ماجراهای کوه صفه همچنان ادامه دارد؛ ماجراهایی که یک سرش فعالان و دوستداران محیط زیست هستند و سر دیگرش مسئولان شهری که اصرار به ساخت و ساز بر کوهی دارند که جزو منابع و سرمایه‌های طبیعی و تاریخی شهر اصفهان است؛ طرحی کشدار که گاهی با مخالفت فعالان محیط زیست اجرایش متوقف می‌شود و زمانی با رایزنی‌های برخی نهادها و ذی‌نفوذان از سرگرفته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۸۳۹۱

و حالا و در حالی که طرحهای اجرایی شهرداری روی این کوه، به نقطه پایانی نزدیک میشود، طرح متوقف شده، اما بحثها و نامهنگاریها و شکایات همچنان ادامه دارد. شهرداری اصفهان مدعی است که برای ساختوساز در کوه صفه اصفهان مجوزهای لازم را دریافت و طبق ضوابط و قوانین فعالیت کرده، و این در حالی است که حجتا... غلامی، مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان با صراحت اعلام میکند: تاکنون برای فعالیت در عرصه طبیعی و اکولوژِیک صفه هیچگونه مجوز قانونی صادر نشده است.

درواقع پس از سالها سکوت مسئولان و دستگاههای نظارتی در استان اصفهان، تظلمخواهی حدود هزار نفر از شهروندان اصفهانی برای رسیدگی به تخلفات صورتگرفته در کوه صفه و تخریب بخشی از بقایای دیوار باستانی شاهدژ به شورای حفاظت از بیتالمال مجلس نتیجه داد.

بعدازظهر یکشنبه (14 مرداد) ولی داداشی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در پی شکایت واصله به کمیسیون از ایستگاه 4 تلهکابین اصفهان بر فراز کوه صفه بازدید کرد و گفت: شهروندان و فعالان میراث فرهنگی و محیطزیست دغدغههای قابلتاملی درباره صفه و اتفاقات رویداده بر آن دارند. دغدغههای ارزشمندی که باید از آنها استقبال کرد.

داداشی دربازدید از ایستگاه 4 تلهکابین اصفهان، ایستگاهی که در حین ساخت آن بخشی از بقایای دیوار قلعه شاهدژ تخریبشده است، به خبرنگاران گفت: گروهی از فعالان میراث فرهنگی معتقدند ساختوسازهای انجامشده در حریم شاهدژ و ایستگاه 4 تلهکابین فاقد مصوبات و مجوزهای قانونی است، در طرف مقابل شهرداری اصفهان مدعی است همه فعالیتها در کوه صفه طبق ضوابط، مقررات و براساس مجوزهای قانونی صورت گرفته است.

وی افزود: بازدید از منطقه، نخستین اقدام در جهت بررسی صحت و سقم ادعای طرفین بود که انجام شد. در اسرع وقت نیز جلسهای با حضور متخصصان و کارشناسان برگزار میشود و در آن مستندات و مدارکی که شهرداری اصفهان مدعی است برای فعالیت در منطقه کوه صفه دریافت کرده است، بررسی و درنهایت بر اساس مدارک و مستندات و کار کارشناسی تصمیمگیری میشود. تصمیمی براساس قانون که همه باید از آن تمکین کنیم.

اما حجتا... غلامی، مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان به اسکاننیوز گفته شهرداری تاکنون هیچ مجوز قانونی برای فعالیت در پهنه اکولوژیک و باستانی کوه صفه و قلعه شاهدژ دریافت نکرده، همه اقدامات انجامشده در آنجا که جزو اراضی ملی و خارج از محدوده شهر اصفهان است فاقد مجوز و غیرقانونی است؛ اراضیای که طبق ضوابط طرح تفصیلی مصوب سال 1372 با کاربری پارک کوهستانی تعریفشده و هرگونه ساختوساز در آن ممنوع است.

البته علی معینی، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمعهای سیاحتی، فرهنگی ورزشی سپاهان معتقد است، چون منطقه صفه جزو مناطق نمونه گردشگری است، ساختوساز در آن قانونی و ادامه فعالیت و بهرهبرداری از ایستگاه 4 تلهکابین صفه بلامانع است.

اردیبهشت سال 88 در دومین دور سفرهای هیات دولت به اصفهان، به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری آب گرم ورتون، آتشگاه، برسیان، تپه اشرف، ورزنه، دستجرد، محمدآباد، قورتان و صفه بهعنوان مناطق نمونه گردشگری مصوب شدند. مناطقی که طبق ضوابط و قوانین معاونت برنامهریزی و سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی فرآیند سرمایهگذاری در آن شامل انجام مطالعات توسط سرمایهگذار به همراه گزارش ارزیابی زیستمحیطی، تصویب طرح در کارگروه گردشگری استان، تصویب طرح در کارگروه امور زیربنایی، تصویب طرح در شورای برنامهریزی و توسعه استان و در نهایت تصویب طرح و نقشههای اجرایی در شورای عالی شهرسازی و معماری برای سرمایهگذاری در این مناطق ضروری است. با توجه به گفته معینی ضروری است تا شهرداری اصفهان بهمنظور تنویر افکار عمومی مستندات و مجوزهای دریافت کرده برای فعالیت در منطقه نمونه گردشگری صفه از مراجع مربوط در استان و کشور را منتشر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها