بررسی اصلاحات اساسنامه کانون کارگزاران بورس در هفته آینده

: اعضای هیات موسس کانون کارگزاران ، معامله گران و بازارگردانان در نخستین نشست خود اصلاحات اساسنامه پیشنهادی را بررسی می کنند.
کد خبر: ۱۱۹۲۷۴

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی بورس ، با معرفی نمایندگان بورس های فلزات و کشاورزی تعداد اعضای هیات موسس این کانون به 7 نفر رسید و نخستین نشست آنها روز دوشنبه هفته آینده برگزار می شود.
عضو هیات مدیره سازمان در این باره گفت: سازمان بررسی های اولیه را درباره اساسنامه پیشنهادی انجام داده است و در نخستین نشست هیات موسس ، نظرات سازمان را به اعضا اعلام می کنیم.
محسنی افزود: دو مساله مهم پیش از تشکیل کانون باید مورد توجه قرار گیرد که یکی تعریف اعضای کانون و دیگری نحوه پذیرش اعضاست که باید به طور دقیق مشخص شود و اعضای اولیه نیز باید معرفی شوند.

نقد شوندگی در بورس تهران پایین است


همچنین کارگزار بورس اوراق بهادار گفت: پس از تشکیل کانون کارگزاران و شرکتهای بورس برای اعطای مجوزهای جدید کارگزاری باید احتیاط بیشتری صورت گیرد.
علی اسلامی بیدگلی در گفتگو با ایسنا، نسبت گردش معاملات به کل حجم معاملات را بسیار پایین دانست و گفت: با وجود این که ارزش بازار سهام کشور حدود 40 هزار میلیارد تومان است ، اما سرعت گردش معاملات کمتر از 15 درصد است و همین امر سهم معاملات شرکتهای کارگزاری را کاهش می دهد.
وی به کم بودن تعداد کارگزاران در برخی از کشورها به رغم داشتن ارزش بازاری معادل 200میلیارد دلار اشاره کرد و گفت : در اکثر کشورهای دنیا برای ادغام و داشتن شرکتهای بزرگ عادت بیشتری وجود دارد، اما در ایران علاقه مندند که شرکتها کوچک باشد بنابراین با این نوع طرز تفکر در ایران قطعا تعداد شرکتهای کارگزاری افزایش پیدا خواهد کرد.
اسلامی بیدگلی با اشاره به این که در چند سال گذشته با وجود این که ارزش روز بازارمان بسیار کمتر از ارزش روز بازار فعلی مان بود گله و شکایاتی نسبت به انحصاری بودن شرکتهای کارگزاری وجود داشت ، خاطرنشان کرد: در برخی از موارد با وجود اعطای مجوز به شرکتهای کارگزاری ، اشخاص با اخذ مجوز، بیشتر به دنبال معاملات خودی بودند و همین امر موجب شد که این شبهه به وجود آید کارگزاری ها انحصار ایجاد کرده اند و به دنبال این شایعه فشارهای دولت برای صدور مجوزهای شرکتهای کارگزاری افزایش یافت.

بازدید مستشاران اقتصادی
کشورهای اروپایی از سازمان بورس


همچنین مستشاران اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی روز گذشته از سازمان بورس و اوراق بهادار و تالار معاملات دیدن کردند.
در ابتدای این بازدید اطلاعات کلی و تاریخچه بورس کشورمان برای میهمانان خارجی تشریح شد و در ادامه به سوالات آنها درباره بورس اوراق بهادار و مسائل پیرامون آن پاسخ داده شد.
بیشتر سوالات مستشاران اقتصادی سفارت های اروپایی حاضر در تهران درباره خصوصی سازی و روند آن و نیز نحوه سرمایه گذاری خارجی در بورس بود که کتاب قانون بازار اوراق بهادار و راهنمای سرمایه گذاری خارجی در بورس که به زبان انگلیسی تهیه شده است به آنها اهدا شد.
در پایان نیز میهمانان از تالار و تابلوهای اصلی و فرعی دیدن کردند و از نزدیک با نحوه فعالیت بورسی کشورمان آشنا شدند.

مهمترین مساله برای سرمایه گذاران
خارجی روند خصوصی سازی است


مدیر مرکز پژوهش ، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مهمترین مساله برای سرمایه گذاران خارجی روند خصوصی سازی ، روند و تاثیرگذاری آن اهمیت زیادی دارد.
علی سعیدی پس از دیدار مستشاران اقتصادی سفارتخانه های کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در تهران از سازمان بورس ، گسترش و توسعه این روابط را مثبت توصیف کرد.
وی افزود: سوالات این گروه بیشتر درباره دو محور خصوصی سازی و سرمایه گذاری خارجی در کشور بود و پرسش ها نشان می داد که وضعیت اقتصادی و اطلاعات آن را به طور کامل زیرنظر دارند.

بزرگترین معامله بخش خصوصی
با دولت در سال جاری


همچنین مدیر واگذاری سازمان خصوصی سازی گفت: پس از عرضه بیش از 201 میلیون سهم شرکت دولتی هپکو از سوی کارگزاری بانک ملی ، کارگزاری مفید پس از رقابت چند ساعته سهام این شرکت را از طریق بورس خرید.
ابراهیم سلیمانی خشرو، در گفتگو با ایسنا، از خرید 60.72 درصد سهام هپکو از سوی کارگزاری مفید خبر داد و افزود: قیمت پایه این سهام 1603 ریال بود، اما نرخ میانگین سهام شرکت هپکو در روز سه شنبه با 1696 ریال بسته شد که در نهایت دیروز با قیمت 1969 ریال عرضه و با رقابت 4 تا 5 مشتری از سوی یک شرکت کارگزاری خریداری شد.
وی در ادامه با بیان این که در ساعت 12:21 دیروز در بازار اوراق بهادار، سهام این شرکت با قیمت 3500 ریال دستور فروش آن صادر شد، گفت: سازمان خصوصی سازی علاوه بر قیمت پایه ، حداقل 38 میلیارد تومان بیشتر سهام این شرکت را به فروش رسانده است.
خشرو عرضه سهام هپکو را بزرگترین عرضه سازمان خصوصی سازی در سال 85 از طریق بورس دانست و گفت: طبق آگهی روزنامه خریدار 15 روز کاری فرصت دارد که 30 درصد از خرید سهام را به صورت نقد و 70 درصد الباقی را ظرف 4سال یعنی در قالب 16 قسط 3 ماهه به سازمان خصوصی سازی ارائه دهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها