گزارش تکان‌دهنده خبرنگار جام‌جم از حال‌و‌ روز مادر «پرنیا» دختر ربوده شده کرجی

فقط بگو دخترم کجاست؟

به بهانه روز جهانی کودک،

من یک کودکم، پس مهم هستم

پدر یا مادر بودن در عصر مدرن تجربه بسیار هیجان انگیزی تلقی می شود. البته این مبحث به همان اندازه که یک تجربه هیجان انگیز است یک چالش بزرگ نیز تلقی می شود.
کد خبر: ۱۱۶۸۵۹۳
من یک کودکم، پس مهم هستم

به گزارش جام جم آنلاین ، درعصر نوین آنچه که در تربیت کودک به کار برده می شود، باید بسیار متفاوت تر از چیزی باشد که در گذشته وجود داشت، به عبارت دیگر این روش ها باید نوین تر و هوشمندانه تر باشد. هزاران نفر در دنیا تصمیم می گیرند صاحب فرزند شوند. بسیاری از آنها تصمیم درستی می گیرند، اما بسیاری دیگر خیر. هزاران نفر دیگر از مردم دنیا تصمیمات بسیار مهمی در زندگی خود دارند که حتی یکی از آنها ارتباطی به فرزنددار شدن ندارد.

«وینیکوت» که یک روان شناس برجسته بریتانیایی است نظرات جالبی درباره فرزندآوری و تربیت آنها در عصر مدرن دارد: «بدیهی ترین اصل این است که شما فردی ایده آل باشید. در واقع باید ابتدا به این سوال پاسخ بدهید که چه مواردی از شما یک فرد ایده آل می سازد؟ آیا این فرد ایده آل لزوما باید به این فکر کند که صاحب فرزند شود؟»

در واقع «وینیکوت» به ما توصیه می کند حتی اگر فردی ایده آل از نظر خودمان هستیم، باید به این فکر کنیم که آیا فرزند آوری با توجه به شرایط مختلف در عصر مدرن ضروری است؟ هر چه باشد در عصر مدرن کودک جایگاه ویژه تری دارد و همانند گذشته نباید به آن نگاهی ساده انگارانه داشت.

کودک در عصر مدرن بیشتر از هر زمان دیگری این امکان را دارد تا راه خود را مشخص کند.

نخستین راهی که کودک در آن مهارت های زندگی را می آموزد «بازی کردن» است. هرگز نباید نقش بازی های کودکانه را در زندگی آنها دست کم بگیریم.

کودک در عصر مدرن نقش بسیار مهمی دارد. بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دارد و حق و حقوقی برای او قائل شده است. نقش پررنگ اجتماعی او نیز در بسیاری از جوامع حس می شود. آنچه که در گذشته تحت عنوان «حس مالکیت» نسبت به کودک وجود داشت اکنون در بسیاری از جوامع پیشرفته از بین رفته است.

حتی پدر و مادر هم نمی توانند نسبت به کودک خود حس مالکیت داشته باشند. چرا که او اکنون در این مقطع از زمان دارای هویتی مستقل و شخصیتی جداگانه است.

کودک در عصر نوین از آنجایی نقش و جایگاه بسیار پررنگ تری دارد که آینده به حساب او نوشته می شود. نه سیاست مداران و نه تجار، این کودک است که آینده را می سازد. نقش او هیچ وقت تا پیش از این جدی نبوده است.

او نقش مهم خود را از بدو تولد شروع می کند تا زمانی که واقعا تاثیرگذاری خود را بر روی «آینده»ای که قبلا روی آن حساب شده بود، ایفا کند.

فرد از همان سنین بسیار کم با روش هایی که از طرف والدین و دیگر افراد مسئول به خصوص آموزگاران پیش روی او نهاده می شود راه خود را مشخص می کند. در وهله نخست کودک برای اینکه در عصر مدرن به فردی موثر و خوب تبدیل شود، باید داشتن اعتماد به نفس را یاد بگیرد.

بر اساس نظر «وینیکوت» کودک عصر مدرن پنج دلیل مشخص برای بدرفتاری دارد: «جلب توجه، خستگی، قدرت طلبی، تلافی جویی و نشان دادن احساس اینکه نادیده گرفته شده است.»

ایجاد فضایی مثبت برای گوشزد کردن و تذکر دادن به کودک بهترین راه تقابل با سوء رفتارهای اوست. در صورتی که این سوء رفتارها کنترل نشود او در عصر مدرن مشکلات زیادی را پیدا خواهد کرد.

البته تشویق کودک و اعطای پاداش به او در زمانی که کار خوبی انجام می دهد، هنوز مهم ترین اهرم برای تحریک بیشتر وی برای انجام کارهای درست است.

کودک مهم است و به همین دلیل شما باید والدینی ایده آل باشید. از آنجایی که پرورش کودک در عصر مدرن بسیار سخت است بنابراین تربیت از خود پدر یا مادر باید شروع شود.

والری کیلکری (روان شناس) / منبع: bathavenuecounselling

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها