دکتر ساسان شاهویسی، اقتصاددان و استاد دانشگاه با تاکید بر حفظ اطلاعات اقتصادی در میان کشورها به جام جم آنلاین گفت: مهمترین کارکردی که پیوستن ایران به استانداردهای FATF دارد خروج اطلاعات از کشورمان به سایر نقاط جهان بخصوص دشمنان انقلاب اسلامی است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر میرسد استانداردهایی مانند FATF ایجاد یک رژیم یا ایجاد یک سازه بین المللی بدون پاسخگویی رسمی مبتنی بر حقوق بین الملل است که قابلیت نوپدیدها را میتواند دست به دست کرده و در نهایت به چالش بکشد.
به گفته وی به عبارتی قدرتهای حاکم بر اینگونه سازوکارها، اطلاعات و داشتههای قدرتهای کوچکتر را در اختیار خواهند گرفت که با استفاده از آنها میتوانند نظامها یا قدرتهای نوظهور مناطق خاصی از دهکده جهانی را دچار آشوب کنند که امروز رویکرد اقتدارگرایانه کشورهایی مثل گروه7 یا کشورهایی که جهان اول خودشان را معرفی میکنند دقیقا اینگونه است.
شاهویسی تاکید کرد: کشورهایی که اصرار دارند کارکردهای اقتصاد بین الملل و حتی نظم بین المللی را در اختیار خودشان بگیرند؛ سعی دارند با فرصتسازیهایی از جمله در مقوله روابط بانکی، روابط پولی در سطح اقتصاد بین المللی، فضایی یا فرصتی تعریف شود که اطلاعات نوپدیدها بیواسطه و با کمترین هزینه در اختیارشان قرار گیرد.
وی در ادامه به خبرنگار ما گفت: به شکل رسمی اگر امروز به فردی بگویید؛ چند شماره حساب بانکی دارد و در این حسابها چقدر پول دارد یا اینکه با پولهای خود چکار میکند؟ قطعا پاسخ میشنوید براساس حقوق قانونی لازم نیست این اطلاعات را به شما بدهم. خوب حالا چطور انتظار داریم یک مملکت اطلاعات اقتصادی کلان خود را در اختیار جامعه بین المللی قرار دهد؟
شاه ویسی تاکید کرد: مکانیزمهایی مثل FATF درحال شکلگیری است تا ضمن اینکه یکسری از بایدها و نبایدها برای یک جامعه مثل ایران تعریف شود؛ از آن یک رژیم اقتصادی، یک رژیم پولی و یک رژیم بانکی نیز در راستای اهدافی خاص ایجاد کنند. به عبارتی این اهداف جامعه هدفش را به سمت عدم کارآیی اقتصادی و در عین حال انتقال بخش بزرگی از دانستهها مدیریت خواهد کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت اطلاعات اقتصادی موجود در کشورها افزود: در کلان تصمیمگیری نسبت به کارکردهای مختلف FATF میبینیم مهمترین مولفه آن تولید اطلاعات استراتژیک از حریف برای به زانو درآوردنش است، نه شفافیت اقتصادی و توجه به استانداردهای اقتصاد بین المللی.
به گفته وی استانداردهای FATF قابلیت انتقال اطلاعات استراتژیک از یک کشور به کشوری دیگر؛ از یک تعداد بنگاه به تعدادی بنگاه بزرگتر به واسطه بانکها است. به عبارتی ایالات متحده آمریکا با استفاده از ابزارهای نرم جدید برای کشوری مانند ایران تهدیدهایی مثل تحریمها، جنگ اقتصادی، جنگ پول و جنگ دلاری با استفاده از همان اطلاعات ایجاد میکند.
شاهویسی به خبرنگار ما گفت: اصولا ایالات متحده آمریکا از این ابزارهای نرم جدید در برخاستهای نوپدیدهای جهانی استفاده میکند و به راحتی میتواند آنها را به سیبل و هدفی ثابت برای خود تبدیل کند تا در نهایت به زانو در آورد و شاه بیت این نیت شوم انتقال دادههایی است که ما تاکنون آنها را در اختیارشان قرار ندادهایم.
به گفته وی نکته جالب درباره تاکید بر پذیرش استانداردهای FATF این است که این استانداردها که نه مربوط به دولت، نه مربوط به سازمانی معتبر و نه مربوط به یک نظام بین المللی قابل قبول است و فقط مبتنی بر یک رژیم اقتصادی بانکی در حوزه اقتصادی سیاسی بین المللی جهان است که به راحتی توسط قدرتهای بزرگ خود را تحمیل میکند و آن بخش از اطلاعاتی که ما در سطح ملی نمیتوانیم به آنها دست پیدا کنیم را در سطح بین المللی به راحتی منتشر میکند.
این اقتصاددان تصریح کرد: نباید فراموش کنیم انتشار گسترده اطلاعات اقتصادی کشور میتواند به دشمنان این امکان را بدهد که با تشخیص خودشان مجازاتها، تحریمها یا هرگونه کارشکنی دیگر را به منطقه مورد نظر تحمیل کنند و آنجا را به آشوب بکشند.
وی با اشاره به آنارشی یا آشوبی بودن این روند در نظام بین المللی به خبرنگار ما گفت: براساس این سیاستها نظامات حکمرانی مستقل کشورها دچار چالش میشود و بعد از آن هم اسمش را میگذاریم توافق بین المللی که همه باید به آن احترام بگذارند. درحالی که توافقها بسیاری مثل ترانس پاسفیک، توافق آب و هوایی فرانسه، چارچوبهایی که در سازمان پیمان نظامی آتالینکشمالی (ناتو) تعریف شده را داریم که هیچ توجهی به آنها داده نمیشود و گروهی براساس میل خود با این توافقها برخورد میکنند.
شاه ویسی با تاکید براینکه FATF در جای خود کمک بزرگی به مقابله با فساد است، افزود: باید نتیجه گیری کرد شاید استانداردهای FATF در جای خود به جلوگیری از فساد پولی، پولشویی و جابجا کردن پولهای سیاه کمک کند، اما قبل از اینکه ما یک تحول مبتنی بر تفکر قدرتهای بزرگرا به عنوان یک استاندارد بین المللی بپذیریمباید ببینیم استانداردهای بومی خودمان در چه شرایطی است؟ مگر نه این است که به سطحی از مقبولیت در تولید استاندارد و مراقبت از منابع ملی رسیدهایم که حالا تاکید داریم استانداردهای بین المللی را تعریف کنیم؟ استانداردهای بین المللی در نظام بین المللی قابل توجیه است اما برای هر کدام از کشورها با قابلیتهای خودشان باید درنظر گرفته شود.
به گفته وی هم اکنون 36 کشور به عنوان اعضای اصلی و حدود 160 کشور به عنوان اعضای ناظر الزامات FATF شناخته شدهاند؛ اما سئوال اینجاست که چطور نزدیک به 4 دهه است که بسیاری از این کشورها علیرغم استفاده از این استانداردهای یاد شده همواره مورد تحریم قرار گرفتهاند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با درنظر گرفتن اینکه مهمترین مولفه این استاندارد پذیری خروج اطلاعات بانکی و تراکنشهای بانکی ایران است در واقع به آمریکا یعنی دشمن شماره یک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرصت دادهایم رسما و مشخصا اعلام کند از طریق نظام بانکی قصد تخریب نظام را دارد.
وی به خبرنگار ما گفت: امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از مهمترین نهادها مقابل زیادهخواهیهای آمریکا خارج از مرزهای کشورمان شناخته شده و به همین دلیل آمریکا تصمیم گرفته با استفاده از اطلاعاتی که از اجرایی شدن FATF به دست میآورد این سد دفاعی را در هم بشکند که نباید فرصت را در اختیارش قرار دهیم.
این استاد دانشگاه درباره پدیدآورندگان استانداردهای FATF نیز به خبرنگار ما گفت: یک مشکل امنیتی در سال 2001 میلادی کاملا مشخص کرد تاریخچه FATF چیست و تولید کنندگان این استانداردها چه افرادی هستند و قرار بوده به چه اهدافی دست یابند؟ کافی است به دستاوردهای کنوانسیونها یا نهادهای مشابه دقت داشته باشیم تا دریابیم آخر این مسیر درباره ایران یا کشورهای مشابه چیست؟
شاهویسی تصریح کرد: حجم پولشویی در جهان چیزی نزدیک به 5 تا 10 هزار میلیارد دلار برآورد شده است. اما آیا تاکنون گزارشی منتشر شده که پس از اجرایی شدن FATF در کشورهای عضو چه عملکرد مثبتی در این زمینه به ثبت رسیده است؟ حالا به ایران که کل اقتصاد آن 100 میلیارد دلار است نسبت حامی تروریسم میدهند و به دنبال شفاف کردن اقتصاد آن میروند.
وی تاکید کرد: مگر نه اینکه سازمان CIA رسما و مشخصا درباره هزینههای تروریستی خود با نام عملیات پنهان در اقصی نقاط جهان گزارش نمیدهد؟ چطور FATF نمیتواند موانعی را برای این نوع فعالیتهای تروریسی یا جابجایی مواد مخدر توسط سازمان جاسوسی آمریکا ایجاد کند؟
این اقتصاددان اظهار کرد: امروز برخی نهادهای رسمی اعلام میکنند برخی از کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس مشخصا عربستان، امارات و قطر حمایت مالی رسمی از تروریسم دارند ولی در پرونده گزارش 58 صفحهای سپتامبر 2001 بخش مربوط به پولشویی و حمایت مالی از تروریسم عربستان کاملا از بین رفته و هیچ خبری از اعمال استانداردهای FATF در این کشورها نیست.
عماد عزتی / جام جم آنلاین
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم