در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در دو سهشنبه گذشته که مدتی است لقب روز بدون خودرو را یدک میکشند، شهردار تهران دست کم نشان داد حواسش به حمل و نقل عمومی تهران هست که زیربار جمعیت چندمیلیونی پایتخت به هنوهن افتاده وخون بهدل شهروندانی میکند که میخواهند نهتنها سهشنبهها، بلکه بیشتر روزهایشان روز بدون خودرو باشد.
عکسهای اتوبوس و دوچرخهسواری آقای شهردار خیلی زود در فضای مجازی دستبهدست شد، خیلیها نوشتند بهتر است شهردار به جای دوچرخهسواری وقت بگذارد و گرهی از حمل و نقل عمومی تهران باز کند، برخی نیز گفتند سخت است اما تلاش میکنند این حرکت نمایشی آقای شهردار را باور کنند.
ریزبینیها به این نکات محدود نشد، دیروز برخی ذرهبین انداختند روی دوچرخه آقای شهردار و گفتند دوچرخهای که پیروز حناچی با آن خیابانهای شیبدار تهران را رکاب زده وطنی و ساخت کارخانه «آساک» که سال گذشته تعطیل شد نیست، بلکه دوچرخهای برقی با مارک غیرایرانی است؛ که حدود 9 میلیون تومان میارزد. تا اینجای کار ایرادی به کار آقای شهردار نمیتوان گرفت که چرا با دوچرخهای چند میلیونی با سهشنبههای بدون خودرو همراه شده است. ایراد کار اینجاست که تهران در حال تبدیلشدن به شهر پولدارهاست؛ شهری که برخی دوست دارند فقط گران باشد، حتی اگر حداقلهایی مانند آب و هوا را هم برای زندگی نداشته باشد، دوچرخه نهچندان ارزان آقای شهردار یادآور همین دغدغههاست که نمیتوان نادیدهشان گرفت.
تهران شهر دوستدار دوچرخه نیست، چون شیب خیلی از خیابانهایش تند است و تردد با دوچرخههای معمولی دشوار. تهران مسیر دوچرخهسواری کم دارد و هوای آلودهاش نیز برای سلامت دوچرخهسوارها بیش از دیگران شاخ و شانه میکشد. شاید دیروز حناچی در مسیرش به این مسائل هم فکر کرده و کیوسکهای دوچرخهای را هم دیده باشد که مدتهاست خاک میخورند و یادآور این مسالهاند که حرکتهای نمایشی و بدون برنامه محکوم به شکست است. کلانشهر تهران مدتهاست که گرفتار پروژههای نمایشی شده، تصمیمهایی که برای شهروندان آب ندارد، اما برای پیمانکاران سفارش شده نان دارد.
مهدی آیینی
جامعه
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم