انتخابات سراسری مجلس پاکستان امروز در ۵۳مرکز و ۸۵ هزار حوزه اخذ رای سراسر این کشور برگزار می‌شود. این انتخابات از آن جهت اهمیت دارد که با رای نمایندگان، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می‌شوند. رئیس‌جمهوری این کشور با رأی مستقیم نمایندگان انتخاب می‌شود. آن‌طور که کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام کرده بیش از 11 هزار و 800نامزد برای راه یافتن به پارلمان با یکدیگر رقابت می‌کنند. مجلس ملی پاکستان ۳۴۲ کرسی دارد، اما تنها ۲۷۲ عضو آن با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. در کنار آن ده کرسی به اقلیت‌ها و ۶۰ کرسی هم به زن‌ها اختصاص داده شده است. تاکنون ۱۰۶میلیون نفر رای‌دهنده ثبت نام کرده‌اند که 2/59میلیون نفر مرد و 7/46 میلون نفر زن هستند. پاکستان نزدیک به 200 میلیون نفر جمعیت دارد .
کد خبر: ۱۱۵۵۴۴۷

سه حزب مسلم لیگ (نواز) ML-N P، تحریک انصاف (PTI) و مردم (PPP)، تاثیر گذارترین احزاب در جمهوری اسلامی پاکستان بهشمار میروند. پس از کودتای نظامی ژنرال پرویز مشرف و پیروزی حزب مسلم لیگ (نواز) در انتخابات و حکومت چند ساله، اینک دو حزب مردم و تحریک انصاف، در نقش جناح مخالف، اپوزیسیون، مطرح شده و در انتخابات به رقابت میپردازند. عمرانخان، ستاره سابق کریکت پاکستان که حالا به یک سیاستمدار تبدیل شده، امیدوار است پس از ۲۰ سال شکست در رایگیریها، نخستوزیر پاکستان شود. او که رهبری حزب «تحریک انصاف» را برعهده دارد باید بتواند حزب مسلم لیگ شاخه نواز را شکست دهد. نواز شریف به همراه دخترش به اتهام فساد چند روز پیش به زندان افتاد. هواداران نواز بر این باورند که کاهش حمایتها از او و اتهامات مطرح شده در این انتخابات با انگیزه سیاسی صورت گرفته و از سوی ارتش مدیریت و مهندسی شده است.

حکایت این انتخابات در حالی برگزار میشود که پاکستان با بحران اقتصادی مواجه است. ارزش روپیه در این کشور ۲۰ درصد کاهش یافته و همین امر تورم و کاهش ذخیره ارزی را به دنبال داشته است. نظرسنجیهای اخیر از رقابت نزدیک حزب عمران خان و حزب شریف میکند. حزب خان با داشتن ۳۰ درصد آرا و حزب مسلم لیگ (نواز) با ۲۷ درصد آرای حمایت رایدهندگان از سایر رقبای خود پیشی گرفتهاند. حزب مردم پاکستان نیز به رهبری بیلاوال بوتو زرداری (پسر بینظیر بوتو) در مقام سوم نظرسنجیها قرار دارد و پس از آن حزب «مجلس متحده عمل» اتحاد احزاب راستگرا و مذهبی قرار میگیرد. در صورتی که هیچیک از احزاب از اکثریت آرا برخوردار نباشند، باید ائتلافی بین احزاب موجود در پارلمان شکل گیرد. حزب مردم و مسلم لیگ به طور همزمان از احتمال «تقلب» در انتخابات می‌گویند و ارتش را به دخالت در آن متهم می‌کنند‌. این درحالی است که ارتش هرگونه مداخله‌ای را تکذیب می‌کند‌. هر یک از احزاب برای به دست آوردن اکثریت باید ۱۳۷ کرسی از ۲۷۲ کرسی مجلس ملی پاکستان را به دست آورد و ۷۰ کرسی دیگر که به زنان و اقلیت‌ها تعلق دارد، به تناسب آرا به هر حزب اعطا می‌شود. پاکستان به چهار ایالت بزرگ تقسیم می‌شود که به ترتیب عبارتند از: پنجاب (‌141کرسی‌)، سند (‌61 کرسی‌) خیبر پختونخواه (‌39 کرسی‌)، بلوچستان (‌16 کرسی‌) در کنار مناطق قبایلی (با 12کرسی‌) و پایتخت (با 3کرسی).

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها