در حالی که اروپا همچنان برای عملیاتی کردن ساز و کار ویژه مالی برای تجارت با ایران (اس.پی.وی)، امروز و فردا می‌کند، وزیر خارجه دانمارک دیروز از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۴۳۳۹

آندرس ساموئلسن در صفحه توییتر خود با بیان این‌که امروز روز مهمی برای اتحادیه اروپاست از توافق اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌هایی علیه یک سرویس اطلاعاتی ایران به علت آنچه توطئه در خاک اروپا خوانده شده خبر داد و مدعی شد این هشداری از سوی اتحادیه اروپا است که نشان می‌دهد اروپا چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کند. نخست‌وزیر دانمارک هم در مطلبی در توئیتر، اعمال تحریم اتحادیه اروپا علیه ایران را «دلگرم‌کننده» خواند. اما اروپایی‌ها درباره ساز و کار ویژه مالی که قرار است برای تامین منافع ایران از برجام راه‌اندازی کنند تا حالا هیچ‌وقت اینچنین با قطعیت صحبت نکرده‌اند. در یکی از آخرین موضع‌گیری‌های اروپا، سخنگوی فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز تاکید کرد کار ایجاد ساز وکار مالی ویژه برای تجارت با ایران بخوبی پیش می‌رود. مایا کاسیانچیچ که در مقر اتحادیه اروپا صحبت می‌کرد البته از ذکر تاریخ دقیق راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی برای همکاری با ایران خودداری کرد و گفت: این ساز وکار بزودی راه‌اندازی خواهد شد. اظهار نظر سخنگوی موگرینی درباره اس‌پی‌وی در حالی است که تعلل اروپایی‌ها در عملیاتی کردن این ساز و کار در هفته‌های اخیر با انتقاد مقامات کشورمان روبه‌رو شده است و چندی قبل سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در این زمینه گفت: در طول زمان و طی مذاکرات ماه‌های گذشته این احساس کم‌کم جدی‌تر می‌شود که کشورهای اروپایی با یک سری ناتوانی‌های جدی در اجرای این ساز و کار مواجهند.
ظریف: منتظر اروپا نمی‌مانیم
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که به هند سفر کرده در حاشیه دیدار با نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل هند در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سازوکار ویژه مالی اروپا با ایران اظهار کرد: اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند اما در حد انتظار ما نتوانستند پیشرفت کنند. وی افزود: ما به همکاری با اروپا درباره سازوکار ویژه مالی (SPV) ادامه می‌دهیم اما منتظر اروپا نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود از جمله هند، روسیه و چین برای تامین منافع مردم ایران رایزنی می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها