جام جم از منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها گزارش می دهد

دست‌اندازهای یارانه 90هزارتومانی

آذر 89 بود که قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم اجرا شدو با توجه به قدرت خرید و میزان تورم قرار شد هر ایرانی ماهانه 45 هزار و 500 تومان دریافت کند اما در طول سال‌های گذشته به دلیل تورم و همچنین کاهش قدرت خرید مردم به‌علت افزایش نرخ ارز ارزش این رقم بسیار کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۱۹۴۰۸۱


به گزارش جام‌جم، اخیرا کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده تخلفاتی در درآمد و هزینه این سازمان صورت گرفته و برخی دستگاه‌های دولت از واریز درآمد ناشی از اصلاح قیمت‌ها خودداری کرده‌اند. در این شرایط دولت اعلام کرده برای افزایش یارانه نقدی برای افزایش آن منابعی در اختیار ندارد و طبق روال هشت سال پیش یارانه را پرداخت می‌کند.
زمانی که در سال 89 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شد 45 هزار تومان به عنوان
کمک هزینه در اختیار خانوارها قرار گرفت، اما به گفته کارشناسان، با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد ارزش این مبلغ اکنون زیر ده هزار تومان نسبت به آن زمان است.
در دولت یازدهم در خصوص این‌که افراد غیرنیازمند به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند فراخوان داده شد، اما با استقبال اندکی همراه بود و کمتر کسی راضی به حذف یارانه نقدی خود شد. از ابتدای سال 92 تاکنون تبلیغات دولت بر این مبنا بود که اگر افراد غیرنیازمند از فهرست دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، در بخش بهداشت و درمان هزینه‌ها کاهش می‌یابد. دولت برخی افراد ثروتمند را هم از فهرست دریافت یارانه حذف کرد اما به محض اعتراض آنها دوباره یارانه آنها برقرار شد و این اتفاق در سال 95 قبل از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به اوج خود رسید.
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بارها در نشست‌های مطبوعاتی خود تاکید می‌کرد دولت برنامه‌ای برای حذف یارانه افراد ندارد و بودجه بر اساسی تدوین شده که افراد بر همین میزان یارانه دریافت کنند.
طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها، دستگاه‌های مختلف موظفند درآمد حاصل از مابه‌التفاوت قیمت‌ها را به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز کنند. این در حالی است که برخی دستگاه‌های دولتی از پرداخت بخشی از آن خودداری می‌کنند.
در ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده به منظور ایجاد شفافیت در اجرای قانون، دولت مکلف است دریافت‌ها و پرداخت‌های مرتبط با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در جدولی جداگانه شامل کل دریافتی‌های حاصل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، مالیات بر ارزش افزوده مرتبط با آن، سهم شرکت‌های تولید و توزیع‌‌کننده انرژی به تفکیک هر شرکت و سهم سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها به‌منظور اختصاص به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به خانوارها، کمک به بخش سلامت و حمایت از تولید و اشتغال اعلام کند. اما ظاهرا برخی دستگاه‌ها از جمله شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی گاز به دلیل نپرداختن سهم کامل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در راستای قانون هدفمندی یارانه‌ها، جدول درآمد هزینه سازمان هدفمندی‌یارانه‌ها همخوانی ندارد.
سازمان هدفمندی یارانه‌ها از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید حدود 310 هزار میلیارد تومان دریافت می‌کرد اما آن‌طور که جبار کوچکی‌نژاد رئیس هیات‌ تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده حدود 50 هزار میلیارد تومان آن به حساب این سازمان واریز نشده است.
دولت یازدهم از نیمه دوم سال 92 مدام از پرداخت یارانه نقدی انتقاد اظهار می‌کرد پولی برای افزایش آن در اختیار ندارد. در اوایل سال گذشته یارانه خانوارهایی که زیر مجموعه کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هستند سه برابر شد. در این خصوص کارشناسان می‌گویند: با کاهش قدرت خرید مردم و همچنین کاهش ارزش پول ملی نیاز است دولت برای افزایش قدرت خرید مردم، بویژه کارگران و کارمندان فکری کنند که درآمدی ثابت دارند.
میزان یارانه نقدی در بودجه سال 1397 حدود 35 هزار میلیارد تومان بود، با این تفاسیر اگر 50 هزار میلیارد تومانی که به حساب هدفمندی یارانه‌ها واریز نشده در دست دولت باشد براحتی می‌توان یارانه نقدی کشور را به دو برابر افزایش داد.

شرح مالی

ارقام

میزان پرداختی یارانه نقدی

35 هزار میلیارد تومان

سهم هر نفر از یارانه نقدی

45 هزار و 500 تومان

کل درآمد ناشی از اصلاح قیمتها از سال 89 تاکنون

310 هزار میلیارد تومان

مبلغ واریز نشده به حساب سازمان هدفمندی یارانهها

50 هزار میلیارد تومان

اختصاص رقم 50 هزار میلیارد تومان به یارانه نقدی

حداقل دریافتی هر نفر برای یک سال 91 هزار تومان

چگونه یارانه 2 برابر شود؟

طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 50 درصد درآمد حاصل از اصلاح قیمت‌ها باید به صورت نقدی پرداخت شود. میزان یارانه نقدی در سال 97 حدود
35 هزار میلیارد تومان بود، بر این اساس اگر50 هزار میلیارد تومانی که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها تحویل نداده واریز شود، مبلغ یارانه نقدی براحتی برای یک سال دوبرابر می‌شود و هر نفر ماهانه 91 هزار تومان درآمد خواهد داشت.

تخلف درآمدی در سازمان هدفمندی یارانه ها

آن‌طور که جبار کوچکی نژاد، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها به خبرنگار ما گفته جمع‌بندی گزارش این کمیته به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارجاع شده و مراحل نهایی در این کمیسیون در حال طی شدن است.
وی ادامه داد: اشکالاتی در گزارش وجود داشت که در حال رفع آنها هستیم و در چند روز آینده گزارش نهایی در صحن کمیسیون و سپس در صحن علنی پارلمان، قرائت می‌شود.
این نماینده مجلس با بیان این‌که در روند تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها مدارکی دال بر تخلف در این سازمان وجود دارد، افزود: پس از قرائت گزارش تدوین شده در صحن علنی پارلمان میزان و رقم تخلفات مشخص می‌شود.
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اعلام این‌که از سال 89 باید حدود 310 هزار میلیارد تومان به این سازمان وارد می‌شد، اظهار کرد: دستگاه‌هایی که باید این رقم را به سازمان پرداخت می‌کردند حدود 50 هزار میلیارد تومان را پرداخت نکردند که از دستگاه‌ها خواسته شده علت پرداخت نکردن این رقم را به کمیته تحقیق و تفحص اعلام کنند.
کوچکی‌نژاد با بیان این‌که 30 درصد از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها باید به برخی از دستگاه‌ها که طبق قانون وظایفی به آنها محول شده بود، پرداخت می‌شد، اضافه کرد: تنها 3 درصد از این 30 درصد پرداخت شده که به دنبال علت این موضوع هستیم. به طور نمونه از 10 درصد یارانه‌‌ای که باید به حوزه بهداشت پرداخت می‌شد، فقط 5/1 درصد از آن پرداخت‌ شده است که این نیز تخلف است.

لزوم افزایش یارانه نقدی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که دولت موظف است یارانه نقدی را افزایش دهد، به خبرنگار ما گفت: میزان درآمد دولت از اصلاح قیمت‌ها تا دو سال پیش حدود 80 هزار میلیارد تومان بود اما امسال پیش بینی شده 110 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و تنها حدود 35 هزار میلیارد تومان آن به عنوان یارانه نقدی پرداخت می‌شود که با توجه به بالا بودن هزینه‌ها باید افزایش داشته باشد.
وی تاکید کرد: زمانی که قانون هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درآمد مبلغ 45‌هزار و‌500 تومان به عنوان کمک هزینه به هر نفر پرداخت شد و دولت موظف بود با هر بار اصلاح قیمت مابه التفاوت را در اختیار خانوارها برای مدیریت هزینه قرار دهد که این کار تنها در دولت دهم اتفاق افتاد و در دفعات بعدی اصلاح قیمت‌ها که بخش عمده‌ای از آن در دولت یازدهم صورت گرفت هیچ مبلغی به یارانه نقدی اضافه نشد.
وی با اشاره به کاهش قدرت خرید به دلیل افزایش قیمت ارزهای خارجی ادامه داد: یارانه نقدی باید هزینه‌های آب، برق، گاز و حداقل سوخت را پوشش دهد اما با افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی دولت هنوز برنامه‌ای برای افزایش یارانه نقدی ارائه نکرده است.
این نماینده مجلس می‌گوید: امیدواریم در بودجه سال آینده دولت برنامه‌ای برای افزایش یارانه نقدی خانوارها در نظر بگیرد تا بخشی از کاهش قدرت خرید آنها جبران شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها