دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با جام‌جم:

انتظار کیفیت از خودروی زیر 45 میلیون تومان نداشته باشید!

زمانی که صحبت از کالای ایرانی و حمایت از تولید داخل می‌شود، بی‌شک در ذهن مردم ابتدا خودروهای داخلی نقش می‌بندد که کیفیت مطلوبی ندارند. در همین زمینه، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان معتقد است خودروهای زیر 45‌میلیون تومان نمی‌تواند کیفیت خوبی داشته باشد، از این رو قیمت‌گذاری باید از زیر چتر شورای رقابت خارج شود تا کیفیت بهبود یابد. مشروح گفت‌وگوی جام‌جم را با این فعال صنعت خودرو بخوانید:
کد خبر: ۱۱۴۱۱۷۰

انتظار شما به عنوان یک فعال تولیدکننده خودرو برای تحقق شعار سال 97 (حمایت از کالای ایرانی) چیست؟ اکنون تا صحبت از بیکیفیتی محصولات داخلی میشود، خودروهای تولید داخل متهم ردیف اول هستند.

ما سالهاست خودروهای مختلفی تولید میکنیم و خودروهای بالای 45 میلیون تومان به دلیل اینکه درگیر قیمتگذاری شورای رقابت نیستند، بسیار با کیفیت بوده و نارضایتی مصرفکنندگان در این بخش بسیار اندک است. اما نارضایتی در خودروهای پرتیراژی است که مربوط به دو کارخانه بزرگ خودروسازی ایران است. خودروهایی که در شورای رقابت قیمتگذاری میشوند و زیر 45 میلیون تومان هستند، اغلب آنها کیفیت مطلوبی ندارند. فرمول شورای رقابت دارای ایراد و اشکال اساسی است و اجازه قیمتگذاری واقعی را به خودروساز نمیدهد، به همین دلیل کیفیت خودروهای زیر 45 میلیون تومان بسیار پایین است. اردیبهشت سال گذشته، بانک مرکزی تورم بخشی را 6 درصد اعلام کرد اما شورای رقابت گفت، چون کیفیت به اندازه کافی رشد نکرده 2درصد قیمت را بر اساس تورم بخشی ـکه حق خودروساز است ـ و 2درصد هم به دلیل اینکه بهرهوری خودروساز خوب نبوده است، کاهش داد. به قول معروف شاگرد زرنگها را تنبیه کرده است. در حالی که تورم بانک مرکزی عدد 6 درصد را نشان میداد، اما تنها 2 درصد قیمت خودرو زیاد شد. از سوی دیگر وضعیت برای قطعهسازان نیز سخت میشود. وقتی قطعهساز هر سال با افزایش نرخ مواد اولیه روبهروست و خریدار محصولاتشان که خودروسازان هستند، نمیتوانند رقم مورد انتظار افزایش قیمت آنها را با توجه به افزایش قیمت مؤلفههای تولید بدهند، از کیفیت کار کاهش میدهند تا تولید قطعه برایش صرف داشته باشد. در دو سال گذشته تنها اجازه 5 درصد افزایش قیمت را به خودروسازان دادند اما مس 80درصد، فولاد 66 درصد، قراضه آهن برای بخش قطعهسازی 55 درصد، فولاد آلیاژی که مواد اولیه قطعهسازی است 30 درصد، دستمزد در دو سال گذشته هر سال حدود 14 درصد و نرخ ارز (مبادلهای و آزاد) گران شده است. لذا قطعهسازی که سود نبرد سرمایهگذاری در این بخش انجام نمیدهد و تولید قطعات با ماشینآلات فرسوده انجام میگیرد که نتیجه آن خودروهایی میشود که مردم از کیفیت آن راضی نیستند.

سال گذشته موضوعی در مورد پاس کردن استانداردهای خودرو مطرح شد که برخی خودروسازان نسبت به این موضوع انتقاد کردند. آیا امسال این استانداردها در خودروها لحاظ میشود یا از تعداد آنها کاسته خواهد شد؟

ما به دنبال پاس کردن همه استانداردهای سازمان ملی استاندارد برای خودروها هستیم و هر خودرویی که نتواند استانداردهای موردنظر را پاس کند باید از رده تولید خارج شود.

آیا میتوان به آینده خودروسازی برای تولیدات رقابتی امیدوار بود؟

اکنون کسی نمیگوید ساندرو و سراتوی ما ایراد دارد، چون درگیر قیمتگذاری شورای رقابت نیستند. برای اینکه بتوانیم کالای رقابتی تولید کنیم باید قیمت مناسب و کیفیت بالا را در نظر بگیریم اما این دو بخش مهم با قیمتگذاریهای فعلی شورای رقابت امکانپذیر نیست. اکنون در تولیدات پرتیراژ کشور خودروسازان زیان میدهند و بهترین راهکار این است که قیمتگذاری توسط خودروساز انجام شود. شما شاهدید در برخی مواقع قیمت کارخانه با قیمت بازار یک خودرو تفاوت دارد. این در حالی است که هر سال افزایش تولید اتفاق افتاده و عرضه رشد دارد، اما موضوع اصلی این است که با کاهش نرخ سود بانکی، پولهای سرگردان در کشور به سمت خرید خودرو رومیآوردند و زمانی که خودرو به آنها تحویل میشود با قیمت بالاتری در بازار میفروشند. به بیان بهتر تقاضای کاذب به سمت خرید خودرو رو میآورد و برای این موضوع نیز باید تمهیداتی در نظر گرفت. به عنوان مثال در صورتی که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد همه تقاضاهای کاذب از بین رفته و صرفا خریداران واقعی برای خودرو اقدام میکنند. لذا با توجه به کاهش تقاضای خرید خودرو، قیمت متعادل
خواهد شد.

آیا تعداد خودروسازان داخلی به اندازهای هست که قیمتگذاری توسط خودروسازان انجام شود؟

سه سال پیش نامهای به آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نوشتم که در آن ذکر کرده بودم تعداد و تنوع خودروهای تولید داخل بسیار زیاد است و قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت نباید انجام شود اما هنوز نتیجهای نداده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها