جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان، مصارف افزایش 43 هزار میلیارد تومانی درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها را بررسی کرد

3راه آسان برای افزایش یارانه‌ها در بودجه98

در لایحه بودجه سال آینده، منابع حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 142 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. از آنجا که برای پرداخت یارانه نقدی به مردم 42 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است، با منابع 142 هزار میلیارد تومانی به راحتی می‌توان یارانه نقدی را سه برابر کرد؛ اما گویا دولت قصد دارد منابع هدفمندی یارانه‌ها را در جاهایی غیر از این هزینه کند. نکته دیگر آن که در لایحه بودجه سال 98 درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها نسبت به سال جاری 7/43 هزار میلیارد تومان بیشتر برآورد شده است. در بودجه سال 97 منابع حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 8/98 هزار میلیارد تومان است. با توجه به این که درآمد دولت از دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی با لحاظ مابه‌التفاوت ارزش خوراک تحویلی و فرآورده‌های دریافتی از پالایشگاه‌ها در بودجه سال 98 به شدت افزایش یافته، درآمد هدفمندی یارانه‌ها نیز نزدیک به 44 درصد بیشتر شده است. به عبارت ساده‌تر با گران شدن ارز در سال جاری، درآمد ریالی دولت از هدفمندی یارانه‌ها به‌شدت افزایش یافته است. با توجه به افزایش قابل توجه درآمد دولت از محل هدفمندی یارانه‌ها، به نظر می‌رسد دولت تمایلی به توزیع این درآمد بین مردم ندارد و برای آن فکرهای دیگری دارد.
کد خبر: ۱۱۸۱۴۲۴

فکری به حال خانواده‌ها کنیم
علی ساری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلــــــــــس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که منابع افزایش یارانه نقدی به میزان دو برابر وجود دارد به جام‌جم گفت: برای افزایش یا کاهش یارانه نقدی باید همه بودجه مطالعه شود، با توجه به مشکلاتی که پیش رو داریم بهتر است فکری به حال خانوارها کنیم. ساری با اشاره به این‌که سال سخت اقتصادی پیش رو داریم افزود: بودجه بسیاری از دستگاه‌ها کاهش یافته و این به دلیل کاهش درآمدهای دولت است. البته دولت با افزایش پایه‌های مالیاتی می‌تواند درآمد خود را افزایش دهد و از محل هدفمندی یارانه‌ها اقدام به افزایش یارانه نقدی کند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برای افزایش یارانه نقدی نیاز به مطالعه داریم و طی دو هفته آینده به یک جمع‌بندی و نتیجه‌گیری جامع در این زمینه خواهیم رسید.
دست دولت باز است
هدایت‌ا... خادمی، نایــــــــــب‌رئیـــــــــــس کمیســــــــیون انرژی مجلــــــــــــس با بیان این‌که دولت باید منابع هدفمندی یارانه‌ها را در همین راستا هزینه کند به خبرنگار ما گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها با هر افزایش قیمتی باید میزان یارانه نقدی افزایش داده شود. البته در متمم این قانون آمده که ثروتمندان باید از لیست یارانه بگیران حذف شوند، اما دولت اصلا به قانون اهمیت نمی‌دهد و هر کاری که در نظرش به صلاح است را انجام می‌دهد. خادمی افزود: با افزایش نرخ ارز ،ارزش پول ملی ایران کاهش یافت و کسانی که وارد بازار دلالی نشدند بیشتر از قبل متضرر شدند. از سوی دیگر سفره خانوارها بسیار کوچک شده و اقلامی که خانوارها خرید می‌کنند نسبت به گذشته کمتر است، در همین راستا دولت به منظور جبران قدرت خرید خانوار باید یارانه نقدی را افزایش دهد و بسیاری از نمایندگان روی این موضوع طرح‌های جالبی در دست دارند. به گفته وی، افزایش یارانه نقدی با منابع فعلی هدفمندی یارانه‌ها امکان‌پذیر بوده و نیازی نیست که بخواهیم درآمد دیگری را در این راه معرفی کنیم. ضمن این‌که با حذف یارانه ثروتمندان از لیست یارانه بگیران دست دولت برای افزایش بیشتر یارانه نقدی باز می‌شود.
امکان افزایش یارانه وجود دارد
علی‌اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شــــــــــورای اسلامی به خبرنگار ما گفت: امکان افزایش یارانه نقدی وجود دارد، اما اگر میزانی که قرار است به یارانه نقدی افزوده شود به بخش بهداشت و درمان اختصاص یابد و افراد از خدمات این بخش به صورت رایگان استفاده کنند بسیار بهتر است.
اکبری با اضافه کردن این مطلب که افزایش هزینه‌ها موجب شده هزینه‌های بهداشت و درمان رشد زیادی داشته باشد، تصریح کرد: جبران هزینه‌های بهداشت و درمان خانوارها باعث می‌شود تا منابع هدفمندی یارانه‌ها در جای درستی سرمایه‌گذاری شود. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: با کاهش ارزش پول ملی حتی اگر یارانه هر نفر دو برابر هم شود باز هم نمی‌تواند همه هزینه‌ها را پوشش دهد، اما اگر در بخش بهداشت و درمان هزینه شده و درمان عموم مردم به صورت رایگان انجام شود کار بسیار بزرگی انجام‌شده است.
دولت مخالفت می‌کند
احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این‌که قدرت خرید خانوارها به شدت کاهش یافته به جام‌جم تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید خانوارها باید یارانه همه اقشار جامعه غیر از ثروتمندان افزایش یابد. وی افزود: استانداران وظیفه دارند در سال آینده ثروتمندان را با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از لیست یارانه‌بگیران حذف کنند که در این صورت می‌توان یارانه هر نفر حداقل دو برابر شود. وی گفت: زمانی که بحث افزایش یارانه به میان بیاید قطعا مسؤولان دولت با این موضوع مخالفت خواهند کرد در حالی که منابع کافی برای افزایش یارانه نقدی وجود دارد و قرار نیست از منابع دیگر دولت در این خصوص استفاده شود.
افزایش یارانه و اختصاص سبد حمایتی
محمد دامادی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که با افزایش هزینه‌ها سبد خانوارها بسیار کوچک شده است به جام‌جم گفت: قرار نیست آنچه دولت به عنوان لایحه بودجه به مجلس آورده تصویب شود و قطعا نمایندگان در بخش‌های مختلف خصوصا بخش هدفمندی یارانه‌ها و افزایش یارانه نقدی نظرات خود را اعمال می‌کنند و بعد به تصویب می‌رسانند. وی با تاکید بر این‌که یارانه نقدی خانوارها قطعا باید افزایش یابد، افزود: علاوه بر افزایش یارانه نقدی باید سبد حمایتی در اختیار خانوارها قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها