ترامپ 19 دسامبر گذشته با اعلام طرح خود مبنی بر بازگرداندن 2000 نیروی آمریکایی از سوریه، متحدان این کشور و رقبای آن را غافلگیر کرد.
کد خبر: ۱۱۸۴۴۷۰

ترامپ گفت پس از شکست داعش، ماموریت آمریکا در سوریه تمام شده است و نیروها می‌توانند به خانه برگردند، اظهاراتی که به استعفای جیمز ماتیس از سمت وزیر دفاع آمریکا منجر شد.
وی حدود دو هفته بعد در اظهاراتی بی‌سابقه گفت ایران می‌تواند هرکاری خواست در سوریه انجام دهد، مساله‌ای که نگرانی متحدان منطقه‌ای آمریکا را برانگیخت. گرچه در هفته‌های اخیر خیلی از چهره‌ها در مخالفت با سیاست جدید ترامپ سخن گفته‌اند، اما ظاهرا ترامپ بر موضع خود ایستاده است و قصد کوتاه آمدن از آن را ندارد.
آلن کورز، مشاور ارشد سابق وزارت دفاع و کشور فرانسه در تحلیل سیاست جدید آمریکا گفت، اعلام آمریکا مبنی بر خروج نیروهای خود از سوریه و افغانستان نشان می‌دهد این کشور بالاخره به اهمیت و قدرت ایران اذعان کرده است.
کوروز در مصاحبه با خبرنگار جام‌جم در حاشیه کنفرانس دفاع و امنیت در غرب آسیا که هفته گذشته در تهران برگزار شد، گفت: وقتی ترامپ می‌گوید ایران هرکاری می‌خواهد می‌تواند در سوریه انجام دهد، یعنی او قدرت ایران را به رسمیت شناخته است.

ترامپ باهوش است
وی در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم مبنی بر این‌که آیا آمریکا واقعا این وعده را اجرایی خواهد کرد، توضیح داد ترامپ حتما این تصمیم را اجرایی خواهد کرد، حتی اگر دولت پنهان آمریکا (واژه‌ای که به نهادهای غیر انتخابی و ثابت آمریکا مانند وزارت دفاع، پنتاگون، سیا و ... اطلاق می‌شود) تلاش کند این فرآیند را کند سازد.
کوروز که یکی از سخنرانان اصلی کنفرانس بود گفت که این تصمیم برخلاف میل دولت پنهان آمریکا گرفته شده و نشان‌دهنده هوش بالای ترامپ است. وی ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا متوجه شده که دیگر نمی‌تواند در خاورمیانه بماند، چون نیروهایی مانند ایران، عراق، سوریه و روسیه وجود دارند که در مجموع قدرت بیشتری از آمریکا دارند.کوروز گفت که تصمیم آمریکا درخصوص سوریه و نیز تصمیم مشابهی که درخصوص بازگرداندن حدود 7000 نیروی آمریکایی از افغانستان گرفته شده، نشان می‌دهد او تصمیم گرفته از خاورمیانه به طور کلی خارج شود.کوروز اظهار کرد، این تصمیم تبعات مثبتی برای صلح و امنیت خاورمیانه خواهد داشت.

ما از تروریست ها حمایت می کردیم
وی در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم در خصوص سیاست آمریکا نسبت به منطقه گفت: متاسفانه این کشور برای دهه‌ها سیاست اشتباهی در قبال خاورمیانه اختیار کرده و پا جای آمریکا گذاشته است.وی گفت: دیپلماسی فرانسه در طول این سال‌ها خیلی بد بوده است. در سال‌های اخیر ما از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کردیم. حتی درخصوص ایران، ما سیاست دوستانه‌ای در قبال این کشور اتخاذ نکردیم.
این مشاور سابق افزود پاریس نباید از ابتدا دنباله‌رو آمریکا در خاورمیانه می‌شد. وی گفت: ما باید به آمریکا می‌گفتیم سیاست شما را نمی‌پذیریم. اکنون آنها باید دست از پیروی از سیاست‌های آمریکا بردارند.
کوروز گفت دولت فرانسه دیر یا زود مجبور خواهد بود نیروهایش را از خاورمیانه بیرون بکشد، چرا که این کشور در داخل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

علیرضا هاشمی
جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها