گفت‌وگو با یکی از کارشناسان موزه ملی ایران درباره حال و هوای این روزهای موزه

«لوور در تهران» با استقبال بی‌نظیر مردم روبـه‌رو شد

روشنک جهرمی یکی از کارشناسان جوان و البته باتجربه موزه ملی ایران است.
کد خبر: ۱۱۳۷۲۹۲

در شلوغیهای موزه لوور در تهران و در شرایطی که مثل بقیه کارشناسان موزه سرش حسابی شلوغ بود، با او درباره حال و هوای این روزهای موزه و نحوه استقبال مردم از آثار لوور صحبت کردیم؛ استقبالی که فراتر از انتظار جهرمی و همکارانش بوده است.

استقبال مردم از موزه لوور در تهران چطور است؟

سالهاست که در موزه ملی ایران حضور دارم و بیشتر مراجعان ما گردشگران خارجی هستند. متاسفانه مردم خودمان چندان با موزه ارتباط برقرار نمیکنند، ولی موزه لوور در تهران با استقبال عجیب و بینظیری از طرف مردم روبهرو شد. در نوروز به قدری جمعیت زیادی بود که جلوی ویترینها جای ایستادن نبود و مردم در صف میایستادند تا آثار را ببینند. طبق آماری که داریم، به 12 هزار بازدید در روز هم رسیدیم. علاقه نشان دادن مردم به موزه گردی به شدت ما را شگفتزده و خوشحال کرد. بازدیدکنندگان از موزه ملی ایران عمدتا گروههای خارجی بودند یا کسانی که رشته تحصیلی و شغلشان به این فضا مربوط بود، ولی اخیرا چند نمایشگاه مشترک از جمله با کشورهای ارمنستان و کره جنوبی و همین «لوور در تهران» را داشتیم که استقبال از آنها فوقالعاده بود.
لوور به خاطر نامی که دارد و خیلیها آن را مهمترین موزه جهان میدانند، بیشتر از دو نمایشگاه ارمنستان و کره جنوبی بازدیدکننده داشت.

این شلوغی بیش از حد انتظار، مشکلساز نشد؟

بالاخره شلوغی با خودش بینظمی میآورد، ولی بیشتر خود بازدیدکنندهها اذیت شدند. هوا گرم میشد و تهویه سالن نمیتوانست جوابگو باشد.

در سالهای اخیر صحبتهای زیادی درباره برخورد نامناسب مردم با آثار باستانی و هنری مطرح شده است. در موزه لوور در تهران نیز چنین چیزی را میبینید؟

این چالش را داشتیم که بعضی افراد دوست داشتند به اشیا دست بزنند، ولی مجموعا مشکل خاصی ایجاد نشد. به نظرم مردم باید دائما در تماس با موزهها باشند تا این فرهنگ به تدریج ایجاد شود و اصول بازدید از موزه را یاد بگیرند. معمولا بیشترین مشکل را با بچههایی داریم که از مدرسه به اردو میآیند و مراجعان بزرگسال اغلب رعایت میکنند.

واکنش مردم به آثار چه بود؟

خیلیها با توجه به نام نمایشگاه، فکر میکردند همه آثار مربوط به ایران که در موزه لوور بوده، به نمایش درآمده است. البته دو سه مورد از ایران بود، ولی تصور برخی این بود که فقط آثار ایران را خواهند دید. در حالی که این نمایشگاه بیشتر بر داستان شکلگیری موزه لوور متمرکز است.

مردم با دیدن 56 اثر موزه لوور در تهران، در واقع چه درصدی از موزه لوور اصلی را دیدهاند؟

کسانی که به لوور رفتهاند، میگویند این موزه دپارتمانهای مختلفی مانند ایران، مصر، بینالنهرین و... دارد که فقط برای دیدن بخش ایران، یک روز کامل وقت لازم است. حجم آثار در این موزه خیلی بالاست.

استقبال از بخشهای اصلی موزه ملی ایران به اندازه موزه لوور در تهران نیست. فکر میکنید چه دلیلی دارد؟

موزه ملی ایران موزه بسیار مهم و شناختهشدهای است و به اندازه کافی دیده نشده. شاید کوتاهی از ما بوده که در بخشهایی مانند اطلاعرسانی نتوانستهایم موفق باشیم و برای مخاطب جذابیت ایجاد نکردهایم. البته همان طور که گفتم، شلوغی لوور در تهران بیشتر به دلیل عنوان مشهورش است. اطلاعرسانی مناسب هم نقش بسزایی در این استقبال عجیب و غریب دارد. امیدوارم موزه ایران باستان و موزه دوران اسلامی هم بیشتر دیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها