مروری بر موضوعات داغ فضای مجازی در هفته‌ای که گذشت

چپ کردن خودروی حامل شایعه در مسیر عراق _ مشهد!

پربازدیدترین‌ها، پرفروش‌ترین‌ها، پرتکرارترین‌ها و به‌طور کلی همواره «ترین‌ها» در میان مخاطبان و افکار عمومی دارای ارج و قرب ویژه‌ای است و کاربران هم برای آنها حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. شاید مرور آنها برای بسیاری جالب توجه باشد به همین دلیل در این گزارش سراغ برخی از پرتکرارترین‌ها و شاید پربازدیدترین‌های فضای شبکه‌های اجتماعی در هفته‌ای که گذشت رفته‌ایم. پست‌هایی که برخی از آنها از یک شایعه نشات گرفتند و برخی نیز به‌خاطر ماجراجویی‌های یک کاربر در فضای شبکه اجتماعی دیده شد. این موضوع به‌طور کلی نشان می‌دهد بازار شایعات در شبکه‌های اجتماعی خیلی داغ است تا جایی که حتی وقتی یک شایعه تکذیب می‌شود، ولی دیده می‌شود تغییری در رویکرد افکار عمومی به آن موضوع ایجاد نمی‌شود. موضوع جالب در بازخوانی اتفاقات شبکه‌های اجتماعی این بود که معمولا پربازدیدهای «اینستاگرام» در حوزه عادات و رفتارهای شخصی و به عبارت کلی‌تر در حوزه سبک زندگی است، ولی در زمین «توییتر» موضوعات سیاسی داغ‌تر است.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۷۴

در هفتهای که پشت سر گذاشتیم موضوعات بسیاری نقل محافل مجازی بود. از استیضاح وزیر اقتصاد تا مرگ «جان مککین» و فیلمی که از ضرب و شتم یک مامور راهنمایی و رانندگی منتشر شد تا ماجرای شایعهای که یک روزنامه منتشر کرد و با افکار عمومی بازی کرد.

مرگ حامی تروریست و منافق

یکی از پربازخوردهای هفتهای که گذشت مرگ مککین سناتور آمریکایی بود. این موضوع علاوه بر اینکه در بین ده موضوع پربازخورد (تِرِند) توییتر بود در میان کاربران توییتر فارسی هم رایج بود. حمایتهای این سیاستمدار آمریکایی از تروریستهای داعش و گروهک منافقین، محور اصلی توییتهایی بود که در روز مرگ او از سوی کاربران ایرانی منتشر میشد و این نشان میداد این موضوع در میان کاربران ایرانی بیاهمیت نبوده است.

حمله به جنگنده کوثر

رونمایی از جنگنده ایرانی «کوثر» دیگر موضوعی بود که در میان کاربران شبکههای اجتماعی بویژه توییتر دست بهدست شد. این موضوع نشان میدهد اتفاق مهمی در عرصه صنعت هوایی روی داده و کاربران نسبت به آن بیتفاوت نماندند. مخالفان هم در این فضا سعی کردند که این دستاورد را زیر سوال ببرند و با انتشار تصاویری این موضوع را کمارزش جلوه دهند. حتی برخی در یک حرکت ناشیانه تصویری از یک جنگنده آمریکایی را منتشر کردند و نوشتند جنگنده ایرانی با دماغ زمین خورد. برای همین این موضوع هم یکی از موضوعات پرتکرار در فضای توییتر بود.

موجسواری با یک شایعه!

روزنامه «شهروند» در گزارشی از موضوع خدمات عجیب و غریب به برخی مسافران کشورهای عربی در مشهد خبر داد و روزنامه «شرق» هم با بازنشر این موضوع به گسترش شایعه دامن زد. خبری که پایه و اساس نداشته ولی در میان کاربران دست به دست شد و زمینه موجسواری عدهای سوءاستفادهکننده را فراهم کرد. این در حالی است که چندی پیش نیز روزنامه «شرق» در گزارشی از حضور دو چهره تلویزیونی در پرونده موسسه مالی- اعتباری ثامنالحجج خبر داد، اما پس از شکایت مهران مدیری از این روزنامه و پاسخهای احسان علیخانی، موضوع مسکوت باقی ماند تا اینکه روز گذشته این روزنامه گزارشی منتشر کرد و از مهران مدیری عذرخواهی کرد و اعداد منسوب به این کارگردان را اشتباه دانست. متن عذرخواهی در حالی منتشر شد که افکار عمومی برای مدتی طولانی تحت تاثیر گزارش شرق بود ولی روشن نیست متن عذرخواهی چقدر خوانده میشود و چقدر تاثیر میگذارد تا یک اشتباه اصلاح شود. به نظر میرسد بیدقتی در انتشار یک خبر تبعاتی دارد که بخش زیادی از آن متوجه افکار عمومی میشود و آرامش را از بین میبرد.

دادگاهبازی مجازی

هفتهای که پشت سر گذاشتیم را باید هفته دادگاه و دادرسی نامید. از این رو یکی از موضوعات پربحث در فضای مجازی و البته باز هم توییتر موضوع دادگاههای برگزار شده در هفته قبل بود. دادگاه دانهدرشتهای اقتصادی و بررسی به پروندههای آنها موضوعی بود که هشتگ و مطالب دادگاهی را در توییتر در کانون توجه قرار داد. حتی موضوع شایعه منتشر شده که در پاراگراف قبل خواندید هم سبب شد هشتگی با محوریت دادگاه ایجاد شود.

میدونی یک میلیارد یعنی چی؟

یکی از پربازدیدهای هفته قبل فیلم ضرب و شتم مامور راهنمایی و رانندگی در کنار جاده بود. احتمالا شما هم با این فیلم در اینستاگرام روبهرو شدید و روی آن کلیک کردید تا سر از ماجرا در بیاورید. این فیلم دستمایه حرف و حدیثهای بسیاری شد بخصوص جمله فرد ضارب که خطاب به مامور پلیس میگفت «میدونی یک میلیارد یعنی چی؟» ولی هرچه بود فهمیدیم که «یک میلیارد خیلی زیاد است» که ممکن است سبب شود آدم یک انسان را به باد کتک بگیرد، ولو اینکه آن فرد یک مامور قانون باشد. این موضوع در توییتر هم هشتگ «لندکروز» را برجسته کرد و آنجا هم واکنشهای بسیاری به آن بروز داده شد. این فیلم در حالی در صفحات مختلف بازنشر شد که پیامی مخفی در آن وجود داشت؛ «مرگ انسانیت!»

جشن 900 هزارتایی

جشن 900هزارتایی شدن دنبالکنندههای صفحه اینستاگرام یک آقا پسر یکی از موضوعات داغ هفتهای که پشت سر گذاشتیم بود. جشنی مجلل در شرایطی که بسیاری لنگ نان شب هستند. اینکه این آقا پسر از کجا آورده و چنین جشنی برای فالوئرهایش برگزار کرده بماند. این موضوع در صفحه او بسیار بازخورد داشت و تعجب کاربران اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی را به دنبال داشت. ویدئوهای جشن 900هزارتایی شدن این صفحه قریب به یک میلیون مرتبه دیده شده و خب نشان میدهد کاربران شبکه اجتماعی به چه موضوعاتی علاقه نشان میدهند. البته پس از واکنشهای کاربران، صاحب این صفحه برای اینکه نشان دهد به محرومین هم توجه دارد فیلمی از کمک به 2 کودک فقیر منتشر کرد که واکنشهای منفی را بیشتر کرد.

یونس فردوس

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها