لابه‌لای آمار مرتبط با دانلود و نصب برنامه‌های هنری و ادبی در یک فروشگاه اینترنتی سرک کشیده‌ایم

کُردهای کتاب‌باز زاهدانی‌های عشق ویدئو

حالا دیگر خیلی‌ها هستند که همه کارهای‌شان را از مسیر تلفن‌های همراه خود پیش می‌برند؛ صبح که بیدار می‌شوند سری به اپلیکیشنی می‌زنند که نان تازه می‌آورد دم در خانه، بعد تاکسی اینترنتی می‌گیرند و بیرون می‌روند تا به کارشان برسند، ناهارشان را از یکی از این چی‌چی‌فودها سفارش می‌دهند، با همان تاکسی‌های اینترنتی به خانه برمی‌گردند و شب را با ماشین خودشان اما با یکی از این مسیریاب‌ها می‌روند به سینمایی که بلیت فیلمش را هم یک اپلیکیشن برایشان جور کرده. مدت‌هاست همه شئون زندگی روزمره ما را اپلیکیشن‌ها تحت سیطره خود گرفته‌اند. از این رو وقتی به آمار مصارف فرهنگی خانوارها می‌پردازیم، کاهلانه است که تنها، به آمارهای رسمی مثلا به آمارهای صادرشده از مرکز آمار ایران اکتفا کنیم. امروز باید به فروشگاه‌های اینترنتی نرم‌افزار هم سری زد تا دید مردم بیشتر کدام اپلیکیشن‌ها را دانلود و نصب می‌کنند. اتفاقا اخیرا یکی از این فروشگاه‌های اینترنتی که احتمالا مهم‌ترین و پرکاربردترین این فروشگاه‌ها هم باشد، آماری را به تفکیک موضوع و دسته‌بندی اپلیکیشن‌هایش منتشر کرده و گفته در سه‌ماهه فصل پاییز امسال مردم در کدام استان‌ها بیشتر چه نوع برنامه‌هایی را دانلود کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۷۹۱۹

این مردم نازنین
چندی پیش به آمار اعلامی مرکز آمار ایران از رفتار فرهنگی خانوار پرداختیم و جالب این‌که در آن آمار هم نام دو استان گیلان و قم پرتکرار بود و حالا هم که به آمار تعداد دانلود و نصب برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در یک فروشگاه اینترنتی پرداخته‌ایم، باز نام این دو استان را در دو دسته می‌بینیم؛ گیلان را در برنامه‌های مرتبط با عکاسی و قم را در برنامه‌های مذهبی.
جز این دو استان، پای سیستان‌و بلوچستانی‌ها در برنامه‌های ویدئو و رسانه، بوشهری‌ها در خبرها و نشریات، کردستانی‌ها در دسته کتاب‌ها و منابع و اهالی خراسان شمالی در موسیقی و صدا
وسط آمده است.

موسیقی دست کتاب را هم از پشت بسته

بین 37 دسته برنامه و بازی موجود در فروشگاه اینترنتی کافه‌بازار، ما شش برنامه مرتبط با فرهنگ، ادبیات و هنر را جدا کرده‌ایم تا بررسی‌شان کنیم. از آن 37دسته برنامه، پیام‌رسان‌ها با 405/ 344/51 بار دانلود در پاییز، پرکاربردترین برنامه‌ها بوده‌اند. اما از بین آنها که به ما مربوط است برنامه‌های مرتبط با عکاسی با 1636036بار دانلود در نمودار کلی چهارم و در نمودار برنامه‌های هنری و فرهنگی اول‌است.
برنامه‌های پرکاربردی که در دسته عکاسی کافه‌بازار می‌بینیم اغلب مرتبط با ویرایش عکس هستند.
به نظر می‌رسد همچنان تب عکاسی و به‌خصوص سلفی فروکش نکرده است. از همین‌رو ملت بیشتر دنبال برنامه‌هایی برای ویرایش عکس، فیلترهای عکس و افزونه‌هایی مانند کپشن و اینها هستند.
در این گزارش آماری، «عکاسی» چهارم، «ویدئو و رسانه» هفتم، «مذهبی» دهم، «خبرها و نشریات» پانزدهم، «کتاب‌ها و منابع» بیست‌ویکم و «موسیقی و صدا» بیست‌ودوم است. می‌بینیم که کتاب اینجا هم مخاطب چندانی ندارد و عجیب‌تر این‌که برنامه‌های مرتبط با موسیقی و صدا (پادکست‌ها و...) دست کتاب را هم در کمبود مخاطب از پشت بسته‌ است.
این نمودار، تعداد نصب برنامه‌های پرطرفدار دسته‌های مرتبط با فرهنگ و هنر و رتبه‌های آنها در نمودار کل دسته‌ها را نشان می‌دهد.

صابر محمدی

ادبیات و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها