جام‌جم از روند تجهیز سینماهای مردمی جشنواره گزارش می‌دهد

سینماها آماده میزبانی جشنواره فجر

جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی و سینمایی کشور و همچنین بهترین راه نزدیکی بین مردم، رسانه و سینماست؛ چرا که برگزاری هر چه باشکوه‌تر آن به شکل خاص به نفع سینما و به شکل عام به نفع فرهنگ عموم جامعه است. آماده‌سازی سالن‌های سینما برای میزبانی جشنواره ملی فیلم فجر از مهم‌ترین مسائلی است که هرساله توجه محافل سینمایی را به خود جلب می‌کند. این مساله البته دو سال است که با تغییر مکان سینمای رسانه از برج میلاد به پردیس ملت شکل جدیدی به خود گرفته؛ چرا که پیش از این پردیس سینمایی ملت به‌عنوان کاخ مردمی جشنواره فجر، فیلم‌های راه یافته به این رویداد سینمایی را اکران می‌کرد، اما امسال این پردیس سینمایی به‌عنوان سینمای رسانه‌ها انتخاب شده و دیگر نمی‌تواند برای مردم فیلم‌های جشنواره را اکران کند. بر این اساس دیروز محمدرضا فرجی، مدیر سینماهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر پس از بررسی تمامی سینماهای متقاضی نمایش، اسامی سینماهای این جشنواره را به این شرح اعلام کرد: «آزادی (شهر فرنگ، شهرقصه، شهر هنر و شهرهفتم)، آستارا، استقلال، ایران‌مال، تماشا، جوان، راگا، زندگی، شکوفه، فرهنگ، کورش، کیان، ماندانا و مگامال». البته با این توضیح که «حضور سینما شکوفه و ایران مال در جشنواره مشروط به رعایت قوانین و مقررات اعلام شده از سوی ستاد جشنواره فیلم فجر خواهد بود و نظر نهایی با درنظر گرفتن رعایت این قوانین اعلام خواهد شد.» در پی اعلام فهرست سینماها و پردیس‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های فجر، مدیر سینماهای مربوط مانند هر سال به آماده‌سازی سالن‌هایشان (از لحاظ نور، سیستم دیجیتال، بازسازی صندلی‌ها و...) می‌پردازند تا شرایط بهتری را برای این رویداد سینمایی مهیا کنند. ضمن این‌که در این دوره از جشنواره فیلم فجر برای اولین‌بار قرار است درآمد حاصل از فروش بلیت‌ها در سینماهای مردمی به صاحبان آثار تعلق بگیرد. گویا با پیشنهاد ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر این دوره از جشنواره و نظر مساعد حسین انتظامی، سرپرست سازمان امور سینمایی و سمعی بصری مقرر شده در این دوره از جشنواره، 50 درصد از مبلغ فروش بلیت‌ها در سینماهای مردمی که پیش از این به جشنواره تعلق می‌گرفت بعد از پایان جشنواره و پس از پایان کسورات قانونی به صاحبان آثار پرداخت شود و 50 درصد دیگر نیز سهم سالن‌های سینما خواهد بود که به روال گذشته پرداخت خواهد شد. سراغ محمد قاصد اشرفی (رئیس انجمن سینماداران) و منصور نورپور (مدیر سینما قدس اصفهان) رفتیم و نظر آنها را درباره آماده سازی سینماها برای جشنواره جویا شدیم.
کد خبر: ۱۱۸۴۰۴۶

سینماهایی با استانداردهای لازم

محمد قاصداشرفی، رئیس انجمن سینماداران تمام سینماهای اعلام شده در فهرست این دوره از جشنواره فجر را صاحب استانداردهای لازم دانست. او به جام‌جم گفت: تمام سالن‌هایی که در این دوره در اختیار جشنواره فیلم فجر قرار می‌گیرند، سالن‌هایی مجهز هستند که به لحاظ تجهیزات و امکانات رفاهی در بالاترین سطح ممکن می‌باشند. حتی سینما آستارا در منطقه تجریش هم دارای تجهیزات کافی شده و برای این دوره از جشنواره ملی فیلم فجر آماده است.
او ادامه داد: تعمیر و تعویض صندلی‌های سالن نمایش، تعویض کفپوش‌ها، به‌روزرسانی سیستم صوتی ـ تصویری و... از اقداماتی است که ما در تمام ایام سال برای سالن‌هایمان انجام دادیم و چنانچه سالنی به آماده‌سازی مجدد نیاز داشت، قطعا برای میزبانی بهتر در این دوره از جشنواره این کار را خواهیم کرد.
مدیر سینما ماندانا یادآور شد: پردیس سینمایی ماندانا شامل چند سالن است که در ایام جشنواره فقط در سالن اصلی‌اش اکران فیلم‌های جشنواره را داریم و در بقیه سالن هایمان فیلم‌های روز سینما را به نمایش در می‌آوریم که آن هم چنانچه به لحاظ ازدحام جمعیت یا مسائل دیگر اکران فیلم‌های روز، خللی به اکران فیلم‌های جشنواره وارد کرد آن را متوقف می‌کنیم. در واقع هدف اصلی ما در ایام جشنواره رضایتمندی هر چه بیشتر مخاطبان فیلم‌های جشنواره است.
او خاطرنشان کرد: در ایام جشنواره طراحان از تمام فضاهای مناسب و قابل دسترس سینماها استفاده می‌کنند و ایده‌هایی را برای طراحی سر در سینماها و سالن‌های اکران آماده می‌کنند.

وضعیت جشنواره در شهرستان‌ها مشخص نیست

منصور نورپور، مدیر سینما قدس اصفهان با بیان این‌که اکران جشنواره‌ای فیلم‌ها در اصفهان هنوز مشخص نیست به جام‌جم گفت: هنوز مشخص نیست که در اصفهان اکران جشنواره‌ای فیلم‌ها را داریم یا خیر. نه‌تنها در اصفهان بلکه اکران در ایام جشنواره در خیلی از شهرستان‌ها هم هنوز مشخص نیست.
او ادامه داد: روال بر این است که جشنواره فجر کپی فیلم‌ها را برای شهرستان‌ها می‌فرستد. آن هم در صورتی که شهرداری یا استانداری هر استان بودجه لازم را تامین کند. در واقع براساس بودجه هر استان به آن فیلم می‌دهند. جشنواره کودک سال‌ها در اصفهان برگزار می‌شد تا این‌که شهردار اصفهان تغییر کرد. شهردار جدید هم گفت ما برای برگزاری جشنواره اصفهان بودجه لازم را نداریم و جشنواره را بردند همدان. در همدان نارضایتی زیاد بود و به همین دلیل جشنواره دوباره در اصفهان برگزار شد. فیلم‌های جشنواره فجر هم چندین سال همزمان با تهران در اصفهان به اکران درآمد که مورد استقبال مردم قرار گرفت و یقینا امسال هم چنانچه این اتفاق بیفتد مخاطبان خودش را خواهد داشت.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها