بسیاری از کشورهای اروپایی درکنار مصر و مکزیک و کشورهای شرق آسیا حضور در این مراسم را تحریم کردند

اعتراض جهانی به انتقال سفارت آمریکا

هماهنگ‌کننده گروه‌های فلسطینی در رام‌ا... می‌گوید امروز در 46 کشور جهان تظاهراتی در حمایت از فلسطین و محکوم کردن انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس برگزار می‌شود. همزمان قرار است صدها هزار نفر فلسطینی نیز در کرانه باختری و نوار غزه تظاهراتی را به منظور اخلال در مراسم جشن صهیونیست‌ها برگزار‌ کنند.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۴۳

امروز قرار است طبق تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همزمان با هفتادمین سالگرد تشکیل رژیم اسرائیل ( روز نکبه) سفارت واشنگتن از تلآویو به بیتالمقدس انتقال داده شود . 15 می برابر با 25 اردیبهشت سالروز فاجعه اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی در سال 1948 است. واژه النکبه (مصیبت) یادآور دو خاطره نامیمون در حافظه فلسطینیهاست: نخست استقرار رژیم اسرائیل در سال 1948 و دوم اخراج بیش از 800 هزار فلسطینی از وطنشان. در واقع یومالنکبه روایت یک تراژدی انسانی است و حال آمریکاییها و اسرائیلیها میخواهند در چنین روزی جشن بگیرند و پیروزیهای جدید خود را به رخ جهانیان بکشند. ترامپ 6 دسامبر 2017قدس را به عنوان «پایتخت اسرائیل» به رسمیت شناخت و تصمیم به انتقال سفارت کشورش به این مکان را گرفت.

روز شنبه صدها معترض با تجمع مقابل سفارت اسرائیل در شهر لندن هفتادمین سالروز نکبه را محکوم کردند. آنها شعار میدادند: «فلسطین را آزاد کنید»، «آزادی هماکنون» و «به اشغالگری پایان دهید». معترضان پرچمهای فلسطین را نشان داده و بنرهایی با مضامین ضد اسرائیلی داشتند. روی پلاکاردها و بنرهای معترضان نوشته شده بود «برای غزه به پا خیزید و کشتار را متوقف کنید» و «در هفتادمین سالروز نکبه، ما بازمیگردیم». در عین حال گزارش شد که تعداد کمی از تجمعکنندگان حامی اسرائیل نیز با نشان دادن پرچمهای این رژیم تجمع کوچکی در نزدیکی این سفارتخانه واقع در محله ساوث کنزینگتون برپا کردند.

از 30 مارس هر جمعه هزاران فلسطینی در مکانهای متعددی در نزدیکی دیوار مرزی میان نوار غزه و اراضی اشغالی تجمع کرده و خواستار بازگشت آوارگان فلسطینی به روستاها و شهرهایشان هستند. ارتش رژیم صهیونیستی در تلاش است هرگونه فعالیتهای مسالمتآمیز را با تمام قدرت سرکوب کند؛ به طوری که تاکنون
51 فلسطینی را در جریان تظاهرات هفتگی «حق بازگشت» به شهادت رسانده و بیش از
9 هزار نفر را مجروح کرده است.

فراخوان کمیته ملی بازگشت

درهمین حال «کمیته ملی راهپیمایی بازگشت و شکست محاصره» با صدور بیانیهای چند بندی از مردم فلسطین دعوت کرد همزمان با انتقال سفارت آمریکا به قدس و نیز «یومالنکبه» به صورت گسترده دست به راهپیمایی بزنند. در بیانیه این کمیته آمده است: بار دیگر تأکید میکنیم راهپیمایی بازگشت، راهپیماییهای مردمی مسالمتآمیز است. به همین دلیل از جهان دعوت میکنیم که به مطالبات ملت ما از جمله حق بازگشت، توقف روند انتقال سفارت آمریکا به قدس، رفع محاصره نوار غزه و کنار زدن «معامله قرن» و وطن جایگزین گوش دهد.ملت ما تصمیم گرفته روز 14 می (امروز)، روزی تاریخی باشد و به همین دلیل کمیته عالی راهپیمایی بازگشت از همه مردم میخواهد در مناطق شرقی نوار غزه (مرز غزه با فلسطین اشغالی) و نقاط تماس با رژیم صهیونیستی در کرانه باختری از ساعت 10 صبح (به وقت محلی) حاضر شوند. این کمیته همچنین از ملت فلسطین در قدس و اراضی اشغالی 1948 نیز دعوت کرد با تجمع در بابالعامود (از درهای تاریخی قدس) و در نزدیکترین نقطهای که برای سفارت آمریکا در قدس غصب شده، تجمع و توطئه انتقال سفارت و معامله قرن را نقش بر آب کنند. امروز قرار است بلندگوهای تمام مساجد در اذان مغرب تکبیر سر دهند و کلیساها نیز در همان زمان زنگهای خود را به صدا در آورند.

ارتش رژیم صهیونیستی برای پیشگیری از وقوع حوادث غیرمترقبه دیروز اعلام کرد تعداد نیروهایش را در اطراف نوار غزه و کرانه باختری افزایش میدهد. هدف از این اقدام رویارویی با هرگونه تظاهرات و درگیری احتمالی با فلسطینیان معترض به انتقال سفارت آمریکا از تلآویو به قدس در روز دوشنبه عنوان شده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: تیپ پیادهنظام طی روزهای آتی به مناطقی در اطراف نوار غزه و تیپ سوم به کرانه باختری فرستاده خواهند شد، این به آن معناست که تعداد یگانهای ارتش اسرائیل در این دو منطقه افزایش مییابد؛ این تصمیم قدس شرقی را در بر نمیگیرد.وی در ادامه افزود: نیروهایی از مرزبانان وابسته به نیروهای پلیس جهت حفظ امنیت و کمک به ارتش در انجام ماموریتشان خدمترسانی خواهند کرد.

اروپاییها نمیآیند

ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهور آمریکا از اینکه امروز در مراسم افتتاح سفارت کشورش در قدس شرکت خواهد کرد به شدت ابراز خرسندی کرد. وی با انتشار عکسی از خود در اینستاگرام که در مقابل دیوار ندبه ایستاده، نوشت؛ با خوشحالی بسیار دوباره به قدس سفر میکنم، مفتخرم در هیاتی به نمایندگی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و دولت او و مردم کشورم در این مراسم بزرگ به مناسبت «سالگرد تاسیس اسرائیل» (اشغال فلسطین) و افتتاح سفارت جدیدمان در قدس حضور یابم. همزمان وزارت خارجه آمریکا لیست افرادی را که در مراسم افتتاح سفارتخانه شرکت خواهند داشت، اعلام کرد. طبق اعلام این وزارتخانه در راس این هیات، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی، هیاتی از واشنگتن به ریاست جرارد کوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ، ایوانکا ترامپ، جان سالیوان، معاون وزیر خارجه آمریکا و استیو منوچین، وزیر خزانهداری این کشور و سناتور جمهوریخواه تد کروز حضور دارند.

در این حال اغلب کشورهای اروپایی گفتند در این مراسم شرکت نخواهند کرد. بیشتر اروپاییها و همچنین نمایندگان روسیه، مصر و مکزیک گفتند در این مراسم حضور پیدا نمیکنند. استرالیا، آلمان، ایرلند، مالت، پرتغال، لهستان و سوئد نیز در میان کشورهایی هستند که دعوت رژیم صهیونیستی برای حضور در این مراسم را رد کردهاند. براساس گزارش رسانههای صهیونیستی، انگلیس و فرانسه نیز از جمله کشورهای تحریم کننده مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در قدس هستند. وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی چهار روز پیش برای 86 سفارت در اسرائیل دعوتنامه برای شرکت در این مراسم فرستاده که تنها 30 سفیر این دعوت را قبول کردند.

گرچه روشن نیست کدام یک از مقامات عربی در این مراسم شرکت خواهند کرد اما بعضی خبرها از رایزنیهای مقامات اسرائیلی با بعضی از مقامات دولتهای بحرین و عربستان حکایت دارد. درهمین رابطه یک رسانه آمریکایی از دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با سفرای امارات و بحرین در ضیافت شامی به میزبانی یکی از مقامهای وزارت خارجه آمریکا خبر داد. این دیدار و حضور این مقامها در این «شام دیپلماسی» در ماه مارس (فروردین) در کافه «میلانو»، واقع در رستوران مجلل «جورج تاون» در واشنگتن رخ داد. به همین دلیل احتمال داده میشود که مقاماتی از عربستان، بحرین و امارات متحده در این مراسم شرکت کنند.

فلسطینیهای خشم گین اخیرا در راهپیماییهای بازگشت تصاویری از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را نیز همراه با تصاویر دونالد ترامپ به آتش کشیدند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها