رزان النجار در حال امدادرسانی به زخمی‌ها بود که هدف گلوله صهیونیست‌ها قرار گرفت

شلیک به امدادرسانی

شهادت پرستار 21 ساله فلسطینی که به‌امدادرسانی مجروحان تظاهرات بزرگ «بازگشت» شتافته بود، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی داشت. این دومین‌بار است که سربازان اسرائیلی به‌صورت تعمدی به امدادگران و پرستاران شلیک می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۵۸۹۶

تاکنون در جریان تظاهرات مسالمتآمیز بازگشت فلسطینیها بیش از130 نفر شهید و 2000 نفر مجروح شدهاند. این در حالی است که آمریکا بهرغم انزوای جهانی خود از هیچ تلاشی برای حمایت از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت فروگذار نمیکند.

شهادت در لباس سپید

وزارت بهداشت فلسطین دیروز با صدور بیانیهای ضمن شرح نحوه شهادت «رزان النجار» پرستار ۲۱ساله فلسطینی از نهادهای بینالمللی خواست تا اقدامات لازم برای حمایت از تیمهای پزشکی را انجام دهند. این وزارتخانه علاوه بر بیانیه خود گزارشی را مبنی بر «تعمدی بودن» این جنایت ارائه کرد و گفت رزان النجار از اولین روزهای آغاز تظاهرات بازگشت در نوارغزه به کادر امدادی برای رسیدگی به مجروحان این تظاهرات پیوست. او از ۳۰ مارس گذشته تاکنون شاهد جرایم رژیم اشغالگر قدس علیه زنان، کودکان و تیمهای پزشکی و خبری و شهروندان بیدفاع فلسطینی بود. کادر پزشکی مستقر در نوارغزه با روپوشهای سفید قابل شناسایی هستند.

آنها در حالی که مجروحان را انتقال میدهند دستهایشان را بالا میبرند به این معنا که قرار نیست خطری متوجه نیروهای اسرائیلی باشد. با این حال و بهرغم همه هشدارها نظامیان صهیونیستی روز جمعه بهصورت مستقیم رزان را که در حال انتقال یک مجروح بود هدف قرار داده و به سینه او شلیک کردند.

این وزارتخانه مرکز پزشکی در شرق خان یونس یعنی محل شهادت رزان را به نام او نامگذاری کرد و از نهادهای بینالمللی خواست تا اقدامی جدی برای حمایت از کادرهای پزشکی و امدادی اتخاذ کنند.

جمعه قدس در راه است

راهپیماییهای موسوم به بازگشت همچنان بهصورت هفتگی ادامه دارد. هفته گذشته فلسطینیها تظاهرات خود را «جمعه از حیفا تا غزه» نامگذاری کرده بودند. هفته پیشرو قرار است «جمعه قدس» نامگذاری شود تا با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و برگزاری اعتراضات جهانی علیه اشغالگران صهیونیستی هماهنگ باشد.

در بیانیه کمیته برگزاری راهپیماییهای بازگشت آمده است: این راهپیماییها متوقف نخواهد شد تا دنیا خواستههای مشروع فلسطینیان مبنی بر بازگشت و شکستن محاصره را بشنوند. کمیته برگزارکننده همچنین از شهروندان فلسطینی و آحاد امت خواست در راهپیمایی میلیونی قدس که هفته آینده در سالروز اشغال قدس و بزرگداشت روز جهانی قدس برگزار میشود، حضور یابند.

فلسطینیهای ساکن نوار غزه از روز جمعه 30 مارس (10 فروردین) مصادف با چهل و دومین سالگرد روز زمین، راهپیمایی سالانه و مسالمتآمیز خود معروف به «راهپیمایی بازگشت» را آغاز کردند که از آن زمان تاکنون بیش از 130 شهروند فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و دوهزار نفر نیز زخمی شدهاند. در روز جمعه گذشته یک فلسطینی شهید و بیش از 100 نفر مجروح شدند.

همچنین منابع خبری گزارش دادند برای دومین هفته متوالی صدها نفر از فلسطینیها در شهر حیفا در داخل اراضی اشغالی در حمایت از اهالی غزه راهپیمایی کردند. این منابع افزودند: شرکتکنندگان در راستای محکوم کردن روند عادیسازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی و توطئه مشترک این رژیم با مسئولان سعودی و آمریکایی علیه ملت فلسطین در قالب طرح موسوم به «معامله قرن»، شعارهایی علیه آل سعود و این طرح سرداده و درجاهایی تصاویر حاکمان عربستان را به آتش کشیدند.

ناکامی آمریکا در شورای امنیت

بهدلیل تشدید درگیریها و خشونتها در سرزمینهای اشغالی و جنایات مکرر نیروهای صهیونیستی، دولت کویت قطعنامهای را به شورای امنیت پیشنهاد داده بود. دراین قطعنامه خواستار تشکیل یک نهاد بینالمللی برای محافظت از فلسطینیها در برابر جنایتهای رژیم صهیونیستی در نوار غزه شده بود. این قطعنامه به رغم اینکه موافقانی داشت با وتوی آمریکا مواجه شد. نیکی هیلی نماینده آمریکا بعد از مخالفت با این قطعنامه گفت «رأی امروز نشان میدهد اکثریت شورای امنیت مایلند اسرائیل را سرزنش کنند، در حالی که تمایلی به سرزنش حماس بابت خشونتها در غزه ندارند.» در مقابل او نماینده کویت نیز گفت: «پیامی که امروز شورا فرستاد آن بود که یک قدرت اشغالگر از قوانین بینالمللی مستثنی شده است.»

بعد از آن، بلافاصله نیکی هیلی قطعنامه جدیدی را به شورا پیشنهاد کرد و در آن خواستار محکومکردن جنبش حماس بهعنوان عامل این درگیریها شد. اما اعضای شورای امنیت با در انزوا قرار دادن آمریکا به قطعنامه پیشنهادی این کشور رای ندادند. گزارشها نشان میدهد قطعنامه پیشنهادی آمریکا با یک رأی مثبت (آمریکا)، سه رأی منفی (روسیه، بولیوی و کویت) و ۱۱ رأی ممتنع مواجه شده است. این تصمیم شکست جدیدی برای آمریکا بود و یکبار دیگر انزوای کامل این کشور را به رخ جهانیان کشید.

سقوط اخلاقی آمریکا

«ریاض المالکی» وزیر خارجه فلسطین، ضمن محکوم کردن وتوی طرح پیشنهادی کویت در شورای امنیت برای حمایت از ساکنان غزه، این اقدام را ناشی از «سقوط اخلاقی آمریکا» عنوان کرد. المالکی گفت: آمریکا چشم بر واقعیت بسته و اقدام «کور سیاسی» جهت نادیده گرفتن توافق بینالمللی درباره جنایات رژیم صهیونیستی میکند. المالکی تاکید کرد که
به رغم نقش ضعیف شورای امنیت در حفظ امنیت جهانی، رهبران فلسطین به تلاشهای خود برای دستیابی به بهترین راه حمایت از فلسطینیان و خاک آنها ادامه میدهد.

وی با تاکید بر شکست شورای امنیت و استفاده از حق وتو توسط واشنگتن گفت: این امر اعطای مصونیت به رژیم صهیونیستی و تقویت سیاست فرار از مجازات است که به مثابه تشویق به قتل و افزایش جنایت جنگی اسرائیل به تداوم کشتار به ویژه کشتن افرادی نظیر «رزان النجار» امدادگر فلسطینی است که او را در لباس امدادگریاش کشتند. المالکی تاکید کرد: مقاومت ملت ما، فلسطینیان را در رسیدن به اهداف خود و پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی و بازگشت آوارگان به خانهشان یاری خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها