دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در جشنواره سال 96 «نانو و رسانه» اعلام کرد

امکان صادرات یک میلیارد دلاری محصولات نانو تا سال 1404

برترین رسانه‌ها و فعالان خبری حوزه فناوری نانو در سال 96، دوشنبه 22 مرداد 1397 درباغ کتاب تهران با حضور مسئولان ستاد توسعه فناوری نانو و فعالان رسانه‌ای معرفی شدند. در این رویداد دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به دستاوردهای خیره‌کننده محققان کشور در دو دهه اخیر در توسعه جنبه‌های گوناگون فناوری نانو در کشور بر امکان تحقق صادرات یک میلیارد دلاری محصولات‌نانویی تا سال 1404 تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۵۹۸۰۱

هر سال بهمنظور ارزیابی عملکرد رسانهها، ستاد توسعه فناوری نانو اقدام به برگزاری جشنواره «نانو و رسانه» و تجلیل از «رسانههای برتر» و «افراد با عملکرد برتر» در ترویج فناوری نانو میکند.

جشنواره نانو و رسانه در سال 96 در دو بخش کلی رسانههای «عمومی» و رسانههای «تخصصی صنعت» با حضور دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، دکتر عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد نانو و مدیران و فعالان رسانههای کشور برگزار و در جریان آن، برترینهای بخشهای مختلف رسانهای معرفی و از آنها تقدیر شد. دکتر سرکار در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش رسانهها، آنها را سربازان خط مقدم ترویج و اطلاعرسانی فناورینانو نامید. وی ضمن تاکید بر اهمیت رتبه چهارم ایران در تولید علم نانو از رسانهها خواست تا از دستاوردهای علمی، صنعتی، تجاری و فناوری ایران در حوزه فناورینانو حمایت کنند.

محصولات نانویی را به پیشرفتهترین کشورها صادر میکنیم

در این مراسم فیلمهای کوتاهی با هدف معرفی محصولات نانوی تولید شده به دست متخصصان و شرکتهای دانشبنیان داخلی برای حاضران در جشنواره به نمایش درآمد که نشان از کیفیت بالای این محصولات داشت و مورد استقبال و تشویق حاضران قرار گرفت.

دکتر سرکار درباره ظرفیتهای علمی ایران گفت: «ما با اینکه یک درصد از جمعیت جهان هستیم، اما 6 درصد از کل تولید علم نانو در جهان را انجام میدهیم. با توجه به تنوع محصولات و شرکتها، میتوانیم بگوییم که وضعیت ما در تولید فناوری از تولید علم نیز بهتر است.»

وی در ادامه افزود: «افقی که ما در حوزه صنعت در نظر گرفتهایم اولویتدهی به صادرات محصولات و فناوریهای شرکتهای ایرانی است. برهمین اساس، در سال گذشته 5/6 میلیون دلار به چین صادرات داشتیم و تلاش میکنیم که در سال آینده این رقم به 20 میلیون دلار برسد. مشروط براین که حمایتهای لازم صورت پذیرد، ایران میتواند تا سال 1404 مجموعا به عدد یک میلیارد دلار صادرات در این حوزه دست پیدا کند که شاهد این ماجرا، انجام صادرات فناوریهای پیشرفته نانویی به کشورهای پیشرو نظیر کرهجنوبی است. تلاش میکنیم فناورینانو را به عنوان الگویی موفق به مسئولان کشور معرفی کنیم. وقتی در حوزه فناورینانو میتوانیم به جهان صادرات داشته باشیم، پس در سایر حوزهها نیز این توانایی وجود دارد.»

فرهنگسازی در حوزه نانو نتیجه تلاشی 16 ساله است

در ابتدای این مراسم دکتر عماد احمدوند ضمن تشکر از تلاش رسانهها و تاکید بر نقش محوری آنها در توسعه فناوری نانو گفت: «در این جشنواره افرادی برگزیده و آثاری معرفی میشوند، اما هدف اصلی، قدردانی از تمام فعالان عرصه خبر و رسانه است. در سالهای گذشته افراد زیادی در حوزه خبر و رسانه تلاش کردهاند تا امروز فناورینانو بهعنوان یکی از افتخارات ایران شناخته شود. بهطوری که بسیاری در داخل و خارج از کشور اذعان دارند ایران رشد ویژهای در حوزه فناورینانو داشته است. طی سالهای گذشته بیشتر تمرکز اخبار رسانهها روی اخبار تحقیقاتی بوده، در حالی که بعد از گذر از دهه اول توسعه فناورینانو در کشور، نیاز به اطلاعرسانی در بخش صنعت است.»

وی در ادامه جایگاه فعلی ایران در حوزه فناورینانو را نتیجه تلاشی 16 ساله دانست که افراد زیادی از بخش دانشآموزی تا دانشگاهی در آن مشارکت و همدلی داشتهاند. آشنایی و شناخت مردم از فناورینانو مرهون تلاش رسانهها بوده بهطوری که معرفی این فناوری در ایران بهتر از دیگر کشورهای جهان انجام شده است.

مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در ادامه افزود: «در ستاد ویژه فناوری نانو هر روز یک گروه کارشناسی کار رصد را انجام میدهند و در سال گذشته بیش از 8000 رکورد و دیتا را از فعالیتهای رسانهها در صداوسیما، روزنامهها و خبرگزاریها ثبت کردند. هر یک از این دیتاها در پنج شاخص ارزیابی شده تا در نهایت با جمعبندی این شاخصها، رسانه برتر معرفی شده است. این رصد در طول سال بهطور روزانه انجام شده و یک کار مقطعی نبوده است.»

رسانهها باید از محصولات دانشبنیان داخلی حمایت عملی کنند

دکتر احمدوند با اشاره به اینکه متأسفانه گاهی میبینیم در رسانههای ما و از جمله در صداوسیما از آوردن نام برندهای خوشنام صنعتی پرهیز میشود تصریح کرد: ما در حالی به آسانی به نام و محصولات غولهای فناوری خارجی همچون اپل، سامسونگ، گوگل و تویوتا و... در رسانهها اشاره میکنیم که گاهی فکر میکنیم این نامها مترادف واژه فناوری است و اشاره به آنها ابدا ایرادی ندارد، در حالی که اگر به نام شرکتهای دانشبنیان و نوپای داخلی که هر کدام میتوانند برندهای بزرگی در آینده باشند اشاره کنیم در این صورت تبلیغی برایشان کردهایم که بابت آن چیزی عاید رسانه خودمان نشده است. این نگاهی است که با توجه به سیره مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه محصولات و کالاهای ایرانی و رفتار ایشان به نظر میرسد به اصلاح نیاز دارد. دکتر احمدوند با اشاره به تصویری از مقام معظم رهبری در حالی که یک محصول ایرانی را در دست داشتند که نام و نشان آن بخوبی در عکس دیده میشد، تصریح کرد: این رفتار رهبری در شرایطی که میدانند عکاسان از ایشان عکس میگیرند، نشان میدهد برای معرفی کالای باکیفیت ایرانی در رسانهها نباید تردیدی به خود راه بدهیم. این چیزی است که برای ایجاد اشتغال و حمایت از محصولات داخلی و فرهنگسازی استفاده از آنها بشدت به آن نیاز داریم و امیدواریم رسانهها این تغییر را در سیاست رسانهای خود بتدریج اعمال کنند.

جایزه برترین رسانه و برترین آثار روزنامهها در جشنواره نانو و رسانه سال 96به «جامجم» رسید

در این مراسم روزنامه جامجم، به عنوان روزنامه برتر در حوزه ترویج فناوری در کشور معرفی شد و با اهدای لوح به مدیرمسئول روزنامه جامجم از تلاش این رسانه در بسط آگاهی عمومی در حوزه فناوری نانو تقدیر به عمل آمد.

در ادامه همچنین از تلاش خانمها سپیده شعرباف و سهیلا فلاحی، خبرنگاران گروه دانش جامجم که در بخش برترین آثار رسانهای جشنواره امسال به ترتیب حائز رتبههای اول و دوم شده بودند با اهدای تندیس تقدیر به عمل آمد. عنوان گزارش سپیده شعرباف، «بازشدن قفل اقتصاد با کلید نانو» بود که 28 مرداد 96 منتشر شد. عنوان گزارش سهیلا فلاحی نیز «نسخه نانو برای پوکی استخوان» بوده که 16 دی 96 در صفحه دانش جامجم منتشر شده است.

برترینهای جشنواره نانو و رسانه سال 96

در مراسم پایانی تقدیر از برترینهای جشنواره نانو سال 96، در بخش رسانههای برتر، دو خبرگزاری مهر و دانشجویان ایران (ایسنا) بهطور مشترک، روزنامه جامجم، روزنامه صمت (رسانه برتر حوزه تخصصی)، رادیو ایران و شبکه تلویزیونی خبر به عنوان رتبه برتر در هر رده از رسانهها معرفی و از آنها تقدیر شد.

در بخش برترین آثار رسانهای، به جز خبرنگاران جامجم، آثار مریم اویسی (دانشجو)، یوسف درویشی (ایرنا)، سیاوش عقدایی (رادیوجوان)، راضیه حسینعلی (رادیو ایران)، محمد کیایی (خبرگزاری صداوسیما)، جواد ابویی (شبکه خبر)، سمانه کچویی (هیسبان تیوی) و فاطمه امیراحمدی (گسترش صنعت) مورد تقدیر قرار گرفتند.

در بخش افراد با عملکرد برتر نیز از مریم رضایی (ایسنا)، میترا سعیدیکیا (مهر)، زهرا حاجیان (روزنامه خراسان)، مریم فیروزی (تهیهکننده)، ندا اظهری (روزنامه فرهیختگان)، مهشید جعفری (باشگاه خبرنگاران جوان)، رامین موسویملکی(تهیهکننده)، سیاوش پورجعفری(پرس تیوی)، تاج میری (شبکه العالم)، آریا طاهری (مجری)، نسرین مالکپور (نشریه تازههای انرژی)، نادعلی بای(ماهنامه عصرکیمیاگری)، سمیرا شمس(نشریه امواج برتر) و گلاله شاهیدهپور(فصلنامه سرامیک و ساختمان) تقدیر به عمل آمد.

فرهاد راستین

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها