چرا 90 این هفته پخش نشد؟

تنظیم عادلانه

یک برنامه بنا می‌شود دیرتر پخش شود، تهیه‌کننده خلاف تصمیم مدیران شبکه برنامه‌اش را کلا پخش نمی‌کند و برای همین توبیخ می‌شود. این یک خط ساده، اصل و چکیده تمامی حاشیه‌هایی است که این روزها در مورد 90 می‌شنوید. حالا مفصل‌تر به ماجرا می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۱۷۲۵۲۶
تنظیم عادلانه

اسپانیا-انگلیس باشد من نیستم!

دو هفته پیش شورای ورزش شبکه سوم سیما تصمیم گرفت یک هفته تماما فوتبالی برای مخاطبانش رقم بزند و رقابتهای جذاب لیگ ملتهای اروپا را روی آنتن ببرد. به همین دلیل هم بنا شد برنامههایی که همزمان با پخش این بازیها در کنداکتور قرار دارند یا پخش نشوند یا دیرتر روی آنتن بروند که «نود» هم یکی از این برنامهها بود. تصمیم شورای ورزش شبکه این بود که برنامه فوتبالی شبکه سه، بعد از بازی اسپانیا و انگلستان یعنی حدود ساعت 12 شب روی آنتن برود.

در حالت عادی و در نظام سازمانی، طبیعی است که تصمیم مدیران بالاتر بر نظر عوامل اجرایی ارجحیت دارد و تخلف از دستور سازمانی نه تنها اقدامی دور از رفتار حرفهای است بلکه با واکنش مدیران مواجه میشود. عادل فردوسیپور، تهیهکنندهای که سابقه دو دهه کار در یکی از پربینندهترین شبکههای تلویزیون را دارد اقدامی دور از قواعد حرفهای انجام میدهد، نمیپذیرد که برنامه را روی آنتن ببرد و «نود» هفته گذشته پخش نمیشود.

عدم پخش برنامه نود با یک موج از سوی برخی رسانهها همراه میشود. رسانههایی که عدهای آنها را از نزدیکان فردوسیپور میدانند خط خبری حمله به رئیس شبکه سه را آغاز میکنند و با مطالب و حتی مصاحبههای مختلف با عوامل با ربط و بیربط به ماجرا تلاش میکنند اینگونه القا کنند که مدیر شبکه سه بنا را بر اخراج فردوسیپور گذاشته است!

این خبرها البته گاهی سویههای بامزهای نیز پیدا میکرد تا حدی که یکی از رسانهها مدعی شد علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما در تماس با عوامل مسابقات جام رسانهها، گفته است نام تیم 90 به تیم شبکه سه تغییر کند! خبری که بعدا از سوی عوامل این مسابقات هم تکذیب شد و خبرنگار آن رسانه هم اعلام کرد که قصد داشته تا حدی به ماجرا «جو» بدهد!

فردوسیپور هر چند یک مجری و تهیهکننده قدیمی سازمان است اما او این بار از اصول حرفهای تخطی کرده است و این تخطی با یک جریمه سازمانی هم مواجه شد. مسئول روابط عمومی شبکه سه اعلام کرد: «با عنایت به رفتار غیر حرفهای تهیه کننده و مجری برنامه نود در عدم پخش این برنامه بعد از بازی انگلیس-اسپانیا در دوشنبه گذشته و همچنین استمرار رفتار خارج از عرف ایشان در مصاحبه خلاف ابلاغ گروه ورزش ، برنامه مذکور این هفته پخش نخواهد شد.» و با این جریمه بود که برنامه نود، دوشنبه این هفته هم روی آنتن نرفت.

حرفهایها، حرفهای رفتار میکنند

سیاست رسانه ملی مانند هر رسانه دیگری این نیست ستارههایی که خود روی آنها سرمایهگذاری و بزرگشان کرده را از دست بدهد اما این مساله نافی رعایت نظم سازمانی و مدیریت نیست. مدیران رسانه ملی بارها اعلام کردهاند که بنای تعطیلی برنامه نود یا از دست دادن ستارههای صدا و سیما را ندارند اما یک تهیهکننده و مجری حرفهای مانند فردوسیپور هم حتما میداند که تخطی از تصمیمات سازمانی یا فضاسازی علیه رسانه ملی طبیعتا با واکنشهای متناسب هم روبرو خواهد شد.

مرتضی میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی هفته پیش درباره همین موضوع برنامه نود و فردوسیپور گفته بود: بهترین برنامهسازان و مجریان دنیا خود میدانند که باید نسبت به سیاستهای رسانهای که سالیان سال برای آنها سرمایه گذاری کرده و این افراد را به اوج رسانده است پایبند بمانند و این امری طبیعی است.

ریک سانچز

اخراج مجری سیانان به علت اظهارات ضدیهودی

یک روز پس از آنکه «ریک سانچز» مجری معروف شبکه تلویزیونی سیانان آمریکا در یک برنامه رادیویی مطالبی ضدیهودی را بیان کرد، از محل کار خود اخراج شد. ریک سانچز در یک مصاحبه رادیویی گفته بود یهودیان، سیانان و بیشتر رسانههای خبری در آمریکا را اداره میکنند.

کلارکسون

ارجحیت شخصیت سازمان رسانهای در بیبیسی

جرمی کلارکسون، مجری پرمخاطبترین برنامه تلویزیونی جهان به نام «تخت گاز» بود که از بیبیسی جهانی پخش میشد. سر ضبط یکی از قسمتها، کلارکسون با تهیهکننده برنامه مشاجره میکند و بیبیسی بین حفظ شخصیت رسانهای خود و حفظ پرمخاطب‌‌‌‌‌ترین برنامه تلویزیونی‌‌‌‌اش اولی را انتخاب کرد.

رضا اصلان

اخراج از سیانان بهخاطر یک توییت

شبکه خبری سیانان «رضا اصلان»، مجری ایرانی- آمریکایی خود را که مجری برنامه مستند این شبکه بود اخراج کرد.

علت این قطع همکاری توهین رضا اصلان به دونالد ترامپ در حساب توییتر خود پس از حملات تروریستی لندن عنوان شد.

کتی گریفین

از فردا سرکار نیا کتی!

پس از اقدام مشمئزکننده کتی گریفین در انتشار تصاویری از ماسک خونین دونالد ترامپ، روابط عمومی سیانان با انتشار پیامی توییتری از کنار گذاشته شدن مجری زن جنجالی از این برنامه خبر داد. این در حالی است که گریفین پیشتر با اظهار ندامت از این اقدام خود، از مردم عذرخواهی کرده بود.

تام هنکس

️رعایت اصول حرفهای در هالیوود تا آنجاست که «تام هنکس» بازیگر نامدار و صداپیشه شخصیت «وودی» در داستان اسباببازی در مصاحبهای میگوید از او سوال شد آیا در حال ساخت داستان اسباببازی 4 هستید و او گفت بله! و فردای آن روز وکیل دیزنی با وی تماس گرفت و به او گوشزد کرد در قراردادش ذکر شده است که حق ندارد درباره کاری که با هالیوود انجام میدهد صحبت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها