کارشناس حقوق‌ بین‌الملل در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

نقض قوانین حقوق بشری و داخلی آمریکا با بازداشت غیرقانونی خبرنگار پرس‌تی‌وی

بیانیه رسمی معاونت برون‌مرزی رسانه ملی نسبت به بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی

آزادی بی‌قیـــــــد و شـــــــرط و فوری مرضیه هاشمی را خواهانیم

براساس اطلاعات واصله، خانم مرضیه هاشمی گوینده، خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی‌وی از چند روز گذشته توسط پلیس اف.بی.آی آمریکا و بدون تفهیم اتهام بازداشت، زندانی و در معرض فشار روحی و جسمی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۸۵۰۸۵


معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین شبکه پرس تی‌وی قویا اعتراض خود را نسبت به دستگیری توام با خشونت خانم مرضیه هاشمی (ملانی فرانکلین) که متولد آمریکا بوده و هم اکنون به عنوان گوینده خبر در شبکه پرس تی‌وی فعالیت می‌نماید، اعلام می‌دارد. خانم هاشمی به‌عنوان یک خبرنگار بین‌المللی و در کسوت یک بانوی سیاهپوست مسلمان و همچنین یک مادر و مادربزرگ با هدف ملاقات با خانواده خود و همچنین عیادت از برادر بیمار خود که دچار سرطان است به آمریکا سفر کرده بود که در بدو ورود و بدون هیچ مقدمه‌ای بازداشت شد.
ایشان یکشنبه 13 ژانویه 2019 در فرودگاه سنت‌لوئیز لمبرت توسط پلیس آمریکا دستگیر و توسط ماموران اف.بی.آی به بازداشتگاه منتقل شد. طبق اظهارات تلفنی که شب گذشته موفق شد با دخترش صحبت کند، از همان ابتدای بازداشت با ایشان رفتار خشونت‌آمیزی شده است به‌گونه‌ای که می‌توان به این موارد اشاره کرد:
1ـ خانم مرضیه هاشمی بدون هیچ‌گونه تفهیم اتهامی بازداشت شده و هیچ توضیحی بابت بازداشت خود تاکنون دریافت نکرده است و خود ایشان هم هیچ دلیلی برای بازداشت نمی‌بیند.
2ـ هیچ‌یک از اعضای خانواده ایشان تا دو روز پیش خبری از ایشان نداشته و بسیار نگران بودند.
3 ـ به محض بازداشت، توسط مسؤولان زندان غل و زنجیر شده و علی‌رغم این‌که می‌دانستند مسلمان است، به زور، حجاب اسلامی ایشان را برداشته و صرفا با یک تی‌شرت که دستان ایشان هم کاملا نمایان و برخلاف قوانین اسلام است در بند عمومی زندان نگهداری شده و از ایشان عکس گرفته‌اند.
4ـ علی‌رغم اعتراض‌های پی در پی ایشان، متاسفانه مسؤولان بازداشتگاه هیچ توجهی به نیازهای دینی ایشان نداشتند.
5ـ‌ ایشان برای جبران بخشی از محدودیت‌های دینی خود مجبور شدند از تی‌شرت دوم به عنوان حجاب استفاده کنند.
6 ـ علی‌رغم این‌که مسلمان هستند و در قوانین اسلامی صرفا خوردن گوشت حلال مجاز بوده و این موضوع بر مسؤولان بازداشتگاه نیز پوشیده نیست، اما فقط گوشت خوک که یک غذای غیر‌اسلامی است برای ایشان آورده شده و طبعا ایشان هم از خوردن آن امتناع کرده است. در عین حال تقاضای نان کرده که در اختیار ایشان قرار نداده‌اند. طی روزهای بازداشت تاکنون فقط یک بسته بیسکویت کراکر میل کرده و دچار ضعف جسمی و روحی شده‌اند که سلامت ایشان نیز به‌شدت به خطر افتاده است.
7ـ با توجه به وضعیت جسمی نامبرده و نداشتن تغذیه مناسب و نیاز به رسیدگی فوری پزشکی، ضروری است تا هر چه زودتر نسبت به رسیدگی عاجل برای درمان ایشان اقدام لازم انجام شود.
8ـ بدیهی است مسؤولیت هرگونه اتفاق و نابسامانی در شرایط جسمی و روحی ایشان و به خطر افتادن سلامت ایشان به‌عهده دولت آمریکا بوده و باید پاسخگو باشند.
لذا ما به عنوان بخشی از جامعه رسانه‌ای، از تمام رسانه‌های جهان انتظار داریم تا بدون فوت وقت نسبت به انعکاس این موضوع در سطح رسانه‌های بین‌المللی اقدام کنند. ما خواهان آزادی بی‌قید و شرط و فوری خانم مرضیه هاشمی بوده و در حداقل شرایط انتظار می‌رود دولت آمریکا نسبت به این موضوع از ایشان و جامعه رسانه‌ای جهان عذرخواهی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها