رسانه ملی هر سال به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس آثاری را روانه آنتن می‌کند و امسال هم دست پر این هفته را میزبانی خواهد کرد. در همین‌ خصوص مجموعه تلویزیونی «بچه‌های گروهان بلال» از شب گذشته روی آنتن شبکه یک رفته است. این سریال تلویزیونی روایتگر بچه‌های گروهان بلال است که نام گروهان مهندسی رزمی است که نیروهای آن را نوجوانان تشکیل می‌دهندکه همگی راننده لودر و بلدوزر هستند. رحیم، جانبازی است که فرماندهی این گروهان را بناچار و به سودای رفتن دوباره به خط مقدم جبهه پذیرفته است. در این مجموعه تلویزیونی وحید رهبانی، محمد حاتمی، مهرداد ضیایی، شهرام قائدی، امیر رضا دلاوری، ارژنگ امیر فضلی، کاوه خداشناس، حمید ابراهیمی، ایمان صفا، حسین توشه، علی نعمت‌الهی، محسن قصابیان، محمدرضا کسرایی و بهنام داوری به ایفای نقش می‌پردازند که کارگردانی آن را عبدالرحمان شلیلیان و تهیه‌کنندگی عزیز علیزاده به عهده دارند.
کد خبر: ۱۱۶۵۷۷۹

قلم امرا... احمدجو

نکته جالب این است کارگردان این سریال، قصه را بر مبنای خاطرات خودش از جنگ به تصویر کشیده است. وی در اینباره به جامجم توضیح میدهد: قصه مجموعه بچههای گروهان بلال، عمده خاطرات خودم از جنگ است. البته از سال 1373 قصد داشتم این سریال را بسازم و طرح آن هم در گروه کودک شبکه یک در همان مقطع زمانی تصویب شد، اما شرایط تولید فراهم نشد. تا اینکه ساخت این مجموعه در گروه فیلم و سریال شبکه یک به تایید رسید و ما کار آن را آغاز کردیم.

وی ادامه میدهد: طرح اولیه فیلمنامه بچههای گروهان بلال را خودم نوشتم، ولی علاقه مند بودم ایده تازهای به کار اضافه شود، به همین دلیل از حسین حکمت جو دعوت کردم فیلمنامه را بر اساس طرح اولیه من بنویسد. بعد از نوشته شدن فیلمنامه، کار را برای بازنویسینهایی به امرا... احمدجو بسپارم.

این کارگردان با اشاره به ویژگیهای احمدجو عنوان میکند: او از نویسندگان و کارگردان به نام است و از ابتدا هم در جریان طرح سریال بچههای گروهان بلال بود؛ بنابراین احساس کردم اگر بازنویسی را آقای احمدجو انجام بدهد، قصه قوام و انسجام بهتری پیدا میکند. ضمن اینکه من دستیار او در سریال تفنگ سرپر بودم و به حساسیت و ظرافت او در کار واقف هستم. آقای احمدجو قلم شیوایی دارد و نگاه عمیقاش در کار ستودنی است.

تحول شخصیتها

شلیلیان تاکید میکند: مخاطبان در این مجموعه تلویزیونی فقط شاهد صحنههای جنگ نیستند و بیشتر به تحول آدمها تاکید میکنیم و اینکه شرایط چطور میتواند آنها را پخته کند. این مجموعه روایتگر چند نوجوان است و در مسیری که قرار میگیرند، متحول میشوند. البته صحنههای جنگ در قسمتهای اول، نهم و دهم شاخصتر از بقیه قسمتهاست. وی درباره انتخاب بازیگران میگوید: برای بازیگران به سراغ کسانی رفتم که چهرههایشان کاملاً با نقشها همخوانی داشته باشد. ضمن اینکه بیشتر علاقهمند بودم بازیگرانی انتخاب کنم که چهرههایشان با تصاویری که من از جنگ دارم، همخوانی داشته باشد. خوشبختانه انتخابهای خوبی هم داشتیم. برای انتخاب بازیگران نوجوان هم همراه با محسن قصابیان، بازیگردان از تعدادی نوجوان تست گرفتیم تا بهترینها را انتخاب کنیم. البته نوجوانانی انتخاب شدند که تئاتر کار کرده بودند و به کار نمایش اشراف داشتند. این مجموعه در ده قسمت تولید شده است. کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا قصه ظرفیت بیشتری برای پرداخت نداشت، توضیح میدهد: اتفاقاً قصه ظرفیت داشت و حتی در قسمتهای بعدی با ورود شخصیتی به نام خاله طوبی به قصه میخواستیم داستان را ادامه دار کنیم، اما شرایط برای افزایش تعداد بیشتر قسمتها فراهم نبود.

شخصیتی با کشمکشهای خاص

کاوه خداشناس، بازیگر جوان مجموعه‌های تلویزیونی است که بتازگی او را در نقش داماد مجموعه «پدر» دیدیم؛ شخصیتی با شمایلی متفاوت‌تر از همیشه‌اش که طماع بود و تغییراتی در مسیر قصه ایجاد می‌کرد. این بازیگر حالا و به فاصله‌ای کوتاه از پایان پخش پدر، در مجموعه بچه‌های گروهان بلال ظاهر شده است و شخصیتی با نام شاکری را ایفا می‌کند. خداشناس در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به ضوابط و مشخصات این شخصیت می‌گوید: اسم شخصیتی که در مجموعه ایفا می‌کنم ابتهاج بود که بعد نامش به شاکری تغییر یافت. نگارش این شخصیت و در مجموع فضای قصه براساس خاطرات ملموسی است که خود کارگردان (آقای شلیلیان) از فضای جبهه داشته و بر این اساس شخصیت من اشاره به تضارب آرایی دارد که در فضای پشت خاکریزها ‌گاهی رخ می‌داده است. بازیگر مجموعه‌هایی چون «عملیات 125» و «دولت مخفی» اضافه می‌کند: اختلاف نظر همیشه میان آدم‌ها وجود دارد و جنگ هم از این قاعده مستثنا نبوده است. قصه این مجموعه تلویزیونی درخصوص تعدادی جوان است که اتفاقاتی میانشان می‌افتد. آنها قرار است فقط پشت صحنه جبهه باشند، اما بر اثر کشمکش‌هایی سر از خط مقدم درمی‌آورند و در این میان ماجراهای هر کدامشان هم روایت می‌شود.

خداشناس که اخیرا در مجموعه پدر هم حضور داشته، با اشاره به شخصیت شاکری تاکید می‌کند: این شخصیت منفی نیست، بلکه فقط مسیر تفکرش فرق می‌کند و این تضاد او کشمکش ایجاد می‌کند. مشخصات کلی ظاهرم در این مجموعه شبیه همان قیافه خودم است، اما با گریم و لباس و دیگر لوازمی که سر صحنه بود، سعی کردم شمایل دهه شصتی و مختصات آدم‌های آن دوران را به چهره‌ام اضافه کنم.

این بازیگر در انتها خاطرنشان می‌کند: شاکری شخصیت جذابی است و دلیل انتخابم برای بازی در نقش هم همین بوده است.

فاطمه عودباشی و زهرا غفاری

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها