برنامه ورزشگاه، ویژه جام ملت‌های آسیا هرشب از شبکه 5 سیما پخش می‌شود

ورزشگاه اختصاصی شبکه 5 برای جام ملت‌ها

بازی‌های جام ملت‌های آسیا 2019 آغاز شده و همه فوتبال دوستان را به تب و تاب انداخته است. این دوره از رقابت‌ها با حضور تیم ملی ایران و احتمال فراوان قهرمانی آن برای هواداران ایرانی دوره ویژه‌ای است. شبکه‌های مختلف صداوسیما نیز با تولید برنامه‌های ویژه برای پوشش این مسابقات و همچنین تغییر رویکرد بسیاری از برنامه‌های ورزشی متناسب با حال و هوای این ایام سعی دارند گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. بر همین اساس شبکه پنح سیما که ماه‌هاست برنامه زنده «ورزشگاه» را به صورت هفتگی روی آنتن می‌فرستد، طراحی تازه‌ای برای برنامه ارائه کرده و قرار است ورزشگاه در طول برگزاری جام‌ملت‌های آسیا هر شب پخش شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی پژمان ماندگاری شنبه‌ها 90 دقیقه و روزهای دیگر هفته 60 دقیقه روی آنتن می‌رود. جام‌جم از ماندگاری درباره جزئیات این برنامه و از علی انصاریان، یکی از مجریان «ورزشگاه» در مورد شایعه ممنوع‌الکاری اش پرسیده است.
کد خبر: ۱۱۸۴۲۹۵

پخش برنامه ورزشگاه از اردیبهشت امسال شروع شد و این برنامه تا‌کنون جمعه‌ها ساعت 10 صبح با اجرای حافظ کاظم‌زاده روی آنتن شبکه پنج می‌رفت. آنچنان که ماندگاری، تهیه‌کننده برنامه می‌گوید رویدادهای بزرگ ورزشی مثل رقابت‌های جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی جاکارتا بهانه‌ای برای ساخت این برنامه بوده است. حالا شبکه پنج سیما بعد از پشت سر گذاشتن این اتفاقات ورزشی و پوشش ورزشگاه از آنان تصمیم گرفت با ویژه برنامه‌ای سراغ جام ملت‌های آسیا 2019 برود. این تصمیم زمانی قوت گرفت که بیشتر کارشناسان بر امکان قهرمانی تیم ایران در این جام اتفاق نظر دارند و می‌گویند در صورتی که این رخداد فرخنده رقم بخورد، می‌توانیم پس از 40 سال تکرار این پیروزی را جشن بگیریم.

فوتبال از دریچه هنر
این برنامه که به صورت ویژه همزمان با جام ملت‌های آسیا روانه آنتن شبکه پنج می‌شود شامل آیتم‌های متنوعی همچون معرفی ستاره جام ملت‌ها، معرفی کشورهای شرکت‌کننده، پرونده کاپیتان‌ها، مربیان، دروازه‌بان‌ها، گزارش ارسالی از امارت و... است. ماندگاری از نگاه متفاوت برنامه به این آیتم‌ها می‌گوید: به دنبال نگاه متفاوتی بودیم و به همین خاطر گروه نویسندگان و محققان ما روزها روی طراحی این آیتم‌ها کار کرده‌اند. به آیتم‌هایمان از نگاه اجتماعی، ورزشی و هنری نگاه می‌کنیم. مثلا وقتی می‌خواهیم استرالیا را معرفی کنیم به معروف‌ترین فیلم‌های استرالیا یا مهم‌ترین اثر هنری این کشور اشاره می‌کنیم. نگاهمان صرفا فوتبالی نیست و از دید اجتماعی و هنری به فوتبال می‌رسیم.

عبور از تونل افتخارات
ماندگاری در ادامه شرح تمایزات سری تازه برنامه از دکور بزرگی می‌گوید که در سه محل فیلمبرداری اصلی این برنامه بنا شده است. او بیان می‌کند: یکی از بزرگ‌ترین دکورهای ورزشی سازمان برای این برنامه است. برنامه ما سه محل اصلی دارد: دکور اصلی که خیلی بزرگ است، دکور دیگرمان اتاق دیجیتال است که کارهای گرافیکی برنامه در آن بخش شکل می‌گیرد و یک بخش ورودی هم داریم که نامش را تونل افتخارات گذاشته‌ایم. مجری و مهمانان از این تونل وارد می‌شوند و در طول تونل گپ و گفتی دارند؛ بعد وارد دکور اصلی می‌شوند و قاب دوربین میان دکور اصلی و اتاق دیجیتالمان پاسکاری می‌شود.

روایت حافظ از امارات
آنچنان که گفته شد، ساختار برنامه نسبت به ماه‌های گذشته تغییر کرده است. یکی از این تغییرات مربوط به روز و ساعت پخش است. از شنبه این هفته پخش برنامه به صورت هر شبی ساعت 22 آغاز و فردای آن روز قبل از ساعت 12 تکرار می‌شود. تغییر دیگر به مجری برنامه برمی‌گردد. پیشتر کاظم‌زاده اجرا می‌کرد و الان او به عنوان گزارشگر برنامه به امارات اعزام شده است و از هواداران و اردوهای ایران و همچنین مسابقاتی که آنجا برگزار می‌شود، گزارش و مصاحبه میدانی می‌گیرد. «ورزشگاه» هر شب با او ارتباط زنده برقرار می‌کند و علاوه بر این گزارش‌های ارسالی او نیز طی برنامه پخش می‌شود. این روند پس از جام ملت‌ها یعنی بعد از 28 الی 30 شب، به حالت عادی بازمی‌گردد و برنامه یک روز در هفته، شنبه‌ها روی آنتن می‌رود.

تماشای رویدادهای مهم ورزشی در ورزشگاه
سه فصل برای این برنامه پیش‌بینی شده است. فصل اول تا پایان امسال طول می‌کشد، فصل دوم سال آینده به صورت هفتگی پخش می‌شود و فصل سوم هم به صورت ویژه به المپیک توکیو 2020 اختصاص دارد. این برنامه سال 98 نیز تمام اتفاقات ورزشی مهم نظیر لیگ جهانی والیبال را پوشش می‌دهد و با اعزام گروهی به مسابقات خارجی، میان مخاطبان داخلی و ورزشکاران اعزامی پل می‌زند.

هنرمندان به «ورزشگاه» می‌آیند
قرار است هر شب به فراخور برنامه، یک سلبریتی از میان خوانندگان و بازیگران به برنامه دعوت شود؛ مثلا شنبه، در افتتاحیه برنامه بهرنگ علوی و عباس غزالی مهمان بودند. گویی این به شیوه بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی برای بیشتر دیده شدن بدل شده است. افزون بر این، شاهد آن هستیم که سلبریتی‌های هنری این روزها نه تنها به عنوان مهمان بلکه در جایگاه مجری نیز در برنامه‌ها حاضر می‌شوند. ورزشگاه نیز، هم در اجرا و هم در دعوت از مهمانان از این رسم نوبرانه پیروی می‌کند. ماندگاری از لزوم چنین کاری می‌گوید: الان برنامه‌های ورزشی دنیا به ویژه برنامه‌های فوتبالی همین گونه است. اگر برنامه‌های فوتبالی یا به طور کلی ورزشی جهان را دنبال کنید می‌بینید که مجری آن، داور همان رشته یا یکی از بازیکنان مطرح است. حتی مجریان مراسم قرعه‌کشی یا دیگر مراسم فیفا از خانواده فوتبال هستند. البته ممکن است یک مجری حرفه‌ای هم در کنار این شخص حضور داشته باشد تا تجربیاتش را در اختیار او بگذارد. در اینجا نیز برای اجرا، علی انصاریان به عنوان ستاره و مهدی واعظی از مجریان اهل ورزش حضور دارند. دلیل انتخاب آقای انصاریان این است که او تنها چهره ورزشی است که توانایی اجرا و گفتن پلاتو را دارد. بعد از ویژه برنامه فوتبالی‌ما، مهدی واعظی مجری برنامه خواهد ماند و حافظ کاظم‌زاده نیز به او اضافه خواهد شد. سعی می‌کنیم هر رشته‌ای را که پوشش می‌دهیم،‌ یک ستاره از همان رشته به عنوان مجری در استودیو داشته باشیم.

هر سخن جایی و...
خیلی وقت نیست که از حاشیه‌های سخنان علی انصاریان در یک برنامه اینترنتی می‌گذرد. او در آن برنامه که به مناسبت جام‌جهانی فوتبال تولید شده بود،‌ همراه مجید یاسر مجری‌گری می‌کرد و شوخی‌هایش آنچنان سروصدا داشت که خیلی زود به صورت ویدئوهای کوتاه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد. از ماندگاری درباره این حاشیه‌ها و جنس اجرای انصاریان در برنامه ورزشگاه پرسیدیم که او پاسخ داد: آن برنامه در بستر اینترنت بود. یک برنامه اینترنتی برای بیشتر دیده شدن، این‌گونه حاشیه‌ها را می‌طلبد، اما تلویزیون احتیاجی به روی آوردن به هر اتفاقی برای دیده شدن ندارد. آقای انصاریان مدیوم‌ها را به خوبی می‌شناسد و به ضوابط تلویزیون آگاه است، پس نیازی نیست الزاما ما بخواهیم اجرای او را کنترل کنیم.
پس از آن برنامه، شایعه ممنوع‌التصویری انصاریان منتشر شد که ماندگاری در واکنش به این موضوع عنوان می‌کند برای همکاری با انصاریان مشکلی نداشتیم.

رقابت فوتبالی‌ها
نام شبکه سه با ورزش عجین شده است و پس از تولد شبکه ورزش،‌ این شبکه نیز به طور اختصاصی رویدادهای ورزشی را پوشش می‌دهد، اما وقتی پای رخداد مهمی مثل جام‌جهانی،‌ المپیک و... در میان باشد بیشتر شبکه‌ها دست به کار می‌شوند و برنامه‌سازی می‌سازند. ماندگاری درباره پیش‌بینی‌اش در مورد رقابت با برنامه‌های ورزشی سایر شبکه‌ها بیان می‌کند: با ساختاری که برای این برنامه تعریف کردیم و با کارهای گرافیکی و بهره‌بری از فناوری روز دنیا به مدد مهندسانی که کارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برنامه را انجام می‌دهند، حتما موفق می‌شویم. درست است که ما دیرتر از بقیه کارمان را شروع کرده‌ایم، اما مطمئنا خیلی حرف برای گفتن داریم و ان‌شاءا... بازتابش را در روزهای آینده در رسانه‌ها خواهید دید.

علی انصاریان
فوتبالیست، مجری،‌ بازیگر یا خواننده؟

علی انصاریان در چند تیم فوتبال توپ زده است، اما او را بیشتر به واسطه حضورش در تیم پرسپولیس می‌شناسند. در همان سال‌ها در قسمتی از مجموعه زیر آسمان شهر حاضر شد و به عنوان بازیگر، نقش خودش را بازی کرد. این شروعی بر حضور او در عالم هنر بود. انصاریان این مسیر را پیش آمد و در سال‌های بعد در سریال‌های نقطه‌چین،‌ چارخونه،‌ خانه اجاره‌ای، محکومین و کیمیا و فیلم‌های سینمایی پاداش سکوت،‌ حس خوب زندگی، کلاف و... نقش‌آفرینی کرد. او حتی در این عرصه پا را فراتر گذاشت و فیلمی ویدئویی به‌نام هدیه را نیز تهیه و همچنین در این سال‌ها خوانندگی را هم تجربه کرد. این بازیکن همه فن حریف، در کنار پژمان جمشیدی جزو معدود کسانی است که توانسته در این عرصه بماند و فراموش نشود. او اخیرا اجرا را هم تجربه کرد و بعد از اجرای یک برنامه اینترنتی در جام‌جهانی فوتبال، با اجرای برنامه ورزشگاه در شبکه پنج سیما به این عرصه بازگشته است.

علی انصاریان: ممنوع‌التصویر نبوده و نیستم
تا کنون چند قسمت از برنامه ورزشگاه روی آنتن شبکه پنج رفته است؛ علی انصاریان یکی از مجریان این برنامه به جام‌جم می‌گوید که برنامه زنده آن هم برنامه‌ای که تازه متولد شده است، ایرادهایی دارد، اما آنان سعی دارند هر شب با هم‌فکری همکاران و بازخوردهایی که می‌گیرند مشکلات را برطرف کنند.

من هم شنیده‌ام
این روزها اخباری منتشر شده است که از رایزنی‌های بسیار‌ عوامل برنامه با مدیران شبکه پنج برای پذیرفتن انصاریان به عنوان مجری ورزشگاه خبر می‌دهد. علی انصاریان در واکنش به این اخبار و شایعه ممنوع‌التصویری‌ به خاطر حرف‌هایش در یک برنامه اینترنتی می‌گوید: من هم این حرف‌ها را از همان زمانی که برنامه اینترنتی را اجرا می‌کردم، شنیده‌ام. در مورد این مساله با مدیر شبکه، مدیر گروه و تهیه‌کننده صحبت کرده و فهمیدیم چنین خبری صحت نداشته و شایعه است. وقتی برنامه‌ای مخاطبانش زیاد می‌شود و به اصطلاح می‌گیرد،‌ حاشیه‌هایش هم زیاد می‌شود. آن زمانی که برنامه اینترنتی را اجرا می‌کردم هر روز می‌گفتند ممنوع‌التصویر شدیم، ولی شب دوباره برنامه ضبط می‌شد. از این حرف‌ها زیاد زده می‌شود؛ جلوی حرف‌ مردم را نمی‌شود گرفت. بعد از آن برنامه، یک سریال در شبکه پنج از من پخش شد، به برنامه مشتی‌باش در مشهد و چند برنامه دیگر هم رفتم؛ مطمئن باشید هر تهیه‌کننده‌ای آنقدر زرنگ هست که اگر من مشکلی داشته باشم، من را دعوت نکند.

چرا ندارد ...
بسیاری از این می‌گویند که چرا اجرای برنامه‌های شاخص سیما به دست بازیگرانی چون محمدرضا گلزار، پژمان بازغی، حمید گودرزی، کامران تفتی و... افتاده است. انصاریان که خود نیز از عالم ورزش به عرصه هنر و اجرا آمده است،‌ در این باره بیان می‌کند: اگر بخواهیم به این چراها گوش کنیم دیگر کسی نباید کار کند. این در دنیا رسم است و در کشورهای دیگر هم این اتفاق می‌افتد. در حیطه کاری خودم می‌توانم بگویم که بهترین بازیکنان فوتبال دنیا، الان به عنوان کارشناس اجرای برترین برنامه‌های ورزشی را در دست دارند. بازیگران هم وارد عرصه اجرا می‌شوند؛ مثلا شاهرخ‌خان هم برنامه اجرا کرده است. این سیاست تلویزیون‌های تمام دنیا و نه فقط ایران است که برای جلوگیری از ریزش مخاطب و جذب بیننده چنین کاری بکنند. بازیگران بیان خوبی دارند و کسانی مثل محمدرضا گلزار و پژمان بازغی طرفدران زیادی هم دارند،‌ چرا نباید برای تلویزیون اجرا کنند؟ کار آنان البته ضبطی است و اگر اشتباهی صورت گیرد می‌توانند در برداشت‌های دیگر جبرانش کنند. برنامه‌هایی مثل خندوانه و دورهمی هم که این همه طرفدار دارند، ضبطی بودند، اما برنامه ما زنده است و در آن فرصت اشتباه نیست. در برنامه زنده ممکن است مهمان صحبتی کند که هر چند تلویزیون مسؤول آن نیست، اما به هر حال مجری باید به کار مسلط‌تر باشد. معیارهای رسانه ملی با فضای اینترنت فرق دارد و باید در برنامه زنده بیشتر حواست را جمع کنی. این خیلی وظیفه آدم را سنگین می‌کند. سعی می‌کنم با مطالعه دایره لغاتم را بالا ببرم، البته در کنار آن دوست دارم خیلی خودمانی اجرا کنم.

الگوی اجرا ندارم
این بازیکن می‌گوید در اجرا الگوی خاصی ندارم و ادامه می‌دهد: از کاظم احمدزاده، جواد یحیوی، رضا رشیدپور و احسان علیخانی تا قدیمی‌هایی مثل حسین پاکدل و محمود علیقلی اجرای همه را دیده‌ام، اما تصویر اولیه‌ای که از مجری در ذهن دارم مجریان برنامه کودک مثل خانم خامنه است. ما بزرگ شده مجریانی هستیم که دوستشان داریم، ولی در اجرا از کسی الگوبرداری نمی‌کنم؛ چون تکرار مکررات می‌شود. مسیر خودم را می‌روم و طرز فکر خودم را دارم.

نوشین مجلسی
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها