گفت‌وگوی آدینه این هفته با مسعود دیانی «شب روایت»

خودتان گلوی حرف‌هایتان باشید

مسعود دیانی، متولد 1360، نویسنده، دانش‌آموخته حوزه علمیه و دانشجوی دکتری دین‌پژوهی است.
کد خبر: ۱۱۷۹۵۷۷

از ویژگیهای بارز او تکروی نکردن است. با اینکه خیلی اوقات میتوانسته بهتنهایی کاری را پیشببرد، اما دوست داشته اگر پیشرفتی هم بهوجود آمد، چندنفر دیگر را هم شامل بشود و آنها نیز خودشان را جزئی از کار بدانند.

افرادی که با او همکاری داشتهاند، میدانند روی کارش حساس است و بههر قیمتی حاضر نیست مطلب یا محتوایی را به مخاطب برساند.

همیشه حرفهای خوبی برای گفتن دارد. روزی که شنیدم قرار است اجرا و سردبیری برنامهای را در تلویزیون داشته باشد بسیار خوشحال شدم که یکی از دلسوزان حوزه ادبیات وارد رسانه ملی میشود.

او البته میگوید: «به برنامه تلویزیونی حتی تا شهریور 37 سالگی هم فکر نمیکردهام. تا دبیرستان هم انشاهایم را مادرم مینوشت. با این اوصاف احتمالا به مدیریت و ریاست فکر میکردهام که اینقدر آسوده و بیخیال طی مسیر کردهام.»

وی نویسنده شدن را به آدمهایی توصیه میکند که دوست ندارند ذلیلانه زندگی کنند. دوست ندارند تحمیق بشوند، ابزار دست این و آن بشوند، استثمار و استعمار بشوند و دوست دارند خودشان گلوی حرفهایشان باشند. نویسنده شدن را به آنهایی توصیه میکند که دوست دارند در جهان تغییری ایجاد کنند و آن را زیباتر کنند و از زشتیهایش کم کنند. مثل آن نغمهای که میگوید: قلم برکش که بگریزد سیاهی... همان.

از او که یکی از بلاگرهای قدیمی است، درباره وضعیت نوشتن در شبکههای اجتماعی پرسیدم که آیا آن را آفت نویسندگی میدانند یا نه؟ پاسخ شنیدم: «اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی انحصار نشر را از دست بنگاهها و آدمهای خاص خارج کردهاند. این بهترین فرصت برای یک نویسنده تازهکار است. البته بهشرطی که بنویسد و حضورش در شبکههای اجتماعی مانع کتابخوانیاش نشود.»

حجتالاسلام مسعود دیانی تا چندی قبل سردبیری مجله ادبی اینترنتی «الفیا» را که توسط بنیاد شعر و ادبیات داستانی اداره میشد برعهده داشت و حالا پس از آن، سهشنبهشبها برنامه «شبِروایت» را از شبکه چهارم سیما روی آنتن میبرد.

کتاب

کتابی که به دوستانم پیشنهاد میکنم، مطالعه کنند «انسانیت: تاریخ اخلاقی سده بیستم»، نوشته جاناتان گلاور، ترجمه افشین خاکباز از نشر آگه است.

توضیحات تکمیلی

«انسانیت» کتابی است که به تحلیل جنایات قرن بیستم میپردازد. این کتاب که از مجموعه تاریخ بوده از هفت بخش تشکیل شدهاست که مسائلی چون: سنگدلی به جای همدلی، قید و و بندهای ناشی از پیروی از نفع شخصی، روانشناسی اخلاقی جنگافروزی، فوران احساسات انسانی، نسلکشی، نبرد نفرت، ملیگرایی، بیتفاوتی، سانسور اخبار، دستکاری اخبار، استالینیسم در جهان، داروینیسم اجتماعی و بهداشت نژادی را دربرمیگیرد.

فیلم

فیلمی که دوستش دارم سهگانه کیشلوفسکی است. خصوصا آبی که بهنظرم بینظیر است.

توضیحات تکمیلی

«آبی» نام فیلمی از سهگانه سه رنگ (آبی، سفید و قرمز) فرانسوی ـ لهستانی به کارگردانی کریستوف کیشلوفسکی میباشد که در سال1993 ساخته شده و اولین بخش از این مجموعه است. موسیقی متن فیلم ساخته آهنگساز لهستانی، زبیگنیف پرایزنر است. بازیهای این فیلم برعهده ژولیت بینوش، بنوآ رژن، هلن ونسان، فلورانس پرنل، شارلوت وری، امانوئل ریوا بودهاست.

پاتوق

پاتوقهای من محل کارهایم هستند. هرجا که باشم سعی میکنم به هربهانهای محفلی از خوبان و خبرگان داشته باشم.

سفر

دلوار، خانه رئیسعلی دلواری که روح داشت و آدم با همه وجودش حماسه رئیسعلی و درد او در مبارزه با استعمار را میفهمید.

توضیحات تکمیلی

دلوار شهری بندری بر کرانه خلیج فارس در استان بوشهر ایران است. این شهر مرکز بخش شهرستان تنگستان، در جنوب شهر بوشهر و در فاصله کمی از دماغه هلیله قرار گرفتهاست. دلوار زادگاه رئیسعلی دلواری قهرمان مبارزه با انگلیسیها در جنوب ایران است. رئیسعلی در زمان خود کدخدای روستای دلوار بوده که از پشت سر هدف گلوله قرار میگیرد و در 34 سالگی شهید میشود.

شیما آشتیانی

خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها