خروج آمریکا از سوریه پیامدهایی برای امنیت رژیم صهیونیستی خواهد داشت

اسرائیل بازهم جولان می دهد؟

تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ مبنی بر خروج 2000 نفر از نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه از خاک این کشور، سر و صدای زیادی را در ایالات متحده برانگیخت. با این حال فرار آمریکایی‌ها از سوریه پژواک دیگری هم داشت که در سرزمین‌های اشغالی شنیده می‌شد و طبق معمول رسانه‌های غربی کمتر آن را بازتاب می‌دهند. این درحالی است که برخی مقامات اسرائیلی این اقدام ترامپ را یک خیانت و حتی یک «سیلی» به اسرائیل توصیف کردند. در این گزارش به بررسی ابعاد و میزان تاثیر‌گذاری خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بر امنیت رژیم صهیونیستی می‌پردازیم .
کد خبر: ۱۱۸۰۷۸۴

سخنگوی نیروهای سوریه دموکراتیک کرد روز گذشته در خبری گفت تاکنون به شکل عملی هیچگونه عقبنشینی از سوی نیروهای آمریکایی از سوریه صورت نگرفته است. با این حال شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی نوشت: دستور اجرایی درخصوص خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به امضای پنتاگون رسید. این منبع یادآور شد جیمز ماتیس، وزیر دفاع در حال کنارهگیری آمریکا این دستور را امضا کرده است. به این ترتیب تصمیم ترامپ غیرقابل برگشت بوده و او همچنان در نظر دارد 2000 نفر از نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه را از این کشور خارج کند. هرچند برخی خبرهای جسته گریخته حکایت از آن دارد که ممکن است این نیروها به پایگاههایی در کردستان عراق منتقل شوند، اما منابع عراقی میگویند هنوز نیرویی به عراق نیامده و قرار هم نیست که نیروهای آمریکایی به این کشور اعزام شوند. بنابراین انتظار میرود نیروهای آمریکایی طی هفتههای آینده طبق یک برنامه زمانبندیشده از سوریه خارج و به خانههایشان بازگردند. تصمیم اخیر آمریکا مورد استقبال روسیه و سوریه قرار گرفت و ایران نیز گفت ورود نیروهای آمریکایی از همان ابتدا یک راهبرد اشتباه و خطرناک بود.

نگرانی در تلآویو

اما از همان ابتدای اعلام تصمیم ترامپ، موجی از نگرانی در سرزمینهای اشغالی به راه افتاد. شیمون شفر، تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت در یادداشتی به همین منظور نوشت: سران اسرائیل دچار اضطراب شدهاند، زیرا آمریکاییها آنها را در برابر سختترین دشمنان یعنی حزبا... و ایران تنها رها کردهاند، تصمیم ترامپ به منزله ضعف آمریکا و بالاتر از آن به منزله خیانت واشنگتن به متحدانش در منطقه در درجه اول کردها و در درجه دوم اسرائیل است. در همین حال حیمی شالیف، تحلیلگر سیاسی روزنامه هاآرتص نیز در یادداشتی نوشت: این خروج به معنی سیلی آمریکا به تلآویو و پیروزی ایران و حزبا... بود.

اظهارات سایر مقامات صهیونیستی نیز طی چند روز گذشته مجموعهای از همین ابراز نگرانیها بوده است. برای مثال یک عضو ارشد کابینه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه هشدار داد که تصمیم آمریکا برای خروج نظامیان خود از سوریه تصمیمی «بد» برای تلآویو بود و به تقویت ترکیه خواهد انجامید. آیلت شاکد، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با رادیو ارتش این رژیم مدعی شد خروج آمریکا از سوریه میتواند به انتقال میزان بیشتری از تسلیحات ایران به حزبا... لبنان منجر شود. از سوی دیگر نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی با توجه به توازن جدید قوا در منطقه اذعان کرد: توان بازدارندگی اسرائیل در برابر حزبا... از بین رفته است، زیرا حزبا... اکنون بیش از ۱۴۰ هزار موشک در اختیار دارد.

با این حال بنیامین نتانیاهو تلاش میکند نگرانیهای اسرائیل را برطرف کرده و با مانورهای تبلیغاتی و شگردهای رسانهای خود کمافیالسابق به افکار عمومی در داخل و متحدان اسرائیل در خارج اطمینان خاطر بدهد. او میگوید: «تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه هرگز سیاست اسرائیل را درباره این کشور تغییر نخواهد داد». به گزارش شبکه المیادین، نتانیاهو در جلسه هفتگی کابینه گفت: ما همچنان به اقدامات خود علیه نفوذ ایران در سوریه ادامه میدهیم. وی افزود: اگر لازم باشد فعالیتهایمان را در سوریه گسترش خواهیم داد. با این وجود شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی در خبری اعلام کرد نتانیاهو چند روز آینده قرار است با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در برزیل دیدار و درباره تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفتوگو کند. این مساله کاملا نشان میدهد نگرانیهای اسرائیل نه تنها برطرف نشده بلکه همچنان به قوت خود باقی است.

ایران برنده میدان

اندیشکده آتلانتیک به نقل از منتقدان این تصمیم نوشت که این دستور «اسرائیل را تهدید میکند» و باعث جسور شدن حکومتهای «متخاصم» میشود. این تصمیم همچنین تردیدهایی را درباره توان آمریکا برای حل مشکلات در سایر مناطق جهان برانگیخته است. در همین رابطه روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو در تحلیلی نوشت: خروج آمریکاییها از سوریه، اگر واقعا اتفاق بیفتد، باعث به وجود آمدن خلآیی خواهد شد که در هر صورت پر میشود. اما سوال اینجاست که این خلأ توسط چه نیروهایی و چگونه پر خواهد شد؟ این روزنامه در ادامه تحلیل خود نوشت: نباید فراموش کرد که نظامیان آمریکایی تنها به بهانه داعش در سوریه حضور نداشتند، بلکه یکی از اهداف آنها بازدارندگی ایران بود. در شرایط کنونی برخی رسانههای گروهی، ایران را از جمله طرفهایی میدانند که برنده وضعیت موجود شده است و در نتیجه خلأ ناشی از خروج آمریکاییها از سوی محور چهارجانبه ایران، عراق، سوریه و لبنان پر خواهد شد.

همین مساله است که به گفته کارشناسان موجبات نگرانی مقامات صهیونیستی را فراهم آورده است. هرچند اشخاصی مانند بنیامین نتانیاهو تلاش میکنند با مانورهای تبلیغاتی خود از شدت این نگرانی کاسته و بهگونهای وانمود کنند هیچ اتفاقی نیفتاده، اما همگان میدانند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به معنای تضعیف موضع اسرائیل در کل منطقه و بهخصوص در سوریه خواهد بود و رژیم صهیونیستی باید از این پس منتظر ضربات شدید و کوبندهتری از سوی محور مقاومت علیه تلآویو باشد.

برگزاری انتخابات زودهنگام در اسرائیل

سخنگوی نخستوزیر رژیم صهیونیستی از تعطیل شدن کنیست و برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمینهای اشغالی خبر داد.

به گزارش مهر و به نقل از اسپوتنیک، بر همین اساس قرار است آوریل ۲۰۱۹ در سرزمینهای اشغالی انتخابات برگزار شود. در ماههای اخیر تنشهایی میان اعضای کابینه نتانیاهو بروز کرد که در نتیجه آن آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم از سمت خود کنارهگیری کرده بود.

پیشتر نتانیاهو برگزاری انتخاباتی زودهنگام را غیرضروری و اشتباه خوانده بود. براساس برنامه قبلی قرار بود انتخابات اسرائیل در نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شود.

رحیم محمدی

بینالملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها