هشتگ‌ها در سال‌های اخیر میان کاربران فضای مجازی خیلی محبوب شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهند که در توییتر پیام‌هایی که از هشتگ استفاده کنند دو برابر بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و در اینستاگرام نیز پست‌های هشتگ دار بیش از 70 درصد بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرند. همین امر موجب شده سه‌چهارم آمریکایی‌ها در پست‌های خود در فضای مجازی حداقل از یک هشتگ استفاده کنند.
کد خبر: ۱۱۵۷۶۴۸

اما رشد روزافزون محبوبیت هشتگها موجب شد که برخی به فکر استفاده از آنها برای ایجاد جنبشهای عمومی بزرگ بیفتند. شرکت کنندگان در جنبشهای هشتگی با انتشار پیام در حمایت از جنبش، لایک کردن پیام دیگران یا بازنشر آنها برای تحقق هدف جنبش تلاش میکنند.

روزنامه آمریکایی Vindicator در گزارشی درخصوص جنبشهای هشتگی مینویسد این جنبشها در سالهای اخیر رنگ و بوی خود را از دست ندادهاند و محبوبیت روزافزون آنها نشان میدهد کمپینهای اینترنتی در آینده نزدیک نقش بسیار مهمی در جوامع بازی خواهند کرد و حتی میتوانند جای کمپینهای فیزیکی را بگیرند. در این گزارش آمده است:

ماه پیش پنجمین سالگرد تولد هشتگ #BlackLivesMatter (جان سیاهپوستان اهمیت دارد) بود، هشتگی که به عنوان پدر جنبشهای هشتگی عصر ارتباطات شناخته شده است.

چیزی که این هشتگ را منحصر به فرد کرد نه فقط نقش آن در آگاهسازی مردم در فضای آنلاین و واقعی درخصوص تبعیضی که به سیاهپوستها روا میشود، بلکه فراهم کردن زمینه برای شروع بحث در فضای توییتر و دیگر پلتفرمها درخصوص مسائل مهم سیاسی و اجتماعی بود.

برای مثال جنبشهایی چون #MeToo برای اعتراض به آزار جنسی گسترده زنان در هالیوود و دیگر کمپینها شهرت خود را مدیون BlackLivesMatter هستند.

جنبشهای آنلاین در طول این سالها از رنگ و بو نیفتادهاند. همین هشتگ BlackLivesMatter در طول پنج سال اخیر بیش از 30 میلیون بار در توییتر مورد استفاده قرار گرفته است، یعنی چیزی حدود 17هزار بار در روز.

این پژوهش نشان میدهد حداقل نصف آمریکاییها در یک جنبش سیاسی یا اجتماعی در سال گذشته شرکت داشتهاند.

به نظر میرسد مردم آمریکا علاقهمند به این نوع جنبشها شدهاند و فکر میکنند این دست فعالیتهای آنلاین جواب میدهد. به عبارت دیگر، آنها معتقدند جنبشهای آنلاین میتوانند منجر به تغییر شوند.

طبق بررسی موسسه تحقیقاتی «پیو»، 69درصد آمریکاییها فکر میکنند فعالیتهای آنلاین برای رسیدن به اهداف مختلف سیاسی میتوانند مفید باشند، مثلا اینکه توجه سیاستمداران را به مسائل مختلف جلب کرد.

کاربران سیاهپوست فضای مجازی نیز معتقدند توییتر و جنبشهای هشتگی برای حضور سیاسی آنان در اجتماع حیاتی است. این در حالی است که تنها یک سوم کاربران سفیدپوست فضای مجازی چنین عقیدهای دارند، احتمالا به این دلیل که سفیدپوستها در فضای رسانههای سنتی حضور پررنگی داشته و دارند.

به نظر میرسد جنبشهایی نظیر BlackLivesMatter در آینده نیز پرقوتتر از قبل ادامه خواهد یافت و منجر به بروز تغییرات بزرگ در فضای اجتماع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها