تورهای ماهیگیری و ابزار صید آبزیان در دریاها،‌ همواره بلای جان گونه‌های جانوری دریایی بوده‌اند که هدف صید صیادان نبوده و صرفا در این میان تلف می‌شوند. این اتفاق شوم البته در سال‌های اخیر و با ورود ابزارهای جدید صید که هدفشان افزایش برداشت جانوران دریایی است، به مراتب بیشتر شده و مورد اخیرش در کشور، تلف شدن بیش از 30 قطعه لاک‌پشت دریایی در سواحل سیستان و بلوچستان است.
کد خبر: ۱۱۷۶۵۹۶

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان به ایسنا گفته: کالبدشکافیهای انجام شده روی لاشههای لاکپشتها نشان داده زمان تلفشدن لاکپشتهای دریایی در دورههای زمانی مختلف و علت مرگ بیشتر آنها، خفگی ناشی از گیر افتادن در تورهای صیادی چشمهریز و برخورد جسم سخت به ناحیه سر و گردن و تصادم با پره شناورها، در نتیجه صید بیرویه ماهیان غیرمکول بخصوص سفره ماهیان وماهیان یال اسبی مورد تقاضای کشورهای جنوب شرق آسیا بوده است. او در ادامه از اداره کل شیلات استان و سازمان شیلات ایران خواسته نظارتهای بیشتری بر ادوات و روشهای صید داشته باشند.

از هشتگونه لاکپشت دریایی در آبهای کل جهان، 5 گونه در آبهای خلیج فارس و دریای عمان زندگی میکنند و زادآوری لاکپشت سبز اغلب در سواحل ایرانی دریای عمان، بویژه سواحل شهرستانهای چابهار و کنارک اتفاق میافتد و تمامی گونههای لاکپشتهای دریایی جزو فهرست قرمز و حمایتشده سازمان بینالمللی حفاظت از طبیعت قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها