرد و در صورت لزوم، با استفاده از حق وتوی خود، آن را باطل خواهد کرد. در این صورت کنگره مجدد فرصت خواهد داشت تا مصوبه خود را دوباره به رأی بگذارد و برای شکستن وتوی ترامپ، به رأی موافق دست‌کم دو سوم اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا نیاز دارد.
با این حال، دموکرات‌ها بر آنند با برجسته کردن اقدام خود این پیغام را ارسال کنند که آنها برای جلوگیری از فرمان ترامپ همه مراحل قانونی را طی کرده‌اند و همچنین از حق قانونی کنگره برای اختصاص بودجه دولت دفاع کنند.
ترامپ هفته گذشته گفته بود با استفاده از اختیارات قانونی خود در سایه اعلام وضعیت فوق‌العاده، حدود هشت میلیارد دلار از بودجه‌های دفاعی و مبارزه با مواد مخدر را صرف احداث دیواری در مرز مکزیک خواهد کرد. دموکرات‌ها و برخی جمهوریخواهان می‌گویند این کار دور زدن کنگره است؛ چرا که کنگره پیشتر این هشت میلیارد دلار را برای هزینه در ردیف‌های دیگر بودجه اختصاص داده و اکنون ترامپ با استناد به یک وضعیت اضطراری ساختگی قصد دست‌‎درازی به این منابع را دارد. ساخت دیوار حائل در مرزهای مکزیک، از شعارهای اصلی کارزار انتخاباتی ترامپ بود که او به هوادارانش وعده داده بود در صورت پیروزی، مکزیک را وادار به پرداخت هزینه‌های آن خواهد کرد. دولت فدرال آمریکا از 22 دسامبر 2018 به دلیل عدم توافق کنگره با بودجه 7/5 میلیارد دلاری ترامپ برای ساخت دیوار در مرز مکزیک به مدت 35 روز تعطیل شد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها