رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به تغییر اقلیم و پیامدهای آن گفت: باید تمام برنامه‌های کشور با توجه به وقوع تغییر اقلیم و اثرات مخرب ناشی از آن بازبینی شود. به گزارش جام‌جم و به نقل از ایرنا، داوود پرهیزگار روز دوشنبه 28 خرداد در نشست اطلاع‌رسانی و آموزشی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم در محل سازمان هواشناسی کشور، اظهار کرد: میانگین دما در ایران حدود دو درجه افزایش یافته و این نتیجه تغییر اقلیم است. در این که تغییر اقلیم رخ داده است جای تردید نیست، بنابراین باید برنامه‌های توسعه‌ای بر اساس این رخداد پیش رود.
کد خبر: ۱۱۴۸۶۵۰

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر برنامههای توسعهای کشور در راستای تغییر اقلیم پیش نرود، همچنان شاهد شرایطی مشابه دریاچه ارومیه خواهیم بود. وی گفت: تغییر اقلیم به کندی شکل میگیرد و به همین دلیل بروز آن برای عدهای سوال است. اما شواهد علمی حاکی از این است که تغییر اقلیم رخ داده و در ایران نیز شاهد تاثیر آن در بخشهای مختلف هستیم.

پرهیزگار افزود: 11-10سال است که بارشها در کشور زیر حد نرمال است، به این معنا اتفاقی افتاده که همان تغییر اقلیم است. وی ادامه داد: وضعیت دریاچه ارومیه و شرایط رودخانههایی مانند کرخه و کارون همگی متاثر از تغییر اقلیم است.

وی گفت: یک بخش این وقایع مربوط به خشکسالی و بخش دیگر مربوط به توسعه است که در سطح منطقه انجام دادهایم و بیش از حد توان خُرد اقلیم منطقه بوده است.

برهیزگار افزود: به عنوان مثال حقابه منطقهای صد میلیمتر بوده اما توسعهای با نیاز آبی ١٥٠ میلیمتر در آن اتفاق افتاده است؛ بنابراین با ادامه کار منطقه با کمبود آب مواجه میشود و برای جبران مجبور به برداشت آبهای زیرزمینی میشوند و با ادامه کار باید چاههای عمیقتری حفر کنند، این اتفاقی است که در بسیاری از نقاط کشور رخ داده است. رئیس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: این روند نمونه بارز توسعه ناپایدار در کشور است. از این رو برنامههای توسعهای باید همراستا با توان اقلیم کشور پیش رود.

گفتنی است هیات بینالدولی تغییر اقلیم (IPCC) ٢٨ خرداد در نشستی در زمینه ارزیابی علوم مربوط با تغییر اقلیم، یافتههای خود را ارائه داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها