وزیر نیرو گفت: افزایش 7 درصدی قیمت آب و برق روی قبوض مصرفی مردم برای هر خانواده در هر ماه به اندازه قیمت یک نان بربری است.
کد خبر: ۱۱۳۹۵۰۳

به گزارش تسنیم، رضا اردکانیان عنوان کرد: با مصوبه دولت افزایش 7 درصدی قیمت آب و برق از ابتدای اردیبهشتماه اجرایی شده که این افزایش قیمت در سبد اقتصاد خانوار بسیار ناچیز است.وی افزود: افزایش 7 درصدی قیمت آب و برق روی قبوض مصرفی مردم برای هر خانواده در هر ماه به اندازه قیمت یک نان بربری است.

وزیر نیرو با بیان این که ما هیچگاه موافق گران شدن هیچ کالایی در جامعه نیستیم، گفت: هر چیزی باید به قیمت خودش عرضه شود و اگر با قیمت پایینتر از قیمت تمامشده عرضه شود مطمئنا آن کالا وابسته به یارانه خواهد بود و امروز ما برای مصرف آب و برق یارانه بسیاری پرداخت میکنیم که این منجر به مصرف بیرویه شده است و این درست نیست.

اردکانیان ادامه داد: این خود مردم هستند که با این روند مصرف بیرویه هزینه بیشتری را درمجموع پرداخت خواهند کرد؛ چون اختلاف قیمتی که بابت یارانه پنهان مصرف آب و برق از سوی دولت پرداخت میشود از جیب همین مردم است و سرمایههایی است که باید صرف توسعه شود. این عضو کابینه دولت تصریح کرد: اگر قیمت برق را واقعی نکنیم کشور وارد چرخهای میشود که در نهایت ممکن است موجب خاموشی شود. هزینهای که تک تک مردم برای تحمل خاموشی پرداخت خواهند کرد به مراتب بیشتر از افزایش قیمت است.

وزیر نیرو با بیان این که برای افزایش ارتباط معنادار مردم و مسئولان تلاش میکنیم، گفت: افزایش قیمت آب و برق در وهله فعلی که قیمت عرضه آنها با قیمت تمامشده تولید بسیار فاصله دارد به معنای اصلاح قیمت آب و برق است که بیش از هر چیز با هدف اثرگذاری بر اصلاح مصرف صورت میگیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا خشکسالیها در سال جاری موجب بروز خاموشی خواهد شد، گفت: تمام تلاش ما این است چنین اتفاقی رخ ندهد و واقعیت این است اصلیترین اتکای ما به خود مردم است. یعنی مردم باید از همین امروز به خود بگویند نه میخواهیم آب قطع شود و نه میخواهیم خاموشی داشته باشیم پس روند مصرف خود را اصلاح میکنیم.

اردکانیان افزود: تلاش ما این است که آبهای خاکستری وارد چرخه مصرف شود؛ در حال حاضر سه میلیارد مترمکعب پساب داریم که تصفیه نمیشود، بلکه موجب آلوده شدن آبهای موجود نیز میشوند که در تلاشیم با جمعآوری و تصفیه آنها و بازچرخش این پساب به بهرهوری بیشتر در بخش آب اقدام کنیم.

وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: اگر 10درصد بهرهوری آب را ارتقاء دهیم یعنی مردم در مصرف خود 10 درصد اقدام به صرفهجویی کنند، به اندازه بیش از آنچه نیاز داریم آب خواهیم داشت. البته این به معنی این نیست که تنها به اما و اگرهای صرفهجویی بسنده کنیم، بلکه به فکر منابع آبی جدید و استفاده از تکنولوژی جدید برای دسترسی به منابع غیرمتعارف نیز هستیم. اما در کل صرفهجویی حرف اول را در مدیریت منابع آبی کشور میزند.

مشترکان پرمصرف آبی جریمه میشوند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: براساس ماده 8 مصوبه هیات وزیران که در کارگروه سازگاری با کمآبی مورد تائید قرار گرفته، مشترکان پرمصرف آبی جریمه خواهند شد.

حمیدرضا جانباز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه با توجه به شرایط بحران آب در کشور جریمه مشترکان پرمصرف در بعد مالی و قطع آب خواهد بود، گفت: در حال حاضر وضعیت منابع آبی به گونهای است که مجبور به انجام این کار هستیم. به گفته وی، اگر مشترکان رعایت الگوی مصرف نداشته باشند، مجبور خواهیم بود برای تأمین آب دیگر مشترکان، آب این دسته از مشترکان را قطع کنیم.

به گزارش ایسنا، چندی پیش نیز مدیر دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرد: امسال براساس شرایط فعلی الگوهای مصرف را تغییر دادهایم و برای برخورد با مشترکان پرمصرف تصمیمات جدی اخذ شده که پس از تصویب کارگروه سازگاری با کمآبی این تصمیمات اجرایی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها