کویر و شوره‌زار،‌ کوه و آتشفشان، دریا و بندر و کشتزار و جنگل‌های دریایی حرا، همه و همه را تنها در سفر به یک استان ببینید؛ در سفر به سیستان و بلوچستان پهناور. دیار رستم و از بسترهای نخستینِ شکل‌گیری یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری. سرزمینی با تنوع قومی و به تبع آن گوناگونی زبانی و فرهنگی بسیار که متاسفانه با تصور ناامنی،‌ کمتر به‌عنوان مقصد سفر گردشگران داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۶۹۱۸۶

کارشناسان معتقدند، گردشگرپذیر نبودن سیستان و بلوچستان بیشتر به دلیل کمکاری متولیان امر در معرفی صحیح و مطلوب این استان از یک سو و فراهم نکردن امکانات رفاهی و پذیرایی و تردد به آن، از دیگر سو بوده، تا نبود جاذبههای گردشگری، که جاذبههای تاریخی و طبیعی بکر این استان، گاه به جاذبههای توریستیترین استانهای کشور پهلو میزند و گاه حتی گردنافرازی میکند.

اما با هدف جبران این کمکاریها و نیز توسعه اقتصادی استان، مسؤولان سیستان و بلوچستان با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، با نامگذاری سال گذشته به نام این استان و نیز تبلیغات رسانهای در این خصوص، تلاش خود را برای تبدیل سیستان و بلوچستان به یکی از مقاصد گردشگری بکر و پرجاذبه داخلی آغاز کردند. آنها همچنین با تمرکز بر بازارهای برونمرزی در چند سال اخیر، جذب گردشگران خارجی را نیز مدنظر قرار دادند. در همین راستا، از طریق برپایی نمایشگاههای گردشگری در کشورهای مختلف از جمله آلمان، عمان و غیره، جریانسازی برای حضور گردشگران خارجی افزایش یافت که افزایش 23درصدی ورود گردشگران خارجی به این استان در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نتایج این دست اقدامات بوده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، 105 هزار و 139 گردشگر خارجی در این مدت به سیستان و بلوچستان سفر کردهاند و این در حالی است که سال گذشته و در همین بازه زمانی، 85 هزار و 275نفر از این استان بازدید کردند.

جلالزایی در گفتوگو با ایرنا با اشاره به ملیت این گردشگران افزود: این گردشگران بیشتر از کشورهای همسایه و نیز کشورهای اروپایی آلمان، مجارستان، ایتالیا، اتریش، انگلیس، استرالیا و هلند وارد سیستان و بلوچستان شدهاند.

نکته قابل توجه در سفر خارجیها به این منطقه، توجه آنها به آداب و سنتهای مردم این دیار است که با فراهم کردن امکان اقامت در اقامتگاههای بومگردی و مراوده نزدیک با مردمان بومی و محلی دوچندان میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها